۵ چهره شاخص ردصلاحیت‌شده در انتخابات برای جانشین رئیسی

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

پرونده انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان وارد مرحله جدیدی شده است. در میان ده‌ها نامزد رد صلاحیت شده، اسامی چهره‌های برجسته‌ای همچون محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مهرداد بذرپاش و محمدمهدی اسماعیلی دیده می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد

رد صلاحیت احمدی‌نژاد را شاید بتوان قابل پیش‌بینی‌ترین اقدام شورای نگهبان دانست. او که پیش‌تر در دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ نیز رد صلاحیت شده بود، باز هم نتوانست از سد فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان عبور کند.

احمدی‌نژاد در روزهای گذشته بارها در میان حامیان خود حضور یافته و در یکی از این تجمع‌ها گفته بود اوضاع در ایران «از تنظیم» خارج شده و وعده داد اما «به‌زودی همه چیز به تنظیم خودش برمی‌گردد».

وعده او برای تغییر اما شامل نگاه شورای نگهبان نشد و کسی را از شرکت در انتخابات محروم کرد که در سال ۱۳۸۸ چهره محبوب علی خامنه‌ای بود.

علی لاریجانی

معتمد سال‌های نه‌چندان دور بیت خامنه‌ای و رییس سه دوره مجلس شورای اسلامی، پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه هوایی، با شعار جنجالی «ارتفاع بگیریم»، در انتخابات ثبت نام کرد و باز همانند سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد.

او در روزهای اخیر کوشیده بود تا با حضوری مداوم و گفت‌وگومحور در فضای مجازی، از جمله شبکه‌های فیلترشده ایکس و اینستاگرام، چهره متفاوتی از خود به نمایش بگذارد.

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات پیش‌تر گفته بود حتی در صورت رد صلاحیت تمامی نامزدهای منسوب به اصلاح‌طلبان، این جبهه قصد حمایت از لاریجانی را در انتخابات پیش‌رو ندارد، اما اکنون مشخص شد این سیاست‌مدار متولد نجف نه تنها در میان اصلاح‌طلبان، بلکه در حلقه تنگ حاکمیت جمهوری اسلامی نیز نفوذ و قدرت خود را از دست داده است.

اسحاق جهانگیری

وزیر صنایع و معادن محمد خاتمی و معاون اول حسن روحانی هم مانند دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در عبور از سد شورای نگهبان ناکام ماند.

بسیاری او را نامزد برگزیده جبهه اصلاحات برای انتخابات هشتم تیر می‌دانستند.

جهانگیری پس از ثبت‌نام در انتخابات خود را «کارگرزاده‌ای» خواند که «از سطوح پایین و با هزینه مردم» رشد کرده است و حال «وظیفه» دارد به آنان «خدمت» کند.

با این حال، جایگاه او در سال‌های اخیر به صورت قابل‌توجهی تحت‌الشعاع اتهام فساد مالی گسترده برادرش، مهدی، در بانک گردشگری قرار گرفته است.

بسیاری از کاربران فضای مجازی در روزهای اخیر با اشاره به سکوت جهانگیری در برابر سرکوب حقوق‌ بشر در جمهوری اسلامی، چه در کسوت معاون اول روحانی و چه پس از کنار رفتن از قدرت، ثبت‌نام او را تلاشی از سوی اصلاح‌طلبان برای گرم کردن تنور انتخابات دانسته‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی و مهرداد بذرپاش

دو وزیر جوان و جاه‌طلب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی پس از عزاداری کوتاه‌مدتشان برای ابراهیم رئیسی، به منظور اعلام رسمی نامزدی خود در انتخابات راهی وزارت کشور شدند تا شانس‌شان را برای جانشینی رییس پیشین دولت بیازمایند.

بذرپاش در روزهای گذشته با انتشار فیلم انتخاباتی خود در یک پایگاه خبری دولتی جنجال‌ساز شده بود.

همچنین افشای نامه تعدادی از اعضای دولت سیزدهم به شورای نگهبان در حمایت از «رجلیت» اسماعیلی نیز واکنش‌های منفی بسیاری را در پی داشت و بسیاری دولت را به نقض قانون و دخالت مستقیم در فرآیند انتخابات متهم کردند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی

با تصمیم فعلی شورای نگهبان، به نظر می‎‌رسد این دو نفر برای به کرسی نشاندن جاه‌طلبی‌های خود، باید در پی فرصت‌های دیگری جز «انتخابات نظام» باشند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
در کارگه هنرمندی - فصل دوم
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها