• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

وزیر کشور لبنان: تصاویر خامنه‌ای ظرف دو روز از مسیر فرودگاه بیروت جمع‌آوری می‌شوند

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)

وزیر کشور لبنان اعلام کرد دستور داده است پوسترهایی که در روزهای اخیر با شعار «سپاس از ایران وفادار» و تصویر مجتبی و علی خامنه‌ای در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت نصب شده‌اند، ظرف دو روز آینده جمع‌آوری شوند. او این اقدام را بخشی از اجرای قوانین و سامان‌دهی فضای عمومی توصیف کرد.

احمد الحجار، وزیر کشور لبنان، پنج‌شنبه چهارم تیر ماه در حاشیه نشست هیات دولت گفت دستور داده است بنرها و پوسترهایی که چند روز پیش در مسیر منتهی به فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت نصب شده‌اند، برداشته شوند.

حجار هنگام ورود به کاخ ریاست‌جمهوری لبنان، محل برگزاری نشست هیات دولت، به خبرنگاران گفت که این تصمیم «در چارچوب تلاش‌ها برای سامان‌دهی فضاهای عمومی و تضمین اجرای قوانین و مقررات جاری»، اتخاذ شده است.

در روزهای اخیر، بیلبوردهایی در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت نصب شدند که تصویر مجتبی خامنه‌ای، رهبر جدید جمهوری اسلامی، و پدر کشته شده‌اش، علی خامنه‌ای، را در کنار شعار «سپاس از ایران وفادار» به نمایش گذاشته‌اند.

نصب این پوسترها چند روز پس از اعلام توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله انجام شد. توافقی که در چارچوب مذاکرات میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا در پاکستان به دست آمد.

100%

این اقدام همچنین در شرایطی صورت گرفت که هم‌زمان گفت‌وگوهای مستقیم میان مقام‌های لبنان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا در جریان است.

قرار بود آخرین دور این مذاکرات پنج‌شنبه چهارم تیر ماه به پایان برسد.

این نخستین بار نیست که دولت لبنان خواستار تغییر بیلبوردهای مسیر فرودگاه بیروت می‌شود.

سال ۲۰۲۲، وزارت گردشگری لبنان از حزب‌الله و جنبش امل خواسته بود بیلبوردهایی را که تصاویر شخصیت‌های مذهبی و سیاسی مورد احترام این دو گروه را نمایش می‌دادند، جمع‌آوری کنند و به جای آنها تابلوهایی با هدف معرفی و تبلیغ صنعت گردشگری لبنان نصب شود.

حزب‌الله خواستار خروج «بی‌قید و شرط» نیروهای اسرائیلی

هم‌زمان با این تحولات، نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت عاشورا، خواستار خروج «بی‌قید و شرط» نیروهای اسرائیلی از مناطق تحت اشغال در لبنان شد و هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد.

او در سخنرانی خود برای ده‌ها هزار نفر از هواداران حزب‌الله، گفت: «اسرائیل هیچ گزینه‌ای جز خروج کامل از تمام وجب‌به‌وجب خاک لبنان ندارد .... اسرائیل باید بدون هیچ شرطی لبنان را ترک کند.»

قاسم که این اظهارات را هم‌زمان با برگزاری مذاکرات مستقیم مقام‌های لبنان و اسرائیل در واشینگتن بیان کرد، افزود که حزب‌الله «نه عادی‌سازی روابط را می‌پذیرد، نه پایان دادن به وضعیت خصومت، نه هیچ دستاوردی برای اسرائیل و نه حتی حضور جزیی آن در خاک لبنان را».

او تاکید کرد: «اسرائیل باید خوار و شکست‌خورده لبنان را ترک کند و همین اتفاق هم خواهد افتاد.»

  • تفاهم‌نامه آمریکا و جمهوری اسلامی، مذاکرات اسرائیل و لبنان را پیچیده کرده است

    تفاهم‌نامه آمریکا و جمهوری اسلامی، مذاکرات اسرائیل و لبنان را پیچیده کرده است

•
•
•
Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار
۱
اختصاصی

افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

۲

فرانت لاین دیفندرز: فشار بر جواد علی‌کردی پس از پیگیری مرگ مشکوک برادرش شدت گرفت

۳

پشت پرده عجیب‌ترین ترند فوتبال؛ راز جوراب‌های سوراخ‌ ستاره‌های جام جهانی چیست؟

۴

فیفا درخواست ایران و مصر را رد کرد؛ حضور پرچم‌های رنگین‌کمان در بازی ایران و مصر

۵

۳۶ سال پیش؛ شبی که هنگام بازی برزیل-اسکاتلند، ۳۵ هزار ایرانی جان باختند

مطالب بیشتر

شمار قربانیان زلزله ونزوئلا به ۲۳۵ نفر رسید و حدود ۵۰ هزار نفر همچنان مفقودند

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۴۵ (‎+۱ گرینویچ)
شمار قربانیان زلزله ونزوئلا به ۲۳۵ نفر رسید و حدود ۵۰ هزار نفر همچنان مفقودند
100%

دولت ونزوئلا اعلام کرد پیکر ۲۳۵ نفر که در زمین‌لرزه‌های شامگاه چهارشنبه جان باختند، از زیر آوار خارج شده است. هنوز برآوردی از مجموع تلفات این حادثه ارائه نشده و وب‌سایتی که برای ثبت و پیگیری سرنوشت افراد مفقودشده ایجاد شده، شمار مفقودان را بیش از ۴۹ هزار و ۶۰۰ نفر اعلام کرده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده است شمار جان‌باختگان ممکن است از ۱۰ هزار نفر فراتر برود.

نیروهای امدادی تا بامداد جمعه پنجم تیر ماه به عملیات جست‌وجو برای نجات صدها نفر گرفتار زیر آوار و یافتن هزاران مفقود ادامه دادند.

دو زمین‌لرزه رخ داده که از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ معاصر آمریکای لاتین توصیف شده‌اند، بخش‌هایی از کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، و مناطق اطراف آن را ویران کردند.

  • دو زمین‌لرزه مهیب ونزوئلا را لرزاند و دست‌کم ۱۶۴ کشته و بیش از ۷۰۰ زخمی بر جا گذاشت

    دو زمین‌لرزه مهیب ونزوئلا را لرزاند و دست‌کم ۱۶۴ کشته و بیش از ۷۰۰ زخمی بر جا گذاشت

امدادگران، کمک‌های مالی و سایر کمک‌های اضطراری، در حال ورود به ونزوئلا هستند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به ارائه جزییات این کمک‌ها پرداخت:

سازمان ملل متحد

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد ۲۵ تیم بین‌المللی با مجموع هزار نیروی امدادی برای کمک به ونزوئلا بسیج شده‌اند.

تام فلچر، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت: «روزهای آینده نیازمند تلاشی گسترده و جمعی برای حمایت از عملیات امدادرسانی به رهبری دولت ونزوئلا و کمک به آسیب‌دیدگان خواهد بود.»

آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ۱۵۰ میلیون دلار کمک برای ونزوئلا اختصاص داده است.

این بسته حمایتی شامل ۵۰ میلیون دلار کمک جدید به نهادهایی مانند برنامه جهانی غذا و سازمان غیردولتی گروه پزشکی بین‌المللی و همچنین ۱۰۰ میلیون دلار کمک به صندوق مشترک سازمان ملل است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد یک تیم واکنش به بلایا به همراه دو واحد جست‌وجو و نجات شهری اعزام خواهد شد و واشینگتن پشتیبانی هوایی، لجستیکی و هماهنگی لازم را برای انتقال نیروها و تجهیزات نجات‌بخش به مناطق آسیب‌دیده فراهم می‌کند.

ارتش آمریکا نیز در انتقال نیروها و تجهیزات و پشتیبانی از دیگر عملیات امدادرسانی مشارکت دارد.

السالوادور

بیش از ۱۵۰ امدادگر و محموله‌های امدادی بامداد پنجم تیر ماه از السالوادور وارد ونزوئلا شدند. این اقدام بخشی از بسته کمکی اعلام‌شده از سوی نایب بوکله، رییس‌جمهوری السالوادور، است که شامل اعزام ۳۰۰ امدادگر و تکنسین فوریت‌های پزشکی و ارسال ۵۰ تن تجهیزات پزشکی می‌شود.

مکزیک

دلسی رودریگز، رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا، ویدیویی از ورود نظامیان مکزیکی و سگ‌های زنده‌یاب به این کشور منتشر کرد.

مکزیک در مرحله نخست ۲۵۰ نیروی نظامی امداد و نجات، پنج سگ زنده‌یاب، چهار هواپیما، یک پهپاد، تجهیزات امدادی و اقلام پزشکی اعزام می‌کند.

100%

صلیب سرخ

نخستین محموله ۱۷ تنی کمک‌های بشردوستانه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، پنجم تیر ماه از مرکز منطقه‌ای این نهاد در پاناما راهی ونزوئلا شد.

لویس پیس، مدیر منطقه‌ای قاره آمریکا در این فدراسیون، گفت: «این محموله شامل وسایل آشپزخانه، بسته‌های بهداشتی، پشه‌بند و دیگر اقلام ضروری است.»

هند

سوبرامانیام جایشنکار، وزیر خارجه هند، اعلام کرد دو هواپیمای نیروی هوایی این کشور با یک بیمارستان صحرایی و بیش از ۳۵ تن اقلام امدادی، دارو و تجهیزات پزشکی، عازم ونزوئلا شده‌اند.

آلمان

یک تیم امداد فدرال آلمان متشکل از ۴۸ نفر، پنجم تیر ماه برای مشارکت در عملیات جست‌وجو، نجات و بازسازی، راهی ونزوئلا شد.

پاپ لئو چهاردهم

رسانه‌های واتیکان گزارش دادند پاپ لئو چهاردهم از محل صندوق خیریه واتیکان، ۱۰۰ هزار یورو (حدود ۱۱۴ هزار دلار) برای کمک به زلزله‌زدگان ونزوئلا اختصاص داده است.

سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهانی

خوزه آندرس، سرآشپز و بنیان‌گذار سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی (ورلد سنترال کیچن)، اعلام کرد تیم او توزیع غذا را در کاراکاس آغاز کرده است.

او همچنین گفت صندوق «لانگر تیبلز» وابسته به این سازمان، یک میلیون دلار برای کمک به ونزوئلا اختصاص خواهد داد.

کلمبیا

سازمان ملی مدیریت خطر بلایای کلمبیا اعلام کرد یک تیم جست‌وجو و نجات شهری متشکل از بیش از ۶۰ نفر، چهار تیم سگ‌های زنده‌یاب و ۱۲ تن تجهیزات را به ونزوئلا اعزام کرده است.

شهردار شهر کالی نیز گفت ۹ آتش‌نشان از این شهر برای مشارکت در عملیات جست‌وجو و نجات اعزام خواهند شد.

100%

اکوادور

اکوادور اعلام کرد پنج‌شنبه چهارم تیر ماه، یک تیم امداد و نجات شامل ۴۶ متخصص جست‌وجو و نجات شهری، دو سگ زنده‌یاب و شش تن تجهیزات به ونزوئلا اعزام کرده است.

پاناما

پاناما اعلام کرد یک ماموریت امداد و نجات به ونزوئلا اعزام می‌کند و هم‌زمان در حال سازمان‌دهی کمک‌های بشردوستانه است.

فرانسه

فرانسه اعلام کرد یک واحد جست‌وجو و نجات شهری شامل تیم‌های پزشکی، مهندسان و سگ‌های زنده‌یاب را برای یافتن و خارج کردن بازماندگان از زیر آوار ساختمان‌های فروریخته، به ونزوئلا اعزام می‌کند.

اسپانیا

وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد یک هواپیمای نظامی، ۵۷ نیروی واحد جست‌وجو و نجات و ۴۰ آتش‌نشان از منطقه مادرید را به ونزوئلا منتقل خواهد کرد.

آژانس توسعه اسپانیا نیز قصد دارد یک بیمارستان صحرایی در ونزوئلا برپا کند.

ایتالیا

سازمان حفاظت مدنی ایتالیا اعلام کرد یک تیم امداد را به ونزوئلا اعزام می‌کند.

آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا، نیز گفت آتش‌نشانان، وزارت دفاع و نیروی هوایی این کشور برای ارائه کمک به ونزوئلا بسیج شده‌اند.

اوکراین برای دومین بار در دو هفته گذشته یک کارخانه شیمیایی را در روسیه هدف قرار داد

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
اوکراین برای دومین بار در دو هفته گذشته یک کارخانه شیمیایی را در روسیه هدف قرار داد
100%

اوکراین در جریان موج گسترده حملات پهپادی شبانه، برای دومین بار در دو هفته گذشته کارخانه شیمیایی «ازُت» در منطقه تولا در روسیه را هدف قرار داد. مقام‌های روسیه از آسیب دیدن یک مرکز صنعتی، زخمی شدن یک نفر و سرنگونی صدها پهپاد خبر دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از کانال‌های تلگرامی روسیه و اوکراین گزارش داد که حمله بامداد جمعه پنجم تیر ماه بخشی از یک عملیات گسترده پهپادی بود که تاسیسات صنعتی در منطقه تولا را هدف قرار داد.

دمیتری میلیایف، فرماندار این منطقه، اعلام کرد یک مرکز صنعتی در شهر نووموسکوفسک، در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب مسکو، آسیب دیده است.

چندین رسانه این مرکز را کارخانه شیمیایی «ازُت» معرفی کردند؛ کارخانه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، پیش‌تر آن را یکی از مراکز حیاتی تولید مواد منفجره روسیه توصیف کرده بود.

این کارخانه که خود را بزرگ‌ترین تولیدکننده آمونیاک و کودهای نیتروژنی روسیه معرفی می‌کند، پیش از این نیز در ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) هدف حمله اوکراین قرار گرفته بود.

اوکراین در سال جاری حملات پهپادی خود را به عمق خاک روسیه به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

کی‌یف می‌گوید این حملات بخشی از راهبردی برای وارد کردن خسارت اقتصادی به روسیه و تضعیف توانایی مسکو در ادامه جنگ است.

  • اوکراین در واکنش به حملات مرگبار روسیه، چندین منطقه این کشور را هدف قرار داد

    اوکراین در واکنش به حملات مرگبار روسیه، چندین منطقه این کشور را هدف قرار داد

پالایشگاه‌های نفت، پایانه‌های صادراتی، بنادر و دیگر تاسیسات صنعتی، از جمله اهداف این حملات بوده‌اند.

در برخی موارد، اوکراین طی فاصله‌ای چند روزه یا چند هفته‌ای بار دیگر همان تاسیسات را هدف قرار داده است. اقدامی که به گفته ناظران، با هدف مختل کردن روند تعمیر خسارت‌ها و جلوگیری از آغاز دوباره فعالیت این مراکز انجام شده است.

فرماندار منطقه تولا اعلام کرد خطوط انتقال برق در این منطقه نیز بر اثر حملات آسیب دیده و یک زن زخمی شده است.

خبرگزاری دولتی تاس در روسیه گزارش داد شمار پهپادهایی که اوکراین در این عملیات به کار گرفته، بیشترین تعداد از ابتدای سال جاری بوده است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد سامانه‌های پدافندی این کشور ۶۶۰ پهپاد اوکراینی را بر فراز ۱۲ منطقه روسیه و همچنین شبه‌جزیره کریمه منهدم کرده‌اند. شبه‌جزیره‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را از اوکراین ضمیمه خاک خود کرد.

روسیه اسفندماه ۱۴۰۰ عملیات نظامی خود را علیه اوکراین آغاز کرد و از آن زمان، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

اسرائیل جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کرد؛ تهران هشدار متقابل داد

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۰:۳۷ (‎+۱ گرینویچ)
اسرائیل جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کرد؛ تهران هشدار متقابل داد
100%

مقام‌های ارشد اسرائیل از ادامه حضور نظامی این کشور در جنوب لبنان و احتمال حمله به ایران گفتند. هم‌زمان، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا نیز تحرکات هواپیماهای نظامی اسرائیل در آسمان برخی کشورهای همسایه را «تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران» خواند.

در همین حال، انتشار تصاویر تازه از حضور برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در عزاداری‌های ماه محرم، از جمله محمدباقر قالیباف، اسماعیل قاآنی و محمدباقر ذوالقدر که در ماه‌های جنگ کمتر در انظار عمومی دیده شدند، با گزارش‌ها درباره پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان برخی کشورهای همسایه و حرکت آنها در جهت ایران هم‌زمان شد.

قطعی نیست که این دو تحول در ارتباط با یکدیگر بوده باشند، اما قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا در واکنش به گزارش‌های مربوط به این پروازها، آنها را «اقدامی خطرناک» و «تهدید علیه جمهوری اسلامی» خواند و هشدار داد که ایران هرگونه تهدیدی را علیه خود تحمل نخواهد کرد.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه چهارم تیر در مراسمی که به مناسبت پایان هفتاد و پنجمین دوره افسران رزمی ارتش اسرائیل در پایگاه «لسکوف» در دانشکده افسری این کشور برگزار شد، گفت: «در روز دوم جنگ گفتم ما چهره خاورمیانه را تغییر خواهیم داد و به برکت شجاعت شما، رزمندگان ما، فرماندهان ما، خلبانان ما، سربازان ما و ملت ما که استوار ایستاد، ما در حال تغییر چهره خاورمیانه هستیم و دولت اسرائیل از همیشه نیرومندتر است.»

به گزارش ارتش اسرائیل، او با اشاره به دو عملیات این کشور - در جریان جنگ ۱۲ روزه و بعدتر در جنگ اسفند و فروردین ماه - گفت: «در دو عملیات شگفت‌انگیز ما خطر فوری موجودیتی را از بالای سر خود دور کردیم، زیرا اگر اقدام نمی‌کردیم، [حکومت] ایران امروز بمب‌های اتمی برای نابودی اسرائیل در اختیار داشت. ما این تهدید را برای تضمین بقای اسرائیل دور کردیم.»

  • وای‌نت: جمهوری اسلامی در پی احیای شبکه‌های مسلح در کرانه باختری است

    وای‌نت: جمهوری اسلامی در پی احیای شبکه‌های مسلح در کرانه باختری است

نتانیاهو همچنین درباره جنوب لبنان گفت: «ما از قله بوفور بر جنوب لبنان تسلط داریم و تا هر زمان که لازم باشد، در منطقه امنیتی جنوب لبنان باقی خواهیم ماند. ما قصد عقب‌نشینی از آنجا را نداریم. ما از مناطق تحت کنترل به مناطق مسلط رسیده‌ایم و تا هر زمان که لازم باشد این مناطق مسلط را حفظ خواهیم کرد. از آنجا از ساکنان شمال و همه شهروندان اسرائیل دفاع خواهیم کرد.»

او افزود: «وزیر دفاع و من به‌روشنی به ارتش اسرائیل دستور داده‌ایم: شما برای خنثی کردن هر تهدیدی علیه رزمندگان ما یا ساکنان شمال، آزادی عمل کامل دارید.»

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش مستقیما به ایران اشاره کرد و گفت: «درباره رژیم شرارت در ایران، فقط این را می‌گویم: با توافق یا بدون توافق، تا زمانی که من نخست‌وزیر اسرائیل هستم، [حکومت] ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد ایران بمب‌های هسته‌ای تولید کند.»

یسرائیل کاتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در همین مراسم گفت: «سیاست ما برای دفاع از مرزهای دولت اسرائیل روشن است: ارتش اسرائیل بدون محدودیت زمانی در مناطق امنیتی لبنان، سوریه و غزه باقی خواهد ماند تا از آنجا از ساکنان و شهرک‌های ما در برابر عناصر جهادی دفاع کند.»

او گفت: «ما بر سر عالی‌ترین منفعت امنیتی اسرائیل، یعنی دفاع از سربازانمان و حفاظت از شهروندانمان، مصالحه نخواهیم کرد و از مناطق امنیتی عقب‌نشینی نمی‌کنیم.»

  • افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

    افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

کاتز تاکید کرد: «ما با خروج نیروهای ارتش اسرائیل از منطقه امنیتی در لبنان مخالفیم. با وجود همه فشارهایی که اکنون وجود دارد و در آینده نیز وجود خواهد داشت، ما از منطقه امنیتی در لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

وزیر دفاع اسرائیل همچنین خطاب به تهران گفت: «اگر ایران در واکنش به اقدامات ما در لبنان، یا به هر دلیل دیگری، به اسرائیل حمله کند، با تمام توان به آن پاسخ خواهیم داد. پاسخی که برتری قدرت ما را به‌روشنی نشان خواهد داد.»

هم‌زمان با این اظهارات، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا اعلام کرد: «تحرکات و حضور هواپیماهای نظامی ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی در آسمان برخی کشورهای همسایه به سمت ایران را اقدامی خطرناک و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.»

این قرارگاه افزود: «چنانچه آمریکا قادر به مهار و کنترل رژیم صهیونیستی نباشد، جمهوری اسلامی ایران هرگونه تهدیدی را علیه خود تحمل نخواهد کرد و پاسخ به این اقدامات خطرناک را حق خود می‌داند.»

مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد

۵ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
 مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد
100%

پلیس مونته‌نگرو با همکاری اداره تحقیقات فدرال آمریکا یک شهروند ایرانی-ترکیه‌ای را که به اتهام انجام حملات سایبری گسترده علیه دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های آمریکا تحت تعقیب بود، بازداشت کرد. مقام‌های مونته‌نگرو گفتند این حملات بیش از ۳.۴ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

پلیس مونته‌نگرو اعلام کرد امیر براتی ۳۹ ساله که تابعیت دوگانه ایرانی و ترکیه‌ای دارد، در شهر ساحلی کوتور در سواحل دریای آدریاتیک بازداشت شده است.

به گفته پلیس، دادگاه ناحیه جنوبی نیویورک او را به اتهام‌هایی از جمله تبانی برای ارتکاب کلاهبرداری رایانه‌ای، هک و سرقت هویت، تحت تعقیب قرار داده است.

پلیس مونته‌نگرو در بیانیه‌ای اعلام کرد این فرد از سال ۲۰۱۳ حملات سایبری گسترده‌ای را علیه بیش از ۱۵۰ دانشگاه در ایالات متحده انجام داده و این حملات بیش از ۳.۴ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز نوشت که بر اساس این بیانیه، پرونده برای آغاز روند استرداد به قاضی دادگاه عالی در پودگوریتسا، پایتخت مونته‌نگرو، ارجاع خواهد شد تا درباره درخواست استرداد او به آمریکا تصمیم‌گیری شود.

پلیس مونته‌نگرو همچنین اعلام کرد اطلاعات به‌دست‌آمده از این حملات و دسترسی به حساب‌های کاربری دانشگاه‌های هک‌شده در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای ایرانی، از جمله دانشگاه‌ها، قرار گرفته و این نهادها از این اطلاعات استفاده کرده‌اند.

  • نقش هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در حمله سایبری به شبکه حمل‌ونقل لس‌آنجلس

    نقش هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در حمله سایبری به شبکه حمل‌ونقل لس‌آنجلس

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) تاکنون به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره این پرونده پاسخی نداده است.

رویترز در گزارش خود یادآور شد که جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران سابقه‌ای طولانی در انجام عملیات سایبری با حمایت دولت، علیه ایالات متحده دارند.

این خبرگزاری همچنین اشاره کرد که نهادهای امنیت سایبری، انتظامی و اطلاعاتی آمریکا در ماه آوریل نسبت به تشدید حملات هکری منتسب به [حکومت] ایران علیه تجهیزات و سامانه‌های مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده هشدار داده بودند.

100%

حمله هکرها به دانشگاه‌ها و سرقت‌های علمی

نام براتی در فهرست اف‌بی‌آی از ۹ هکر ایرانی که در سال ۲۰۱۸ در ارتباط با حملات سایبری منتسب به موسسه مبنا تحت پیگرد قرار گرفتند، دیده نمی‌شود.

با این حال، اتهام‌هایی که پلیس مونته‌نگرو مطرح کرده، از جمله زمان آغاز فعالیت در سال ۲۰۱۳، هدف قرار دادن دانشگاه‌ها، ارتباط با سپاه پاسداران و برآورد سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری خسارت، به‌طور چشمگیری با جزییات آن پرونده همخوانی دارد.

این شباهت‌ها این احتمال را ایجاد می‌کند که براتی به همان عملیات گسترده یا پرونده‌ای مرتبط با آن ارتباط داشته باشد؛ هرچند مقام‌های آمریکایی و مونته‌نگرویی تاکنون به‌طور علنی هیچ ارتباطی میان او و کیفرخواست سال ۲۰۱۸ اعلام نکرده‌اند.

در آن کیفرخواست، ۹ نفر متهم شدند که برای «موسسه مبنا»، شرکتی مستقر در ایران، فعالیت می‌کرده‌اند و اف‌بی‌آی اعلام کرد این موسسه در سال ۲۰۱۳ برای دسترسی غیرمجاز به منابع علمی و دانشگاهی خارج از ایران، تاسیس شده است.

هکرهای موسسه مبنا به دستور حکومت ایران فعالیت می‌کردند و با سپاه پاسداران و دیگر نهادهای ایرانی قرارداد همکاری داشتند.

اف‌بی‌آی در آن زمان اعلام کرد این گروه طی بیش از چهار سال، حدود ۱۴۴ دانشگاه در آمریکا و ۱۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور دیگر را هدف حملات سایبری قرار داده است.

شرکت‌های خصوصی، نهادهای دولتی آمریکا، دولت‌های ایالت‌های هاوایی و ایندیانا و همچنین سازمان ملل متحد نیز از دیگر اهداف این حملات بودند.

مقام‌های آمریکایی گفتند هکرها بیش از ۱۰۰ هزار حساب کاربری استادان دانشگاه در سراسر جهان را هدف قرار دادند و موفق شدند به حدود هشت هزار حساب دسترسی پیدا کنند.

آن‌ها بیش از ۳۰ ترابایت داده‌های دانشگاهی و مالکیت فکری، از جمله نشریات علمی، مقالات پژوهشی، کتاب‌های الکترونیک و دیگر منابع اختصاصی دانشگاهی را سرقت کردند.

این عملیات عمدتا بر ایمیل‌های فیشینگ هدفمند (Spear Phishing) متکی بوده است. ایمیل‌هایی که به گونه‌ای طراحی شده بودند که گویی از سوی دیگر استادان دانشگاه ارسال شده‌اند.

قربانیان از طریق این ایمیل‌ها به صفحات جعلی ورود به سامانه‌های دانشگاهی هدایت می‌شدند و اطلاعات ورودشان سرقت می‌شد. سپس هکرها از این اطلاعات برای دسترسی به پایگاه‌های داده کتابخانه‌ها و سامانه‌های پژوهشی استفاده می‌کردند.

اف‌بی‌آی اعلام کرد اطلاعات سرقت‌شده طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها، از جمله علوم، فناوری، مهندسی، پزشکی، علوم اجتماعی و دیگر رشته‌های دانشگاهی را در بر می‌گرفت.

به گفته مقام‌های تحقیقاتی آمریکا، هکرها همچنین از روشی موسوم به «پاشش گذرواژه» (Password Spraying) برای حمله به شرکت‌ها و نهادهای دولتی استفاده می‌کرده‌اند و از این طریق به حساب‌های ایمیل و اطلاعات حساس دسترسی می‌یافتند.

ناشران دانشگاهی، شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی، شرکت‌های فناوری و موسسه‌های سرمایه‌گذاری، از جمله قربانیان این حملات بودند.

هنگام اعلام کیفرخواست در سال ۲۰۱۸، دیوید بودیچ، معاون وقت مدیر اف‌بی‌آی، گفت بازداشت متهمان دشوار خواهد بود، اما «غیرممکن نیست».

او افزود اگر متهمان از ایران خارج شوند، ممکن است بازداشت شوند.

بودیچ در آن زمان گفت: «اگر نتوانیم این افراد را به‌سرعت بازداشت کنیم، از روش‌های دیگری استفاده خواهیم کرد؛ از جمله افشای هویت آن‌ها، اعمال تحریم و اطلاع‌رسانی گسترده. ما این پرونده را رها نخواهیم کرد، زیرا اف‌بی‌آی و همکاران ما در وزارت دادگستری حافظه‌ای بسیار بلندمدت دارند.»

تشدید حملات سایبری جمهوری اسلامی

پیش از این نیز رویترز به نقل از پژوهشگران اسرائیلی گزارش داده بود هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در حمله سایبری اسفندماه به سامانه حمل‌ونقل عمومی لس‌آنجلس دست داشتند.

رویدادی که منجر به اختلال در فعالیت بخشی از شبکه ترابری این کلان‌شهر شد.

شرکت امنیت سایبری «گمبیت سکیوریتی»، مستقر در تل‌آویو، پنجم خرداد گزارش داده بود هکرها بیش از ۷۰۰ گیگابایت داده شامل ایمیل‌ها، نسخه‌های پشتیبان و فایل‌های داخلی «سازمان حمل‌ونقل کلان‌شهر لس‌آنجلس» را به سرقت بردند.

این شرکت افزود داده‌های ربوده‌شده را پس از آن که به اشتباه در فضای آنلاین انتشار یافته بود، کشف کرده است.

به گزارش گمبیت سکیوریتی، شواهد دیجیتال موجود، سرور میزبان این اطلاعات را به یک گروه هکری مرتبط می‌کند که پیش‌تر از سوی مقام‌های اسرائیلی به تهران نسبت داده شده بود.

از زمان آغاز کارزار نظامی آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در ۹ اسفند ۱۴۰۴، مجموعه‌ای از عملیات سایبری به هکرهای وابسته به تهران نسبت داده شده است. از جمله حمله مخرب به شرکت تجهیزات پزشکی «استرایکر» و افشای ایمیل‌های شخصی کش پاتل، رییس اف‌بی‌آی.

پیش‌تر شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود هکرهای ایرانی مظنون به دستکاری از راه دور در نشانگرهای سوخت برخی پمپ‌بنزین‌‌ها در آمریکا هستند.

کره جنوبی: سه کشتی دیگر ما آخر هفته از تنگه هرمز خارج می‌شوند

۵ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۳۰ (‎+۱ گرینویچ)
کره جنوبی: سه کشتی دیگر ما آخر هفته از تنگه هرمز خارج می‌شوند
100%

رییس‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد سه کشتی دیگر این کشور آخر هفته از تنگه هرمز خارج می‌شوند. هم‌زمان حمله به یک کشتی باری در نزدیکی عمان، عملیات اسکورت سازمان بین‌المللی دریانوردی را متوقف کرده و نگرانی‌ها را درباره امنیت این آبراه افزایش داده است.

لی جه‌میونگ، رییس‌جمهوری کره جنوبی، جمعه پنجم تیر ماه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد سه شناور دیگر این کشور در روزهای پایانی هفته از تنگه هرمز خارج خواهند شد.

وزارت اقیانوس‌ها و شیلات کره جنوبی نیز اعلام کرد پیش از این هشت کشتی این کشور از این گذرگاه خارج شده‌اند.

توقف عملیات اسکورت کشتی‌ها

این تحولات در حالی رخ می‌دهند که سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) چهارم تیر ماه اعلام کرد عملیات اسکورت کشتی‌ها از تنگه هرمز را به‌طور موقت متوقف کرده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که یک کشتی باری از هدف قرار گرفتن خود با یک پرتابه در نزدیکی سواحل عمان خبر داد. حادثه‌ای که تنها چند ساعت پس از هشدار تهران به کشتی‌ها درباره استفاده نکردن از مسیرهای «تایید نشده» رخ داد.

  • طرح تخلیه دریانوردان از تنگه هرمز در پی گزارش‌ها از حمله سپاه به یک کشتی باری متوقف شد

    طرح تخلیه دریانوردان از تنگه هرمز در پی گزارش‌ها از حمله سپاه به یک کشتی باری متوقف شد

به گفته نهاد دریایی نیروی دریایی بریتانیا (UKMTO)، کشتی باری اعلام کرده است در نزدیکی عمان هدف یک پرتابه قرار گرفته است. چهار منبع این کشتی را «اور لاولی» با پرچم سنگاپور معرفی کردند و یک منبع امنیتی نیز گفت که احتمالا این شناور با پهپاد هدف قرار گرفته است.

دو مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند [حکومت] ایران به سوی این کشتی شلیک کرده است.

در مقابل، «نهاد مدیریت آبراه خلیج فارس» که تهران برای مدیریت درخواست‌های عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز ایجاد کرده، اعلام کرد عبور ایمن تنها برای کشتی‌هایی تضمین می‌شود که از مسیرهای تعیین‌شده از سوی ایران استفاده کنند.

این نهاد که تحت تحریم آمریکا قرار گرفته است، هشدار داد مسئولیت هرگونه پیامد ناشی از عبور از مسیرهای «تایید نشده» بر عهده مالک، بهره‌بردار و فرمانده کشتی خواهد بود.

دولت آمریکا واکنشی فوری به این گزارش‌ها نشان نداد. با این حال، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، پیش‌تر هشدار داده است که اگر ایران به توافق با هدف پایان دادن به جنگ و بازگشایی تنگه هرمز پایبند نباشد، آمریکا احتمالا حملات نظامی به ایران را از سر خواهد گرفت.

سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام کرد کشتی هدف حمله، بخشی از برنامه تخلیه این سازمان نبوده است.

این برنامه که از دوم تیر ماه آغاز شده بود، به‌صورت داوطلبانه امکان خروج کشتی‌ها و خدمه آنها از خلیج فارس را از دو مسیر، یکی از آب‌های ایران و دیگری از آب‌های عمان، و با نظارت آمریکا فراهم می‌کرد.

آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، گفت که این نهاد به‌منظور اطمینان دوباره از وجود تضمین‌های امنیتی لازم برای کشتی‌های حاضر در فهرست تخلیه و دیگر شناورهای منطقه، اجرای این برنامه را به‌طور موقت متوقف کرده است.

این سازمان در هفته‌های اخیر در تلاش بود صدها کشتی و هزاران دریانوردی را که از آغاز جنگ در اسفند سال گذشته ماه‌ها در تنگه هرمز گرفتار شده بودند، از منطقه خارج کند.

واکنش بازار نفت

گزارش حمله به کشتی باری باعث شد قیمت شاخص نفت حدود دو درصد افزایش یابد.

تحلیلگران می‌گویند این حادثه نگرانی‌ها را درباره مدت زمان لازم برای بازگشت صادرات نفت خلیج فارس به شرایط عادی، دوباره افزایش داده است.

تنگه هرمز پیش از آغاز جنگ محل عبور حدود یک‌پنجم نفت و گاز طبیعی مایع جهان بود.

قبل از وقوع این حادثه، مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، که سفر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را با هدف اطمینان‌بخشی درباره تفاهم‌نامه اخیر با جمهوری اسلامی به پایان رسانده بود، هشدار داد اگر [حکومت] ایران کشتی‌ها را در تنگه هرمز تهدید یا از عبور آنها جلوگیری کند، «با مشکل روبه‌رو خواهیم شد».

  • وال‌استریت ژورنال: تهران به‌دنبال کسب میلیاردها دلار از مدیریت تنگه هرمز است

    وال‌استریت ژورنال: تهران به‌دنبال کسب میلیاردها دلار از مدیریت تنگه هرمز است

با این حال، جمهوری اسلامی تاکید کرده است به اعمال کنترل بر تنگه هرمز ادامه خواهد داد.

سپاه پاسداران چهارم تیر ماه اعلام کرد عبور ایمن از این آبراه تنها از مسیرهای تعیین‌شده از سوی جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است و علیه کشتی‌هایی که این دستور را رعایت نکنند اقدام خواهد کرد.

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی «امبری» نیز گزارش داد سپاه پاسداران همان روز دو کشتی با پرچم پاناما را وادار به تغییر مسیر کرده است.

در مقابل، کریس رایت، وزیر انرژی آمریکا، گفت حجم محموله‌های عبوری از تنگه هرمز در حال نزدیک شدن به سطح پیش از حملات آمریکا و اسرائیل به ایران در ۹ اسفند است و در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۲۰ میلیون بشکه نفت از این آبراه عبور کرده است.

همچنین داده‌های دیگر کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات نفت خام از تنگه هرمز در هفته جاری به بالاترین سطح خود از زمان آغاز جنگ رسید.

در طول جنگ، حکومت ایران کنترل عملی گذرگاه راهبردی تنگه هرمز را در دست گرفت. اقدامی که جریان صادرات نفت را مختل کرد و بازارهای جهانی انرژی و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

هم‌زمان، ادامه جنگ و ابهام درباره اجرای توافق آتش‌بس موقت، فشار سیاسی بر دونالد ترامپ را در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا افزایش داده است.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، تنها یک‌چهارم آمریکایی‌ها معتقدند این جنگ ارزش هزینه‌های آن را داشته است.

روایت‌های متفاوت از مفاد تفاهم‌نامه نیز به انتقادها از ترامپ در داخل و خارج آمریکا دامن زده است. اختلاف‌ها همچنان بر سر مشوق‌های مالی برای حکومت ایران، بازرسی‌های هسته‌ای، نحوه کنترل تنگه هرمز و جنگ هم‌زمان اسرائیل در لبنان، ادامه دارد.

محمدباقر قالیباف، مذاکره‌کننده ارشد حکومت ایران، چهارم تیر ماه اعلام ایالات متحده مبنی بر اینکه ایران دارایی‌های آزادشده خود را صرف خرید محصولات کشاورزی آمریکا خواهد کرد، رد کرد و آن را نادرست خواند.

بر اساس توافق اولیه، دو طرف قرار است طی دو ماه آینده درباره مسائل پیچیده‌تر، از جمله برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مذاکره کنند.

انتخاب سردبیر

  • وزیر کشور لبنان: تصاویر خامنه‌ای ظرف دو روز از مسیر فرودگاه بیروت جمع‌آوری می‌شوند

    وزیر کشور لبنان: تصاویر خامنه‌ای ظرف دو روز از مسیر فرودگاه بیروت جمع‌آوری می‌شوند

  •  مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد

    مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد

  • شهروندان: عاشورا و تاسوعای ما ۱۸ و ۱۹ دی‌ است
    روایت شما

    شهروندان: عاشورا و تاسوعای ما ۱۸ و ۱۹ دی‌ است

  • چگونه یک صرافی رمزارز به یکی از مهم‌ترین کانال‌های انتقال پول‌های غیرقانونی ایران تبدیل شد

    چگونه یک صرافی رمزارز به یکی از مهم‌ترین کانال‌های انتقال پول‌های غیرقانونی ایران تبدیل شد

  • کارزار کشف حقیقت؛ آنچه در بیمارستان غرضی اصفهان گذشت
    گزارش ویژه

    کارزار کشف حقیقت؛ آنچه در بیمارستان غرضی اصفهان گذشت

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶