آغاز تبلیغات نامزدهای تایید شده شورای نگهبان برای جانشینی رئیسی

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

ساعاتی پس از اعلام رسمی شورای نگهبان، شش نامزد تایید صلاحیت شده برای جانشینی ابراهیم رئیسی، فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید زدند.

شورای نگهبان روز یک‌شنبه ۲۰ خرداد صلاحیت سعید جلیلی، محمد باقر قالیباف، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است روز هشتم تیر برگزار شود، تایید کرد.

چهار تن از نامزدهای تایید صلاحیت‌شده پیش از این نیز در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نوشت علی نیکزاد، نایب‌رییس کنونی مجلس به احتمال زیاد به عنوان رییس ستاد انتخاباتی قالیباف انتخاب خواهد شد.

نیکزاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، رییس ستاد انتخاباتی رئیسی بود.

رئیسی و هیات همراهش روز ۳۰ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی کشته شدند.

اعتراض عباس آخوندی به شورای نگهبان

در میان ده‌ها نامزد رد صلاحیت شده، اسامی چهره‌های برجسته‌ای همچون محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مهرداد بذرپاش، محمدمهدی اسماعیلی و عباس آخوندی دیده می‌شود.

آخوندی، یکی از سه نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات برای جانشینی رئیسی، به رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان اعتراض کرد.

او روز ۲۰ خرداد در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی، دبیر ۹۷ ساله شورای نگهبان نوشت: «عدم احراز صلاحیت خود را ظلم و جفا در حق خود، جبهه‌ای از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی قانونی که مرا به عنوان نامزد مورد نظر خود معرفی کرده بودند و همچنین محدودسازی حق انتخاب رای‌دهندگان آزاد ایران می دانم.»

آخوندی تصمیم شورای نگهبان را «فاقد جنبه قانونی» خواند و افزود هرچند تصمیمات این‌چنینی به «منافع ملی ایران» آسیب وارد می‌کند، اما او «به قانون و جمهوری اسلامی ایران» وفادار خواهد ماند.

آخوندی در دولت اکبر هاشمی رفسجانی وزیر مسکن و در دولت حسن روحانی وزیر راه و شهرسازی بود.

جهانگیری و پزشکیان دیگر گزینه‌های جبهه اصلاحات برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری بودند که تنها پزشکیان توانست از سد شورای نگهبان عبور کند.

خوشحالی اصلاح‌طلبان از تایید صلاحیت پزشکیان

پزشکیان پس از اعلام خبر تایید صلاحیتش از سوی شورای نگهبان در یک پست در شبکه ایکس از هشتگ «برای ایران» استفاده کرد و فعالیت رسمی تبلیغاتی‌‌اش را به این ترتیب آغاز کرد. او از حمایت «جبهه اصلاحات» برخوردار است و چهره‌های ارشد اصلاح‌طلب از جمله محمد خاتمی در این انتخابات از او حمایت می‌کنند.

پزشکیان همچنین در حکمی علی عبدالعلی‌زاده را به عنوان رییس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.

عبدالعلی‌زاده در دولت محمد خاتمی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت می‌کرد.

کرباسچی: بدون آرای خاکستری، اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی ندارند

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی در واکنش به رد صلاحیت جهانگیری و آخوندی و تایید صلاحیت پزشکیان گفت: «برای اصلاح‌طلبان شانسی نیست مگر این‌که حرکت قابل توجهی در آرا خاکستری شود. اگر انتخابات به مشارکت ۲۵ میلیون نفر برسد، شانس پیروزی پزشکیان وجود دارد.»

او پیش‌بینی کرد رقابت اصلی برای جانشینی رئیسی بین قالیباف و پزشکیان باشد.

جبهه پایداری: گزینه نهایی خود را پس از جلسه با نامزدها معرفی می‌کنیم

صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری در مصاحبه با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت این جبهه پس از برگزاری «مصاحبه‌ها و جلسات با نامزد‌های مورد نظر»، گزینه نهایی خود را برای جانشینی رئیسی اعلام خواهد کرد.

محصولی همچنین نسبت به «ایجاد بدبینی و اختلاف» در میان «نیروهای انقلابی» در جریان تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری هشدار داد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبر
جهان‌نما
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها