• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

وزارت خارجه جمهوری اسلامی: حملات جدید آمریکا به ایران، نقض صریح تفاهم‌نامه است

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۶:۰۵ (‎+۱ گرینویچ)

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای حملات هوایی آمریکا به «چند تاسیسات پایش و نظارت» در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار منشور سازمان ملل و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم با آمریکا دانست.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت آمریکا کمترین ارزش و اعتباری برای تعهدات خود قائل نیست و عهد شکنی بخشی از ماهیت واشینگتن است.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

سرنوشت گروه G جام جهانی؛ بلژیک و مصر صعود کردند، ایران در انتظار
۱

سرنوشت گروه G جام جهانی؛ بلژیک و مصر صعود کردند، ایران در انتظار

۲

تبریک با عمامه رنگین کمانی: «مسابقه روز پراید مبارک مجتبی خامنه‌ای»

۳

سرنوشت گروه L؛ انگلیس، کرواسی و غنا صعود کردند، شانس ایران کم شد

۴

تیم ملی فوتبال ایران از صعود به مرحله حذفی جام جهانی بازماند

۵

شگفتی در گروه H جام جهانی؛ کیپ‌ ورد همراه با اسپانیا صعود کرد

انتخاب سردبیر

  • رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست

    رسانه وابسته به سپاه ساخت بمب اتم را «تنها چاره» جمهوری اسلامی دانست

  • واکنش شهروندان به ناکامی تیم فوتبال در جام‌جهانی: «شما خیلی وقت پیش حذف شدید»
    روایت شما

    واکنش شهروندان به ناکامی تیم فوتبال در جام‌جهانی: «شما خیلی وقت پیش حذف شدید»

  • موج بازداشت‌ها در عراق؛ مقام متهم به قاچاق نفت ایران هم دستگیر شد

    موج بازداشت‌ها در عراق؛ مقام متهم به قاچاق نفت ایران هم دستگیر شد

  • حملات متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا، «توافق صلح» را در آستانه فروپاشی قرار داد

    حملات متقابل جمهوری اسلامی و آمریکا، «توافق صلح» را در آستانه فروپاشی قرار داد

  • تقلید ناشیانه؛ وقتی قالیباف ادای ترامپ را درمی‌آورد
    تحلیل

    تقلید ناشیانه؛ وقتی قالیباف ادای ترامپ را درمی‌آورد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

ارتش اسرائیل از کشته شدن چند عضو حزب‌الله و انهدام یک پرتابگر در جنوب لبنان خبر داد

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۵:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)

ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهای این کشور در منطقه نبطیه در جنوب لبنان چند عضو مسلح حزب‌الله را که به گفته ارتش به آرپی‌جی مجهز بودند، هدف قرار داده و کشته‌اند.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، نیروهای یگان اگوز این افراد را در نزدیکی منطقه امنیتی محل استقرار نیروهای اسرائیلی شناسایی کردند و سپس نیروی هوایی با هدایت نیروهای زمینی، ساختمان محل استقرار آن‌ها را هدف قرار داد.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور در عملیاتی جداگانه، یک پرتابگر متعلق به حزب‌الله را که آن را تهدیدی برای نیروهای اسرائیلی توصیف کرد، در همان منطقه منهدم کرده‌اند.

ارتش اسرائیل تاکید کرد به اقدامات خود برای رفع تهدیدهای ناشی از حزب‌الله ادامه خواهد داد و اجازه نخواهد داد این گروه به نیروها یا شهروندان اسرائیلی آسیب برساند.

تیم ملی فوتبال ایران از صعود به مرحله حذفی جام جهانی بازماند

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۴:۵۴ (‎+۱ گرینویچ)
تیم ملی فوتبال ایران از صعود به مرحله حذفی جام جهانی بازماند
100%

با تساوی ۳-۳ اتریش و الجزایر در آخرین مسابقه مرحله گروهی جام جهانی، تیم ملی فوتبال ایران از جمع هشت تیم برتر سوم جام جهانی خارج شده و از صعود به مرحله حذفی این مسابقات بازماند.

به این ترتیب تیم ملی فوتبال با ثبت سه تساوی در سه مسابقه و بدون شکست، با جام جهانی وداع می‌کنند.

شاگردان قلعه‌نویی در حالی موفق به صعود به مرحله حذفی نشدند که برای اولین بار در تاریخ، ۳۲ تیم از مرحله گروهی راهی دور حذفی شدند.

در دیگر بازی گروه J، آرژانتین با پیروزی سه بر یک برابر اردن، با ۹ امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شد.

کارکنان و کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن خواستار شرایط کاری و معیشتی خود شدند

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۴:۱۴ (‎+۱ گرینویچ)

خبرگزاری ایلنا گزارش داد جمعی از کارکنان و کارگران رسمی، قراردادی و دائم‌ روزمزد شرکت تراورس، شاغل در بخش نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن ایران، در نامه‌ای خواستار «رسیدگی فوری و موثر به مشکلات انباشته معیشتی، شغلی و اداری خود»، «کنار گذاشته شدن شرکت‌های پیمانکاری» و «بازگشت این نیروها به بدنه اصلی راه‌آهن» شدند.

از دیگر مطالبات این کارکنان و کارگران، «پرداخت منظم و به‌موقع حقوق و مزایا»، «بازنگری در نظام پرداخت»، «جبران فاصله فزاینده میان سطح دستمزدها و هزینه‌های واقعی زندگی»، و «اجرای کامل و عادلانه طرح طبقه‌بندی مشاغل»‌ هستند.

در سالیان اخیر، کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن بارها در اعتراض به شرایط کاری و معیشتی خود اعتصاب و اعتراض کرده‌اند.

سپاه پاسداران از حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین خبر داد

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۱:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)
سپاه پاسداران از حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در کویت و بحرین خبر داد
100%

روابط عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که واحدهای دریایی و هوا فضای این نیروی نظامی، بامداد یکشنبه، با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپاد، به هشت زیرساخت ارتش آمریکا در پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی در بندر سلمان بحرین حمله کرده‌اند.

در این بیانیه گفته شده که این حملات در واکنش به حمله چند ساعت پیش ارتش آمریکا به پنج پست ساحلی جمهوری اسلامی انجام شده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، پیشتر اعلام کرد جنگنده‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده، در پاسخ به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به نفتکش «ام‌تی کی‌کو»، ۱۰ هدف نظامی ایران را در چند نقطه در داخل و اطراف تنگه هرمز هدف قرار داده‌اند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود با طرح این موضوع که بر اساس تفاهم‌نامه اسلام آباد، ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است تهدید کرد که از این پس با کشتی‌های به گفته آنان متخلف برخوردهای شدیدتری انجام خواهد شد.

این نهاد نظامی همچنین هشدار داد هرگونه حمله احتمالی آمریکا، حتی اگر مانند حملات اخیر به گفته سپاه به «اهداف کم‌اهمیت» باشد، با «پاسخی خردکننده» روبه‌رو خواهد شد.

سپاه در بخش پایانی بیانیه خود نوشت نقض آتش‌بس برخلاف بند نخست تفاهم‌نامه اسلام‌آباد است و «توقف کلی روندها» را در پی خواهد داشت.

هم‌زمان با این بیانیه، رسانه‌های ایران از شنیده شدن صدای چندین انفجار در پایگاه علی‌السالم کویت، محل استقرار نظامیان آمریکایی، خبر دادند. ایرنا نیز گزارش داد برخی رسانه‌ها از انفجار در این پایگاه خبر داده‌اند.

ستاد کل ارتش کویت اعلام کرد پدافند هوایی این کشور در حال مقابله با حملات موشکی و پهپادی «خصمانه» است. در اطلاعیه ارتش کویت آمده است هرگونه صدای انفجار احتمالی، ناشی از رهگیری اهداف متخاصم از سوی سامانه‌های پدافند هوایی این کشور است.

ارتش کویت از شهروندان خواست دستورالعمل‌های امنیتی و ایمنی صادرشده از سوی نهادهای مسئول را رعایت کنند. در این اطلاعیه به منشا حملات، شمار اهداف رهگیری‌شده یا خسارات احتمالی اشاره‌ای نشده است.

هم‌زمان، گزارش‌هایی تاییدنشده از حمله پهپادی به پایگاه هوایی شیخ عیسی در بحرین منتشر شد. تسنیم به نقل از رسانه‌های خبری نوشت این پایگاه هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. مقام‌های بحرینی هنوز درباره این گزارش تازه واکنش رسمی منتشر نکرده‌اند.

پایگاه شیخ عیسی در جنوب بحرین و مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در این کشور، از مهم‌ترین نقاط استقرار نظامی آمریکا در خلیج فارس به شمار می‌روند. بحرین در هفته‌های اخیر چند بار حملات پهپادی جمهوری اسلامی به خاک خود را محکوم کرده و آن را تهدیدی مستقیم علیه امنیت و حاکمیت خود خوانده است.

  • واکنش آمریکا به حمله پهپادی به یک نفتکش دیگر؛ مواضع نظامی در جنوب ایران دوباره بمباران شد

    واکنش آمریکا به حمله پهپادی به یک نفتکش دیگر؛ مواضع نظامی در جنوب ایران دوباره بمباران شد

دور تازه تنش و برخورد نظامی

حمله اعلام‌شده سپاه، تازه‌ترین حلقه از چرخه حمله و پاسخ میان تهران و واشینگتن در تنگه هرمز است؛ چرخه‌ای که پس از تفاهم‌نامه ایران و آمریکا آغاز شد و اکنون خطر فروپاشی آتش‌بس و توقف روند مذاکرات را افزایش داده است.

در واشینگتن، مقام‌های دولت ترامپ می‌گویند حملات آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی تجاری و آزادی ناوبری در تنگه هرمز انجام شده است. تهران اما می‌گوید آمریکا با حمله به مواضع ساحلی جمهوری اسلامی، آتش‌بس و تفاهم‌نامه اسلام‌آباد را نقض کرده است.

محور اصلی اختلاف اکنون کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز است. جمهوری اسلامی می‌گوید بر اساس تفاهم‌نامه اسلام‌آباد، کنترل مسیرهای عبور شناورها در این آبراه با تهران است و کشتی‌ها باید تنها از مسیرهای اعلام‌شده عبور کنند. آمریکا و متحدانش اما بر آزادی ناوبری و عبور ایمن کشتی‌های تجاری از مسیرهای بین‌المللی تاکید دارند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی پیش‌تر گزارش داده بود شناورهایی قصد داشتند از «مسیرهای غیرقانونی و ناایمن» در جنوب تنگه هرمز عبور کنند و نیروی دریایی سپاه با آن‌ها برخورد کرده بود. این رسانه حکومتی همچنین مدعی شد «عملیات احتمالی آمریکا برای عبور شناورها از کریدور تنگه هرمز متوقف شده است».

  • طرح تخلیه دریانوردان از تنگه هرمز در پی گزارش‌ها از حمله سپاه به یک کشتی باری متوقف شد

    طرح تخلیه دریانوردان از تنگه هرمز در پی گزارش‌ها از حمله سپاه به یک کشتی باری متوقف شد

صداوسیما هشدار داده بود هرگونه عبور از مسیرهایی غیر از مسیرهای اعلام‌شده، با «واکنش مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» مواجه خواهد شد و در صورت انجام هرگونه عملیات با هماهنگی نیروهای آمریکایی، پاسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «قاطع» خواهد بود.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد حمله بامداد یکشنبه سپاه به کویت و بحرین، فقط پاسخی نظامی به حملات آمریکا نبود، بلکه اعلام عملی این موضع تهران هم هست که جمهوری اسلامی می‌خواهد کنترل مسیرهای تردد در تنگه هرمز را به یکی از ابزارهای فشار خود در مذاکرات تبدیل کند.

100%
موج دوم حمله آمریکا به جنوب ایران

حمله شامگاه شنبه آمریکا به مواضع نظامی ایران در اطراف تنگه هرمز، دومین موج حملات آمریکا به مواضع جمهوری اسلامی در کمتر از ۲۴ ساعت بود و در حالی انجام شد که تبادل حملات میان تهران و واشینگتن، آتش‌بس شکننده میان دو طرف را با بحرانی تازه روبه‌رو کرده است.

بر اساس بیانیه سنتکام، این حملات «پاسخ مستقیم به ادامه تجاوز ایران علیه کشتیرانی تجاری» انجام شد. سنتکام نوشت آمریکا پس از حملات روز جمعه خود، به جمهوری اسلامی فرصت داده بود به توافق آتش‌بس پایبند بماند، اما نیروهای جمهوری اسلامی صبح شنبه یک پهپاد انتحاری را به سوی نفتکش ام‌تی کی‌کو شلیک کردند.

به گزارش آکسیوس، این نفتکش هنگام عبور از تنگه هرمز بیش از دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کرد. این رسانه به نقل از سنتکام نوشت اهداف حملات تازه آمریکا شامل زیرساخت‌های نظارتی نظامی، سامانه‌های ارتباطی، سایت‌های پدافند هوایی، تاسیسات نگهداری پهپاد و توانمندی‌های مرتبط با مین‌گذاری جمهوری اسلامی بوده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در تروث‌سوشال نوشت هواپیماهای آمریکایی مواضع مربوط به انبارهای موشکی و پهپادی و همچنین سایت‌های راداری ساحلی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند. او تهدید کرد ممکن است زمانی برسد که آمریکا دیگر «نتواند منطقی باشد» و ناچار شود کاری را که آغاز کرده، «به صورت نظامی به پایان برساند».

سپاه از حمله به پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین خبر داد

۷ تیر ۱۴۰۵، ۰۱:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
سپاه از حمله به پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین خبر داد
100%

روابط عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که واحدهای دریایی و هوا فضای این نیروی نظامی طی عملیات مشترک موشکی و پهپادی در ساعت دو تا سه بامداد یکشنبه، با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپاد، به هشت زیرساخت مهم ارتش آمریکا در پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی در بندر سلمان بحرین حمله کرده‌اند.

در این بیانیه اشاره شد که پیش‌تر ارتش آمریکا «به بهانه مقابله نیروی دریایی سپاه با کشتی متخلف»، اوایل بامداد یک‌شنبه، به پنج پست ساحلی جمهوری اسلامی حمله کرده بود.

سپاه پاسداران با طرح این موضوع که «بر اساس تفاهم‌نامه اسلام آباد، ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است» تهدید کرد که از این پس با «کشتی های متخلف قوی تر از گذشته برخورد خواهد شد.»

در این بیانیه گفته شد که «نقض آتش‌بس خلاف بند یکم تفاهم‌نامه اسلام آباد است و توقف کلی روندها را در پی خواهد داشت.»