• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo
اختصاصی

سناتور تد کروز: توافق با ایران نباید به تامین مالی افراط‌گرایان منجر شود

۲ تیر ۱۴۰۵، ۱۹:۵۳ (‎+۱ گرینویچ)

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در گفت‌وگویی با مرضیه حسینی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال، درباره توافق میان دولت دونالد ترامپ و ایران ابراز تردید کرد و نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.

او در پاسخ به پرسشی درباره این توافق گفت: «تاریخ نشان داده است که ارسال میلیاردها دلار به افراط‌گرایان تئوکراتی که می‌خواهند ما را به قتل برسانند، ایده بسیار بدی است. بنابراین امیدوارم چنین کاری انجام نشود.»

کروز همچنین در واکنش به احتمال دستیابی به توافق نهایی در بازه ۶۰ روزه اظهار داشت: «من کاملا انتظار دارم که ایرانی‌ها در پایان این ۶۰روز، باز هم موضوع را به تعویق بیندازند و زمان بیشتری بخرند.»

او در ادامه با انتقاد از رفتار جمهوری اسلامی افزود: «ایرانی‌ها طی سال‌ها نشان داده‌اند که آیت‌الله و ملاها قابل اعتماد نیستند. آنها به‌طور فعال در حال دروغ گفتن هستند و هر پولی که در اختیارشان قرار گیرد، برای تأمین مالی تروریسم استفاده خواهد شد. و صرف‌نظر از هر وعده‌ای که بدهند، آیت‌الله همچنان به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، زیرا می‌خواهد بتواند از آن علیه ایالات متحده استفاده کند. و این یک تهدید بسیار جدی برای آمریکا است.»

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

تمجید شکیرا از مسی: برای خیلی‌ها الگویی، به درخشیدن ادامه بده!
۱

تمجید شکیرا از مسی: برای خیلی‌ها الگویی، به درخشیدن ادامه بده!

۲

اختلال مجدد در شبکه بانکی کشور؛ ارائه خدمات در ۸ بانک متوقف شد

۳

ماموریت دشوار روبیو در خلیج فارس آغاز شد

۴

وقفه نوشیدن آب؛ معدن طلای ۲۵۰ میلیون دلاری در جام جهانی که با اعتراض هواداران همراه شد

۵

با تاکید بر ترک فوری خاک پس از بازی؛ آمریکا محدودیت‌های تیم ملی ایران را کاهش داد

انتخاب سردبیر

  • افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار
    اختصاصی

    افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

  • غذا برای مردم ایران یا بازار تازه برای کشاورزان آمریکا؛ سود توافق نصیب چه کسانی می‌شود؟
    تحلیل

    غذا برای مردم ایران یا بازار تازه برای کشاورزان آمریکا؛ سود توافق نصیب چه کسانی می‌شود؟

  • حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند
    اختصاصی

    حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند

  • چرا تفاهم تهران و واشینگتن پایان مبارزه مدنی مردم ایران نیست؟
    تحلیل

    چرا تفاهم تهران و واشینگتن پایان مبارزه مدنی مردم ایران نیست؟

  • دستور تخلیه هتل‌ها برای شهروندان جنگ‌زده‌ای که هنوز خانه‌هایشان بازسازی نشده است

    دستور تخلیه هتل‌ها برای شهروندان جنگ‌زده‌ای که هنوز خانه‌هایشان بازسازی نشده است

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

خشخاش برای معاش؛ روایت یک تغییر در اقتصاد روستا

۲ تیر ۱۴۰۵، ۱۲:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
•
سامان رحمتیان
خشخاش برای معاش؛ روایت یک تغییر در اقتصاد روستا
100%

بررسی‌های ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد کشت خشخاش در برخی روستاهای زاگرس، از پدیده‌ای پنهان و پراکنده به بخشی از اقتصاد معیشتی کشاورزان تبدیل شده است؛ تغییری که ریشه در خشکسالی، افزایش هزینه‌های تولید، سقوط سودآوری محصولات سنتی و جذابیت مالی تریاک دارد.

در دامنه‌های صعب‌العبور زاگرس، جایی میان زمین‌های سنگلاخی و بلوط‌های بریده‌شده، خشخاش حالا نه فقط یک کشت غیرقانونی، بلکه نشانه‌ای از بن‌بست اقتصادی روستاهایی است که گندم، نخود و عدس دیگر خرج زمین و زندگی‌شان را در نمی‌آورد.

جایی، چند کیلومتر دورتر از جاده، در میان کوه‌های زاگرس، قطعه‌ زمینی کوچک از میان بلوط‌های بریده‌شده بیرون زده است. راه دسترسی به آن دشوار است و از روستا نیز به‌سختی دیده می‌شود. صاحب زمین ترجیح می‌دهد از دور مراقبش باشد.

او به ایران‌اینترنشنال گفت اگر مامورها پیدایش کنند، سخت می‌توانند ثابت کنند زمین مال چه کسی است.

بوته‌های خشخاش در سکوت زاگرس رشد کرده‌اند؛ محصولی که حالا در برخی روستاهای منطقه بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

فصل تیغ‌زنی در دامنه‌های زاگرس

در رشته‌کوه‌های زاگرس، این روزها فصل تیغ‌زنی خشخاش است. پیش از آنکه آفتاب بر دشت‌ها تند شود، کشاورزان گرزهای خشخاش را تیغ می‌زنند.

ساعاتی بعد، شیره سفیدرنگی از این زخم‌ها بیرون می‌آید؛ ماده‌ای که پس از خشک شدن به تریاک تبدیل می‌شود.

به گفته کشاورزان، خشخاش در منطقه معمولا در دو فصل کشت می‌شود. بخشی از مزارع در مهرماه و بخشی دیگر در بهمن‌ماه زیر کشت می‌روند و برداشت آن‌ها از اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد ادامه دارد.

تحقیقات ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد بیش از ۱۰ سال است که کشت خشخاش در زاگرس گسترش یافته است.

بیشتر خشخاش‌کاران ترجیح می‌دهند این محصول را در دامنه‌های کوهستانی و مناطق صعب‌العبور بکارند؛ جایی که احتمال شناسایی کمتر است.

به گفته یکی از کشاورزان، خشخاش با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد و حتی در زمین‌های دیم و سنگلاخی نیز قابل کشت است.

او گفت: «کاشت در دل کوه سخت است، اما چاره دیگری نداریم. خشخاش تنها راه امید ماست.»

گندم دیگر خرج زمین را در نمی‌آورد

سال‌ها کشت گندم، نخود و عدس ستون اصلی اقتصاد روستاهای زاگرس بود. اما کشاورزان معتقدند افزایش هزینه‌های تولید، خشکسالی‌های پیاپی، کاهش بهره‌وری زمین و تاخیر در پرداخت مطالبات، معادله کشاورزی را تغییر داده است.

یکی از آن‌ها می‌گوید: «گندم دیگر خرج زمین را در نمی‌آورد. هزینه‌ها آن‌قدر بالا رفته که آخرش چیزی برایمان نمی‌ماند؛ تازه اگر دولت پول گندم را به‌موقع پرداخت کند.»

وقتی خشکسالی الگوی کشت را تغییر می‌دهد

پژوهش‌های دانشگاهی و مطالعات بین‌المللی در مناطق تولیدکننده خشخاش این موضوع را تایید می‌کنند که خشکسالی، کاهش درآمد کشاورزی و نبود گزینه‌های اقتصادی جایگزین از مهم‌ترین عواملی هستند که کشاورزان را به سمت خشخاش سوق می‌دهند.

برنامه توسعه سازمان ملل نیز تاکید کرده است مقابله با کشت خشخاش بدون ایجاد جایگزین‌های اقتصادی پایدار دشوار خواهد بود.

  • افزایش قیمت مواد مخدر پس از دی‌ماه؛ شربت ترک اعتیاد در بازار سیاه عرضه می‌شود

    افزایش قیمت مواد مخدر پس از دی‌ماه؛ شربت ترک اعتیاد در بازار سیاه عرضه می‌شود

اقتصاد تریاک؛ محصولی با سود بیشتر

ارزش بازار تریاک در سال‌های اخیر افزایش یافته است. برخی رسانه‌های ایران فروردین‌ماه ۱۴۰۵ قیمت خرده‌فروشی هر گرم تریاک را حدود ۲۵۰ هزار تومان گزارش کردند.

بر اساس داده‌های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، مزارع خشخاش در اقلیم‌هایی مشابه ایران معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم تریاک خالص در هر هکتار تولید می‌کنند و در برخی مناطق، این میزان به بیش از ۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

مقایسه درآمد خشخاش با گندم که از مهم‌ترین محصولات کشاورزی غرب ایران است، بخشی از دلایل گرایش برخی کشاورزان به این کشت را آشکار می‌کند.

با قیمت حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم و میانگین تولید ۳.۵ تن در هکتار، ارزش محصول یک هکتار گندم حدود ۱۷۳ میلیون تومان برآورد می‌شود.

در مقابل، ارزش تریاک تولیدشده در یک هکتار خشخاش می‌تواند به چندین میلیارد تومان برسد؛ رقمی که بر پایه این برآوردها، حدود ۲۹ تا ۷۲ برابر بیشتر از ارزش محصول یک هکتار گندم است.

رشد بیش از سه‌برابری سطح زیر کشت

نشانه‌هایی از گسترش کشت خشخاش حتی در اظهارات برخی مقام‌های رسمی دیده می‌شود.

طبق اظهارات محمد جمالیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سطح زیر کشت خشخاش در ایران به حدود ۳۲ هزار هکتار رسیده؛ رقمی که به گفته او بیش از سه برابر سال‌های قبل است.

برآورد دقیق سطح زیر کشت دشوار است، زیرا بسیاری از مزارع خشخاش در زمین‌های دورافتاده و نقاطی خارج از دید عمومی ایجاد می‌شوند.

با این حال، بررسی گزارش‌های منتشرشده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نام استان‌های زاگرس‌نشین بیش از سایر مناطق در اخبار مربوط به کشف و امحای مزارع خشخاش تکرار می‌شود؛ استان‌هایی که هم‌زمان با خشکسالی، بیکاری و بحران‌های معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

  • برنامه ۱۰ ساله سازمان سیا برای کاهش کیفیت خشخاش افغانستان فاش شد

    برنامه ۱۰ ساله سازمان سیا برای کاهش کیفیت خشخاش افغانستان فاش شد

سایه تحولات افغانستان بر بازار منطقه

ماجرای خشخاش فقط به مزارع زاگرس ختم نمی‌شود. صدها کیلومتر آن‌سوتر در افغانستان، کاهش بی‌سابقه کشت خشخاش پس از روی کار آمدن طالبان، معادلات این بازار را در سراسر منطقه تغییر داده است.

به گفته ستاد مبارزه با مواد مخدر، کاهش شدید کشت خشخاش در افغانستان باعث افت محسوس ورود و کشفیات تریاک در ایران شده و حتی تامین مواد اولیه برخی داروها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

جنگ اخیر هم بر این فشارها افزوده و بحران تامین دارو در ایران را تشدید کرده؛ به گونه‌ای که مقام‌های حوزه سلامت از کمبود نزدیک به هزار قلم دارو در کشور خبر می‌دهند.

این در حالی است که ایران همچنان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف تریاک در جهان به شمار می‌رود.

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت، افزون بر آمار پنهان معتادان، حدود سه میلیون نفر در ایران معتاد شناسنامه‌دار هستند و تریاک همچنان اصلی‌ترین ماده مصرفی آنهاست.

همچنین، غرب ایران در مجاورت یکی از مسیرهای مهم منطقه‌ای انتقال مواد افیونی قرار دارد؛ مسیری که از عراق و اقلیم کردستان عبور می‌کند و به ترکیه و اروپا می‌رسد.

هرچند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد محصول خشخاش‌کاران زاگرس صادر می‌شود، اما وجود بازار مصرف و قرار گرفتن در این جغرافیای حساس، از جمله عواملی است که می‌تواند زمینه گسترش این پدیده را فراهم کند.

تیغی که امروز در دامنه‌های زاگرس بر کپسول‌های خشخاش کشیده می‌شود، رد بحرانی را آشکار می‌کند که از خشکسالی و گرانی آغاز شده و حالا مسیر معیشت برخی از روستاهای ایران را تغییر داده است.

دستور شورای‌عالی امنیت ملی در آستانه مذاکرات یکشنبه: القای دوگانه میدان-دیپلماسی ممنوع

۳۰ خرداد ۱۴۰۵، ۱۷:۴۹ (‎+۱ گرینویچ)
دستور شورای‌عالی امنیت ملی در آستانه مذاکرات یکشنبه: القای دوگانه میدان-دیپلماسی ممنوع
100%

شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، شنبه ۳۰ خرداد، در دستورالعملی جدید، رسانه‌ها را از القای آنچه «دوگانه میدان- دیپلماسی» نامید بر حذر داشت و تاکید کرد رسانه‌ها باید از هرگونه روایت‌سازی مبتنی بر تعارض میان این دو حوزه خودداری کنند.

در دستورالعمل شورای‌عالی امنیت ملی که ایران‌اینترنشنال به نسخه‌ای از آن دست یافته، آمده است: «با توجه به مسدود شدن مجدد تنگه هرمز در واکنش به تداوم نقض آتش‌بس و تجاوزات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و در عین حال حضور هم‌زمان هیات مذاکره‌کننده کشورمان در گفت‌وگوهای ژنو، رسانه‌ها در پوشش اخبار و تحلیل‌ها از القای دوگانه «میدان/ دیپلماسی» به‌طور جدی پرهیز نمایند.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران ساعتی پیش از صدور این دستورالعمل اعلام کرد« با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و نقض تعهدات آمریکا در برقراری آتش بس، تنگه هرمز بر روی همه شناورها بسته می باشد. تاکید می گردد تنگه هرمز بسته است و شناورها به تنگه هرمز نزدیک نشوند؛ در غیر این صورت امنیت آنها به مخاطره خواهد افتاد.»

اندکی پیش از انتشار این بیانیه، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا اعلام کرده بود: « نظر به بدعهدی‌ و پیمان‌شکنی آشکار آمریکا نسبت به عدم اجرای بند اول تفاهم‌نامه پایان جنگ، و در واکنش به نقض بی‌وقفه و مستمر آتش‌بس توسط رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و کشتار بی‌رحمانه و آوارگی صدها هزار نفر از مردم مظلوم این سرزمین و همچنین با توجه به عدم عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر صهیونی از اراضی جنوب لبنان، اعلام می‌دارد تنگه هرمز به روی تردد شناورها بسته خواهد شد.»

در این بیانیه گفته شده است: «متذکر می‌گردد این گام اول پاسخ به عهدشکنی دشمن است و در صورت ادامه تجاوز، گام‌های بعدی برای پایبند کردن دشمن به اجرای تعهدات برنامه ریزی و اقدام خواهد شد.»

  • شورای‌عالی امنیت ملی نحوه پوشش خبری مذاکرات ژنو را برای رسانه‌های ایران تعیین کرد

    شورای‌عالی امنیت ملی نحوه پوشش خبری مذاکرات ژنو را برای رسانه‌های ایران تعیین کرد

سپاه پاسداران در حالی از بسته شدن مجدد تنگه هرمز خبر داد که ساعتی پیش از آن، جی‌دی ونس در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته بود: «اوضاع گفت‌وگوهای ایران خوب پیش می‌رود. به مذاکرات ایران فرصت خواهیم داد و هیچ مدرکی دال بر بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران وجود ندارد.»

او گفت: «ویتکاف و کوشنر برای گفت‌وگوهای ایران در محل حاضر هستند، انتظار دارم در یکی‌دو روز آینده به سوئیس بروم. من اطمینان دارم می‌توانیم آتش‌بس را حفظ کنیم. گفت‌وگوهای ایران ممکن است در روز یکشنبه برگزار شود.»

در همین حال پس از آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفر عباس عراقچی به سوئیس را تایید کرد، گزارش‌هایی مبنی بر سفر محمدباقر قالیاف، رییس مجلس شورای اسلامی، به سوئیس منتشر و گفته شد که او ریاست تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی را برعهده خواهد داشت.

قالیباف پیش از ترک تهران، با شرکت در جلسه سرانه سه قوه، با مسعود پزشکیان رییس دولت در جمهوری اسلامی و غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دستورالعمل جدید شورای‌عالی امنیت ملی خطاب به رسانه‌ها همچنین گفته شده است: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یک راهبرد واحد، هم از ابزارهای بازدارندگی و قدرت میدانی برای وادارسازی طرف مقابل به اجرای تعهدات خود بهره می‌گیرد و هم مسیر دیپلماسی را برای تثبیت حقوق ملت ایران دنبال می‌کند. در این چارچوب، اقدامات میدانی نه جایگزین دیپلماسی بلکه پشتوانه آن و مذاکرات نیز نه نشانه عقب‌نشینی بلکه ابزاری برای تبدیل دستاوردهای قدرت ملی به نتایج سیاسی و حقوقی پایدار تلقی می‌شود.»

  • دستور شورای عالی امنیت ملی برای سانسور آمار کشتار معترضان

    دستور شورای عالی امنیت ملی برای سانسور آمار کشتار معترضان

در این دستور گفته شده است: «براین اساس، رسانه‌ها ضمن به تصویر کشیدن مولفه‌های قدرت ملی هم در عرصه میدان و هم در عرصه دیپلماسی، از هرگونه روایت‌سازی مبتنی بر تعارض میان این دو حوزه اجتناب کرده، بر هم‌افزایی و مکمل بودن میدان و دیپلماسی در تأمین منافع ملی تاکید نمایند.»

این نخستین بار نیست که شورای‌عالی امنیت ملی، شیوه پوشش خبری رویدادها از سوی رسانه‌های داخل ایران را تعیین می‌کند.

شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در آستانه مذاکرات ژنو، با ارسال دستورالعملی به رسانه‌ها در ایران، شیوه خبررسانی درباره این مذاکرات را برای آنان تعیین کرد.

در متن این دستورالعمل که نسخه‌ای از آن دوشنبه ۲۷ بهمن در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفت، خطاب به مدیران و سردبیران رسانه‌ها آمده است که در آستانه برگزاری مذاکرات ژنو، نکات و ملاحظات مطرح‌شده در این دستورالعمل به‌طور دقیق رعایت شود.

  • دستور شورای عالی امنیت ملی به رسانه‌ها برای کنترل پوشش سخنان ترامپ در پارلمان اسرائیل

    دستور شورای عالی امنیت ملی به رسانه‌ها برای کنترل پوشش سخنان ترامپ در پارلمان اسرائیل

شورای‌عالی امنیت ملی در متنی که به رسانه‌ها ابلاغ کرده، نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست اعلام‌شده و قطعی خود، با جدیت و در عین پایبندی کامل به خطوط قرمز اساسی ـ صرفا در موضوع هسته‌ای، و نه در موضوعات موشکی و منطقه‌ای ـ در مذاکرات حضور یافته است. هدف، دستیابی به تفاهمی موثر و حداکثری در چارچوب منافع ملی، در فضایی مبتنی بر احترام متقابل، پرهیز از اتلاف وقت و در چارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت است.»

در این دستورالعمل، رسانه‌ها از انتقاد به تیم مذاکره‌کننده یا منع شده‌اند و حمایت از این تیم «تکلیفی ملی و راهبردی» خوانده شده است.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی چند هفته پیش نیز به مدیران مسئول روزنامه‌ها و رسانه‌های آنلاین دستور داد تا از انتشار هرگونه خبر مستقل درباره شمار کشته‌شدگان انقلاب ملی ایرانیان خودداری کنند و صرفا به آمارهای اعلامی نهادهای حکومتی ارجاع دهند.

بنابراین اطلاعات، این دستور در نشستی با حضور مدیران رسانه‌های داخلی به آنها ابلاغ و در آن، به‌صراحت تاکید شد که هیچ‌گونه مصاحبه یا گفت‌وگویی با خانواده‌های کشته‌شدگان انجام نشود.

  • درخواست شورای عالی امنیت ملی از رسانه‌ها برای توجیه سیاست‌های هسته‌ای ایران

    درخواست شورای عالی امنیت ملی از رسانه‌ها برای توجیه سیاست‌های هسته‌ای ایران

به گفته منابع مطلع، این تصمیم در راستای جلوگیری از انتشار ابعاد واقعی کشتار معترضان که به دستور مستقیم علی خامنه‌ای رخ داد، اتخاذ شده است.

قبل از آن نیز ایران‌اینترنشنال به نسخه‌ای از دستورالعمل شورای‌عالی امنیت ملی دست یافت که در آن از رسانه‌ها خواسته شده بود در پوشش سخنرانی دونالد ترامپ در پارلمان اسرائیل، از «برداشت‌های خوش‌بینانه» و «ذوق‌زدگی رسانه‌ای» خودداری و مواضع او را در چارچوب «رفتارهای خصمانه گذشته» تحلیل کنند.

در این دستورالعمل که شورای‌عالی امنیت ملی شامگاه دوشنبه ۲۱ مهر صادر کرد، تاکید شده بود که هدف، جلوگیری از «جنگ روانی دشمن» و «مدیریت برداشت افکار عمومی از تغییر احتمالی رویکرد آمریکا» است.

دستور شورای عالی امنیت ملی به رسانه‌ها: از روایت تعارض میان میدان و دیپلماسی خودداری کنید

۳۰ خرداد ۱۴۰۵، ۱۷:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
دستور شورای عالی امنیت ملی به رسانه‌ها: از روایت تعارض میان میدان و دیپلماسی خودداری کنید
100%

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در دستورالعملی خطاب به رسانه‌ها اعلام کرد در پوشش اخبار و تحلیل‌ها از القای دوگانه «میدان و دیپلماسی» و روایت اختلاف میان این دو حوزه پرهیز شود.

در این دستورالعمل آمده با توجه به مسدود شدن مجدد تنگه هرمز در واکنش به آنچه «تداوم نقض آتش‌بس در لبنان» عنوان شده و هم‌زمانی آن با حضور هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در سوئیس، رسانه‌ها نباید میان اقدامات میدانی و مسیر دیپلماسی تقابل ایجاد کنند.

شورای عالی امنیت ملی تاکید کرده جمهوری اسلامی در چارچوب یک راهبرد واحد، هم از ابزارهای بازدارندگی و قدرت میدانی برای وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات استفاده می‌کند و هم مسیر دیپلماسی را برای پیگیری حقوق خود دنبال می‌کند.

در این دستورالعمل آمده است اقدامات میدانی «جایگزین دیپلماسی نیست» بلکه پشتوانه آن محسوب می‌شود و مذاکرات نیز «نشانه عقب‌نشینی» نیست، بلکه ابزاری برای تبدیل دستاوردهای قدرت ملی به نتایج سیاسی و حقوقی پایدار است.

این نهاد از رسانه‌ها خواسته از هرگونه روایت مبتنی بر تعارض میان میدان و دیپلماسی خودداری کرده و بر مکمل بودن این دو حوزه تاکید کنند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید

بنت خطاب به مردم ایران: امیدتان را از دست ندهید، اسرائیل به سرنگونی آیت‌الله‌ها کمک می‌کند

۲۶ خرداد ۱۴۰۵، ۲۱:۵۶ (‎+۱ گرینویچ)
بنت خطاب به مردم ایران: امیدتان را از دست ندهید، اسرائیل به سرنگونی آیت‌الله‌ها کمک می‌کند
100%

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال اعلام کرد طرحی مفصل برای کمک به ایرانیان جهت سرنگونی جمهوری اسلامی تهیه کرده است. او در این گفت‌وگو از مردم ایران خواست امید خود را از دست ندهند.

نفتالی بنت این سخنان را در حالی مطرح کرد که بسیاری از مخالفان حکومت ایران نگران‌اند توافق در حال شکل‌گیری میان آمریکا و جمهوری اسلامی به بقای و تقویت حاکمان تندرو در تهران منجر شود.

بنت در گفت‌وگو با بابک اسحاقی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال، افزود: «ما هر کاری که در توانمان باشد انجام خواهیم داد تا در نهایت این رژیم وحشتناک را سرنگون کنیم.»

او خطاب به مردم ایران افزود: «می‌خواهم به ملت ایران، این ملت فوق‌العاده، بگویم امید خود را از دست ندهید.»

بنت ادامه داد: «این رژیم وحشتناک، فاسد، جداافتاده از مردم و شرور سقوط خواهد کرد. شما آزاد خواهید شد.»

  • شاهزاده رضا پهلوی: توافق با جمهوری اسلامی از نظر اخلاقی غلط است و نتیجه معکوس خواهد داد

    شاهزاده رضا پهلوی: توافق با جمهوری اسلامی از نظر اخلاقی غلط است و نتیجه معکوس خواهد داد

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل که خود را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای بنیامین نتانیاهو مطرح کرده است، گفت قدرت‌های خارجی باید برای زمانی که مردم ایران بار دیگر علیه جمهوری اسلامی قیام کنند آماده باشند.

او اظهار داشت: «کاری که ما انجام خواهیم داد این است که اطمینان حاصل کنیم دفعه بعد که مردم ایران قیام کردند، ابزارهای لازم مانند ابزارهای ارتباطی یا دیگر ابزارها را برای پیروزی در اختیار داشته باشند.»

بنت افزود: «این رژیم پوسیده دیر یا زود سقوط خواهد کرد. وظیفه ما این است که این روند را تسریع کنیم.»

اظهارات بنت در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی نسبت به امضای احتمالی تفاهم‌نامه میان آمریکا و ایران در روز جمعه ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان بیم دارند واشینگتن و تهران به توافقی دست یابند که پس از ماه‌ها جنگ، سرکوب، قطعی برق و تحریم‌ها، ساختار حاکم را حفظ کند.

پس از سرکوب اعتراضات دی ماه که هزاران کشته و ده‌ها هزار مجروح و بازداشتی برجای گذاشت، هم دونالد ترامپ و هم بنیامین نتانیاهو وعده داده بودند از ایرانیانی که برای سرنگونی حکومت تلاش می‌کنند، حمایت خواهند کرد.

برنامه‌ای جامع برای سرنگونی جمهوری اسلامی

اما توافق در حال شکل‌گیری باعث شده بسیاری از مخالفان حکومت احساس کنند مردم عادی بیشترین هزینه را پرداخت کرده‌اند، در حالی که رهبری تندروتر جمهوری اسلامی نه تنها باقی مانده بلکه ممکن است از طریق دیپلماسی فرصتی برای تجدید قوا به دست آورد.

  • تفاهم‌نامه به تهران اجازه می‌دهد فروش نفت را بی‌درنگ آغاز کند

    تفاهم‌نامه به تهران اجازه می‌دهد فروش نفت را بی‌درنگ آغاز کند

بنت در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت که «یک طرح جامع و مفصل» برای سرنگونی جمهوری اسلامی آماده کرده است.

او به ایران‌اینترنشنال گفت: «من یک برنامه جامع و دقیق تدوین کرده‌ام که هدف نهایی آن سرنگونی رژیم آیت‌الله‌هاست.»

به گفته بنت، این برنامه متکی بر «ابزارهای متعدد و نه صرفا جنگ» خواهد بود و شامل «ابزارهای اقتصادی، دیپلماتیک، عملیات آشکار و پنهان» و همچنین اقداماتی برای توانمندسازی مردم ایران می‌شود.

بنت همچنین هشدار داد که توافق احتمالی میان آمریکا و جمهوری اسلامی نباید به کاهش فشارها بر تهران منجر شود، مگر آنکه هر توافق نهایی به نابودی کامل برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و شبکه نیروهای نیابتی تهران بینجامد.

او گفت: «این یک توافق موقت است. هنوز راه زیادی باقی مانده است. باید اطمینان حاصل کنیم که توافق نهایی، توافقی خوب باشد؛ توافقی که برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشک‌های بالستیک و شبکه تروریسم منطقه‌ای آن را به طور کامل برچیند.»

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل تاکید کرد: «این آزمون نهایی خواهد بود. تا زمانی که این اهداف محقق نشده‌اند، نباید از تحریم‌ها و سایر فشارها علیه این رژیم وحشتناک دست برداریم.»

  • رویترز: چندین شرکت خصوصی برای تامین ۱۵۰ میلیارد دلار از صندوق ۳۰۰ میلیاردی تعهد داده‌اند

    رویترز: چندین شرکت خصوصی برای تامین ۱۵۰ میلیارد دلار از صندوق ۳۰۰ میلیاردی تعهد داده‌اند

اظهارات بنت در حالی بیان می‌شود که در اسرائیل نسبت به توافق در حال شکل‌گیری نگرانی‌هایی وجود دارد. شبکه ۱۲ اسرائیل گزارش داده است که مقام‌های اسرائیلی از واشینگتن خواسته‌اند متن پیش‌نویس تفاهم‌نامه را مشاهده کنند، اما آمریکا پیش از ارائه آن پیش از مراسم امضا که قرار است جمعه در سوئیس انجام گیرد، خودداری کرده است.

این اقدام، نگرانی‌هایی را در اسرائیل ایجاد کرده مبنی بر اینکه توافق ممکن است با خواسته‌های اعلام‌شده نتانیاهو، از جمله برچیدن توانایی‌های هسته‌ای ایران، محدود کردن برنامه موشکی و مهار شبکه منطقه‌ای تهران، فاصله داشته باشد.

پیام به مردم ایران و رهبران جمهوری اسلامی

بنت جمهوری اسلامی را با اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های پایانی عمر آن مقایسه کرد و گفت نظام‌های اقتدارگرا ممکن است بسیار سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود فروبپاشند.

او گفت: «این رژیم سقوط خواهد کرد.»

  • وال‌استریت ژورنال: ترامپ از «تسلیم بی‌قید و شرط» به توافقی محدود با ایران رسید

    وال‌استریت ژورنال: ترامپ از «تسلیم بی‌قید و شرط» به توافقی محدود با ایران رسید

بنت افزود: «این رژیم رژیمی فاسد، جداافتاده از مردم و ناتوان است؛ بسیار شبیه رژیم اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰.»

او ادامه داد: «اگر در سال ۱۹۸۵ از من می‌پرسیدید آیا آن رژیم سقوط خواهد کرد، شاید پاسخ مشخصی نداشتم. اما فقط چهار سال بعد فروپاشید.»

بنت خطاب به مردم ایران گفت: «سرتان را بالا بگیرید. به خود افتخار کنید. قوی باشید. ما مراقب شما هستیم.»

او همچنین به‌طور مستقیم به رهبران جمهوری اسلامی داد و گفت: «به آن رهبران، به آن آیت‌الله‌ها می‌گویم: زمان شما رو به پایان است. ما به دنبال شما هستیم. دقیقا می‌دانیم چه کسانی هستید و مدت زیادی در قدرت باقی نخواهید ماند. ممکن است کمی زمان ببرد، اما دوران شما به سر آمده است.»

نفتالی بنت: رژیم فاسد حاکم بر ایران سقوط خواهد کرد

۲۶ خرداد ۱۴۰۵، ۱۸:۴۱ (‎+۱ گرینویچ)

نفتالی بنت، نامزد جانشینی بنیامین نتانیاهو، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت: «به ملت شریف ایران می‌گویم که امیدتان را از دست ندهید، جمهوری اسلامی رژیم فاسدی است که سقوط خواهد کرد.»

او افزود: «نوبت بعد که مردم ایران قیام کنند ما ابزارهای لازم را در اختیارشان قرار می‌دهیم.»