• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

دادگاه هامبورگ رسیدگی به پرونده «جاسوسی برای ایران» را آغاز کرد

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۲:۵۳ (‎+۱ گرینویچ)

دادگاه عالی ایالتی هامبورگ رسیدگی به پرونده‌ای را آغاز کرده است که در آن یک شهروند دانمارکی افغانستانی تبار، به جاسوسی برای جمهوری اسلامی و شناسایی اهداف یهودی و حامیان اسرائیل در آلمان، به‌منظور «حملات احتمالی تروریستی» متهم شده است.

بر اساس کیفرخواست، متهم اصلی، مردی ۵۴ ساله با تابعیت دانمارک و تبار افغانستانی، متهم است که به دستور جمهوری اسلامی، از یهودیان و حامیان اسرائیل در آلمان جاسوسی کرده و اطلاعات مربوط به آنها را برای انجام حملات احتمالی، از جمله قتل و آتش‌سوزی، جمع‌آوری کرده است.

پیش از این بر اساس کیفرخواست، از این متهم با نام «علی اس.» یاد شده بود.

دادستان کل فدرال آلمان، این فرد را به فعالیت جاسوسی برای یک سرویس اطلاعاتی خارجی متهم کرده است.

در این پرونده، فرد دیگری نیز به عنوان همدست متهم شده است.

بر اساس کیفرخواست، این شهروند افغانستانی پذیرفته بود در آماده‌سازی احتمالی یک عملیات تروریستی به متهم اصلی کمک کند.

پیش از این اعلام شده بود نام این متهم «تواب م.» است.

به گفته دادستانی آلمان، از جمله افرادی که هدف عملیات شناسایی قرار گرفته بودند، یوزف شوستر، رییس شورای مرکزی یهودیان آلمان، و فولکر بک، رییس انجمن آلمان و اسرائیل، بودند.

پلیس دانمارک یک سال پیش این مرد را در شهر آرهوس، دومین شهر بزرگ این کشور، بازداشت کرد.

او چند هفته بعد به آلمان مسترد شد و در برابر قاضی تحقیق دادگاه فدرال در شهر کارلسروهه حاضر شد.

این متهم از زمان انتقال به آلمان تاکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد.

همدست او نیز که شهروند افغانستان است، در ماه نوامبر سال گذشته در دانمارک بازداشت و سپس برای ادامه روند قضایی به آلمان منتقل شد.

دادگاه عالی ایالتی هامبورگ اکنون رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده است.

پیش از این در اردیبهشت ماه، سازمان اطلاعات داخلی آلمان هشدار داده بود جمهوری اسلامی ممکن است پس از پایان جنگ با اسرائیل و آمریکا، دامنه عملیات‌های امنیتی و تروریستی خود را در اروپا گسترش دهد.

به گفته منابع امنیتی، حکومت ایران از ماه مارس ۲۰۲۶ کارزاری با نام «حرکت اصحاب الیمین الاسلامیه» (HAYI) راه‌اندازی کرده که از طریق شبکه‌های اجتماعی، اقدام به جذب نیرو در میان محافل طرفدار جمهوری اسلامی و جریان‌های افراطی شیعه می‌کند.

پژوهشگران امنیتی هشدار داده‌اند این مدل عملیات، شامل حملات ساده اما پرتعداد به‌وسیله افراد محلی و بعضا نوجوانان، می‌تواند فشار گسترده‌ای بر سرویس‌های امنیتی اروپا وارد کند؛ به‌ویژه برای حفاظت از مراکز یهودی، مدارس و مراکز اجتماعی.

سازمان اطلاعات داخلی آلمان تاکید کرده است جمهوری اسلامی در گذشته نیز از روش‌هایی در حد «تروریسم دولتی» استفاده کرده؛ از عملیات‌های شناسایی و مراقبت گرفته تا طراحی حملات علیه مخالفان و اهداف اسرائیلی و یهودی در اروپا.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار
۱
اختصاصی

افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

۲

فرانت لاین دیفندرز: فشار بر جواد علی‌کردی پس از پیگیری مرگ مشکوک برادرش شدت گرفت

۳

فیفا درخواست ایران و مصر را رد کرد؛ حضور پرچم‌های رنگین‌کمان در بازی ایران و مصر

۴

۳۶ سال پیش؛ شبی که هنگام بازی برزیل-اسکاتلند، ۳۵ هزار ایرانی جان باختند

۵

ادعای یک پیشگوی برزیلی: فضایی‌ها در بازی برزیل-اسکاتلند به زمین حمله خواهند کرد

انتخاب سردبیر

  • وزیر کشور لبنان: تصاویر خامنه‌ای ظرف دو روز از مسیر فرودگاه بیروت جمع‌آوری می‌شوند

    وزیر کشور لبنان: تصاویر خامنه‌ای ظرف دو روز از مسیر فرودگاه بیروت جمع‌آوری می‌شوند

  •  مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد

    مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد

  • شهروندان: عاشورا و تاسوعای ما ۱۸ و ۱۹ دی‌ است
    روایت شما

    شهروندان: عاشورا و تاسوعای ما ۱۸ و ۱۹ دی‌ است

  • چگونه یک صرافی رمزارز به یکی از مهم‌ترین کانال‌های انتقال پول‌های غیرقانونی ایران تبدیل شد

    چگونه یک صرافی رمزارز به یکی از مهم‌ترین کانال‌های انتقال پول‌های غیرقانونی ایران تبدیل شد

  • کارزار کشف حقیقت؛ آنچه در بیمارستان غرضی اصفهان گذشت
    گزارش ویژه

    کارزار کشف حقیقت؛ آنچه در بیمارستان غرضی اصفهان گذشت

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

  • هشدار آلمان؛ اعزام نیرو از اروپا به ایران برای آموزش نظامی و احتمال گسترش عملیات تروریستی

    هشدار آلمان؛ اعزام نیرو از اروپا به ایران برای آموزش نظامی و احتمال گسترش عملیات تروریستی

•
•
•

مطالب بیشتر

وزیر کشور لبنان: تصاویر خامنه‌ای ظرف دو روز از مسیر فرودگاه بیروت جمع‌آوری می‌شوند

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر کشور لبنان: تصاویر خامنه‌ای ظرف دو روز از مسیر فرودگاه بیروت جمع‌آوری می‌شوند
100%

وزیر کشور لبنان اعلام کرد دستور داده است پوسترهایی که در روزهای اخیر با شعار «سپاس از ایران وفادار» و تصویر مجتبی و علی خامنه‌ای در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت نصب شده‌اند، ظرف دو روز آینده جمع‌آوری شوند. او این اقدام را بخشی از اجرای قوانین و سامان‌دهی فضای عمومی توصیف کرد.

احمد الحجار، وزیر کشور لبنان، پنج‌شنبه چهارم تیر ماه در حاشیه نشست هیات دولت گفت دستور داده است بنرها و پوسترهایی که چند روز پیش در مسیر منتهی به فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت نصب شده‌اند، برداشته شوند.

حجار هنگام ورود به کاخ ریاست‌جمهوری لبنان، محل برگزاری نشست هیات دولت، به خبرنگاران گفت که این تصمیم «در چارچوب تلاش‌ها برای سامان‌دهی فضاهای عمومی و تضمین اجرای قوانین و مقررات جاری»، اتخاذ شده است.

در روزهای اخیر، بیلبوردهایی در مسیر فرودگاه بین‌المللی بیروت نصب شدند که تصویر مجتبی خامنه‌ای، رهبر جدید جمهوری اسلامی، و پدر کشته شده‌اش، علی خامنه‌ای، را در کنار شعار «سپاس از ایران وفادار» به نمایش گذاشته‌اند.

نصب این پوسترها چند روز پس از اعلام توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله انجام شد. توافقی که در چارچوب مذاکرات میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا در پاکستان به دست آمد.

100%

این اقدام همچنین در شرایطی صورت گرفت که هم‌زمان گفت‌وگوهای مستقیم میان مقام‌های لبنان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا در جریان است.

قرار بود آخرین دور این مذاکرات پنج‌شنبه چهارم تیر ماه به پایان برسد.

  • تفاهم‌نامه آمریکا و جمهوری اسلامی، مذاکرات اسرائیل و لبنان را پیچیده کرده است

    تفاهم‌نامه آمریکا و جمهوری اسلامی، مذاکرات اسرائیل و لبنان را پیچیده کرده است

این نخستین بار نیست که دولت لبنان خواستار تغییر بیلبوردهای مسیر فرودگاه بیروت می‌شود.

سال ۲۰۲۲، وزارت گردشگری لبنان از حزب‌الله و جنبش امل خواسته بود بیلبوردهایی را که تصاویر شخصیت‌های مذهبی و سیاسی مورد احترام این دو گروه را نمایش می‌دادند، جمع‌آوری کنند و به جای آنها تابلوهایی با هدف معرفی و تبلیغ صنعت گردشگری لبنان نصب شود.

حزب‌الله خواستار خروج «بی‌قید و شرط» نیروهای اسرائیلی

هم‌زمان با این تحولات، نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت عاشورا، خواستار خروج «بی‌قید و شرط» نیروهای اسرائیلی از مناطق تحت اشغال در لبنان شد و هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد.

او در سخنرانی خود برای ده‌ها هزار نفر از هواداران حزب‌الله، گفت: «اسرائیل هیچ گزینه‌ای جز خروج کامل از تمام وجب‌به‌وجب خاک لبنان ندارد .... اسرائیل باید بدون هیچ شرطی لبنان را ترک کند.»

قاسم که این اظهارات را هم‌زمان با برگزاری مذاکرات مستقیم مقام‌های لبنان و اسرائیل در واشینگتن بیان کرد، افزود که حزب‌الله «نه عادی‌سازی روابط را می‌پذیرد، نه پایان دادن به وضعیت خصومت، نه هیچ دستاوردی برای اسرائیل و نه حتی حضور جزیی آن در خاک لبنان را».

او تاکید کرد: «اسرائیل باید خوار و شکست‌خورده لبنان را ترک کند و همین اتفاق هم خواهد افتاد.»

شمار قربانیان زلزله ونزوئلا به۵۸۹ نفر رسید و حدود ۵۰ هزار نفر همچنان مفقودند

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۴۵ (‎+۱ گرینویچ)
شمار قربانیان زلزله ونزوئلا به۵۸۹ نفر رسید و حدود ۵۰ هزار نفر همچنان مفقودند
100%

دلسی رودریگز، رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا، جمعه پنجم تیر ماه اعلام کرد شمار جان‌باختگان دو زمین‌لرزه پیاپی مرگبار در این کشور به ۵۸۹ نفر افزایش یافته و نزدیک به سه هزار نفر نیز زخمی و حدود ۵۰ هزار نفر مفقود شده‌اند.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده است شمار جان‌باختگان ممکن است از ۱۰ هزار نفر فراتر برود.

نیروهای امدادی تا بامداد جمعه پنجم تیر ماه به عملیات جست‌وجو برای نجات صدها نفر گرفتار زیر آوار و یافتن هزاران مفقود ادامه دادند.

دو زمین‌لرزه رخ داده که از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ معاصر آمریکای لاتین توصیف شده‌اند، بخش‌هایی از کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، و مناطق اطراف آن را ویران کردند.

  • دو زمین‌لرزه مهیب ونزوئلا را لرزاند و دست‌کم ۱۶۴ کشته و بیش از ۷۰۰ زخمی بر جا گذاشت

    دو زمین‌لرزه مهیب ونزوئلا را لرزاند و دست‌کم ۱۶۴ کشته و بیش از ۷۰۰ زخمی بر جا گذاشت

امدادگران، کمک‌های مالی و سایر کمک‌های اضطراری، در حال ورود به ونزوئلا هستند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به ارائه جزییات این کمک‌ها پرداخت:

سازمان ملل متحد

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد ۲۵ تیم بین‌المللی با مجموع هزار نیروی امدادی برای کمک به ونزوئلا بسیج شده‌اند.

تام فلچر، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت: «روزهای آینده نیازمند تلاشی گسترده و جمعی برای حمایت از عملیات امدادرسانی به رهبری دولت ونزوئلا و کمک به آسیب‌دیدگان خواهد بود.»

آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ۱۵۰ میلیون دلار کمک برای ونزوئلا اختصاص داده است.

این بسته حمایتی شامل ۵۰ میلیون دلار کمک جدید به نهادهایی مانند برنامه جهانی غذا و سازمان غیردولتی گروه پزشکی بین‌المللی و همچنین ۱۰۰ میلیون دلار کمک به صندوق مشترک سازمان ملل است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد یک تیم واکنش به بلایا به همراه دو واحد جست‌وجو و نجات شهری اعزام خواهد شد و واشینگتن پشتیبانی هوایی، لجستیکی و هماهنگی لازم را برای انتقال نیروها و تجهیزات نجات‌بخش به مناطق آسیب‌دیده فراهم می‌کند.

ارتش آمریکا نیز در انتقال نیروها و تجهیزات و پشتیبانی از دیگر عملیات امدادرسانی مشارکت دارد.

السالوادور

بیش از ۱۵۰ امدادگر و محموله‌های امدادی بامداد پنجم تیر ماه از السالوادور وارد ونزوئلا شدند. این اقدام بخشی از بسته کمکی اعلام‌شده از سوی نایب بوکله، رییس‌جمهوری السالوادور، است که شامل اعزام ۳۰۰ امدادگر و تکنسین فوریت‌های پزشکی و ارسال ۵۰ تن تجهیزات پزشکی می‌شود.

مکزیک

دلسی رودریگز، رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا، ویدیویی از ورود نظامیان مکزیکی و سگ‌های زنده‌یاب به این کشور منتشر کرد.

مکزیک در مرحله نخست ۲۵۰ نیروی نظامی امداد و نجات، پنج سگ زنده‌یاب، چهار هواپیما، یک پهپاد، تجهیزات امدادی و اقلام پزشکی اعزام می‌کند.

100%

صلیب سرخ

نخستین محموله ۱۷ تنی کمک‌های بشردوستانه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، پنجم تیر ماه از مرکز منطقه‌ای این نهاد در پاناما راهی ونزوئلا شد.

لویس پیس، مدیر منطقه‌ای قاره آمریکا در این فدراسیون، گفت: «این محموله شامل وسایل آشپزخانه، بسته‌های بهداشتی، پشه‌بند و دیگر اقلام ضروری است.»

هند

سوبرامانیام جایشنکار، وزیر خارجه هند، اعلام کرد دو هواپیمای نیروی هوایی این کشور با یک بیمارستان صحرایی و بیش از ۳۵ تن اقلام امدادی، دارو و تجهیزات پزشکی، عازم ونزوئلا شده‌اند.

آلمان

یک تیم امداد فدرال آلمان متشکل از ۴۸ نفر، پنجم تیر ماه برای مشارکت در عملیات جست‌وجو، نجات و بازسازی، راهی ونزوئلا شد.

پاپ لئو چهاردهم

رسانه‌های واتیکان گزارش دادند پاپ لئو چهاردهم از محل صندوق خیریه واتیکان، ۱۰۰ هزار یورو (حدود ۱۱۴ هزار دلار) برای کمک به زلزله‌زدگان ونزوئلا اختصاص داده است.

سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهانی

خوزه آندرس، سرآشپز و بنیان‌گذار سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی (ورلد سنترال کیچن)، اعلام کرد تیم او توزیع غذا را در کاراکاس آغاز کرده است.

او همچنین گفت صندوق «لانگر تیبلز» وابسته به این سازمان، یک میلیون دلار برای کمک به ونزوئلا اختصاص خواهد داد.

کلمبیا

سازمان ملی مدیریت خطر بلایای کلمبیا اعلام کرد یک تیم جست‌وجو و نجات شهری متشکل از بیش از ۶۰ نفر، چهار تیم سگ‌های زنده‌یاب و ۱۲ تن تجهیزات را به ونزوئلا اعزام کرده است.

شهردار شهر کالی نیز گفت ۹ آتش‌نشان از این شهر برای مشارکت در عملیات جست‌وجو و نجات اعزام خواهند شد.

100%

اکوادور

اکوادور اعلام کرد پنج‌شنبه چهارم تیر ماه، یک تیم امداد و نجات شامل ۴۶ متخصص جست‌وجو و نجات شهری، دو سگ زنده‌یاب و شش تن تجهیزات به ونزوئلا اعزام کرده است.

پاناما

پاناما اعلام کرد یک ماموریت امداد و نجات به ونزوئلا اعزام می‌کند و هم‌زمان در حال سازمان‌دهی کمک‌های بشردوستانه است.

فرانسه

فرانسه اعلام کرد یک واحد جست‌وجو و نجات شهری شامل تیم‌های پزشکی، مهندسان و سگ‌های زنده‌یاب را برای یافتن و خارج کردن بازماندگان از زیر آوار ساختمان‌های فروریخته، به ونزوئلا اعزام می‌کند.

اسپانیا

وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد یک هواپیمای نظامی، ۵۷ نیروی واحد جست‌وجو و نجات و ۴۰ آتش‌نشان از منطقه مادرید را به ونزوئلا منتقل خواهد کرد.

آژانس توسعه اسپانیا نیز قصد دارد یک بیمارستان صحرایی در ونزوئلا برپا کند.

ایتالیا

سازمان حفاظت مدنی ایتالیا اعلام کرد یک تیم امداد را به ونزوئلا اعزام می‌کند.

آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا، نیز گفت آتش‌نشانان، وزارت دفاع و نیروی هوایی این کشور برای ارائه کمک به ونزوئلا بسیج شده‌اند.

اوکراین برای دومین بار در دو هفته گذشته یک کارخانه شیمیایی را در روسیه هدف قرار داد

۵ تیر ۱۴۰۵، ۱۱:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
اوکراین برای دومین بار در دو هفته گذشته یک کارخانه شیمیایی را در روسیه هدف قرار داد
100%

اوکراین در جریان موج گسترده حملات پهپادی شبانه، برای دومین بار در دو هفته گذشته کارخانه شیمیایی «ازُت» در منطقه تولا در روسیه را هدف قرار داد. مقام‌های روسیه از آسیب دیدن یک مرکز صنعتی، زخمی شدن یک نفر و سرنگونی صدها پهپاد خبر دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از کانال‌های تلگرامی روسیه و اوکراین گزارش داد که حمله بامداد جمعه پنجم تیر ماه بخشی از یک عملیات گسترده پهپادی بود که تاسیسات صنعتی در منطقه تولا را هدف قرار داد.

دمیتری میلیایف، فرماندار این منطقه، اعلام کرد یک مرکز صنعتی در شهر نووموسکوفسک، در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب مسکو، آسیب دیده است.

چندین رسانه این مرکز را کارخانه شیمیایی «ازُت» معرفی کردند؛ کارخانه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، پیش‌تر آن را یکی از مراکز حیاتی تولید مواد منفجره روسیه توصیف کرده بود.

این کارخانه که خود را بزرگ‌ترین تولیدکننده آمونیاک و کودهای نیتروژنی روسیه معرفی می‌کند، پیش از این نیز در ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) هدف حمله اوکراین قرار گرفته بود.

اوکراین در سال جاری حملات پهپادی خود را به عمق خاک روسیه به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

کی‌یف می‌گوید این حملات بخشی از راهبردی برای وارد کردن خسارت اقتصادی به روسیه و تضعیف توانایی مسکو در ادامه جنگ است.

  • اوکراین در واکنش به حملات مرگبار روسیه، چندین منطقه این کشور را هدف قرار داد

    اوکراین در واکنش به حملات مرگبار روسیه، چندین منطقه این کشور را هدف قرار داد

پالایشگاه‌های نفت، پایانه‌های صادراتی، بنادر و دیگر تاسیسات صنعتی، از جمله اهداف این حملات بوده‌اند.

در برخی موارد، اوکراین طی فاصله‌ای چند روزه یا چند هفته‌ای بار دیگر همان تاسیسات را هدف قرار داده است. اقدامی که به گفته ناظران، با هدف مختل کردن روند تعمیر خسارت‌ها و جلوگیری از آغاز دوباره فعالیت این مراکز انجام شده است.

فرماندار منطقه تولا اعلام کرد خطوط انتقال برق در این منطقه نیز بر اثر حملات آسیب دیده و یک زن زخمی شده است.

خبرگزاری دولتی تاس در روسیه گزارش داد شمار پهپادهایی که اوکراین در این عملیات به کار گرفته، بیشترین تعداد از ابتدای سال جاری بوده است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد سامانه‌های پدافندی این کشور ۶۶۰ پهپاد اوکراینی را بر فراز ۱۲ منطقه روسیه و همچنین شبه‌جزیره کریمه منهدم کرده‌اند. شبه‌جزیره‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را از اوکراین ضمیمه خاک خود کرد.

روسیه اسفندماه ۱۴۰۰ عملیات نظامی خود را علیه اوکراین آغاز کرد و از آن زمان، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد

۵ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
 مونته‌نگرو یک شهروند ایرانی تحت تعقیب آمریکا به اتهام حملات سایبری را بازداشت کرد
100%

پلیس مونته‌نگرو با همکاری اداره تحقیقات فدرال آمریکا یک شهروند ایرانی-ترکیه‌ای را که به اتهام انجام حملات سایبری گسترده علیه دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های آمریکا تحت تعقیب بود، بازداشت کرد. مقام‌های مونته‌نگرو گفتند این حملات بیش از ۳.۴ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

پلیس مونته‌نگرو اعلام کرد امیر براتی ۳۹ ساله که تابعیت دوگانه ایرانی و ترکیه‌ای دارد، در شهر ساحلی کوتور در سواحل دریای آدریاتیک بازداشت شده است.

به گفته پلیس، دادگاه ناحیه جنوبی نیویورک او را به اتهام‌هایی از جمله تبانی برای ارتکاب کلاهبرداری رایانه‌ای، هک و سرقت هویت، تحت تعقیب قرار داده است.

پلیس مونته‌نگرو در بیانیه‌ای اعلام کرد این فرد از سال ۲۰۱۳ حملات سایبری گسترده‌ای را علیه بیش از ۱۵۰ دانشگاه در ایالات متحده انجام داده و این حملات بیش از ۳.۴ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز نوشت که بر اساس این بیانیه، پرونده برای آغاز روند استرداد به قاضی دادگاه عالی در پودگوریتسا، پایتخت مونته‌نگرو، ارجاع خواهد شد تا درباره درخواست استرداد او به آمریکا تصمیم‌گیری شود.

پلیس مونته‌نگرو همچنین اعلام کرد اطلاعات به‌دست‌آمده از این حملات و دسترسی به حساب‌های کاربری دانشگاه‌های هک‌شده در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای ایرانی، از جمله دانشگاه‌ها، قرار گرفته و این نهادها از این اطلاعات استفاده کرده‌اند.

  • نقش هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در حمله سایبری به شبکه حمل‌ونقل لس‌آنجلس

    نقش هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در حمله سایبری به شبکه حمل‌ونقل لس‌آنجلس

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) تاکنون به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره این پرونده پاسخی نداده است.

رویترز در گزارش خود یادآور شد که جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران سابقه‌ای طولانی در انجام عملیات سایبری با حمایت دولت، علیه ایالات متحده دارند.

این خبرگزاری همچنین اشاره کرد که نهادهای امنیت سایبری، انتظامی و اطلاعاتی آمریکا در ماه آوریل نسبت به تشدید حملات هکری منتسب به [حکومت] ایران علیه تجهیزات و سامانه‌های مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده هشدار داده بودند.

100%

حمله هکرها به دانشگاه‌ها و سرقت‌های علمی

نام براتی در فهرست اف‌بی‌آی از ۹ هکر ایرانی که در سال ۲۰۱۸ در ارتباط با حملات سایبری منتسب به موسسه مبنا تحت پیگرد قرار گرفتند، دیده نمی‌شود.

با این حال، اتهام‌هایی که پلیس مونته‌نگرو مطرح کرده، از جمله زمان آغاز فعالیت در سال ۲۰۱۳، هدف قرار دادن دانشگاه‌ها، ارتباط با سپاه پاسداران و برآورد سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری خسارت، به‌طور چشمگیری با جزییات آن پرونده همخوانی دارد.

این شباهت‌ها این احتمال را ایجاد می‌کند که براتی به همان عملیات گسترده یا پرونده‌ای مرتبط با آن ارتباط داشته باشد؛ هرچند مقام‌های آمریکایی و مونته‌نگرویی تاکنون به‌طور علنی هیچ ارتباطی میان او و کیفرخواست سال ۲۰۱۸ اعلام نکرده‌اند.

در آن کیفرخواست، ۹ نفر متهم شدند که برای «موسسه مبنا»، شرکتی مستقر در ایران، فعالیت می‌کرده‌اند و اف‌بی‌آی اعلام کرد این موسسه در سال ۲۰۱۳ برای دسترسی غیرمجاز به منابع علمی و دانشگاهی خارج از ایران، تاسیس شده است.

هکرهای موسسه مبنا به دستور حکومت ایران فعالیت می‌کردند و با سپاه پاسداران و دیگر نهادهای ایرانی قرارداد همکاری داشتند.

اف‌بی‌آی در آن زمان اعلام کرد این گروه طی بیش از چهار سال، حدود ۱۴۴ دانشگاه در آمریکا و ۱۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور دیگر را هدف حملات سایبری قرار داده است.

شرکت‌های خصوصی، نهادهای دولتی آمریکا، دولت‌های ایالت‌های هاوایی و ایندیانا و همچنین سازمان ملل متحد نیز از دیگر اهداف این حملات بودند.

مقام‌های آمریکایی گفتند هکرها بیش از ۱۰۰ هزار حساب کاربری استادان دانشگاه در سراسر جهان را هدف قرار دادند و موفق شدند به حدود هشت هزار حساب دسترسی پیدا کنند.

آن‌ها بیش از ۳۰ ترابایت داده‌های دانشگاهی و مالکیت فکری، از جمله نشریات علمی، مقالات پژوهشی، کتاب‌های الکترونیک و دیگر منابع اختصاصی دانشگاهی را سرقت کردند.

این عملیات عمدتا بر ایمیل‌های فیشینگ هدفمند (Spear Phishing) متکی بوده است. ایمیل‌هایی که به گونه‌ای طراحی شده بودند که گویی از سوی دیگر استادان دانشگاه ارسال شده‌اند.

قربانیان از طریق این ایمیل‌ها به صفحات جعلی ورود به سامانه‌های دانشگاهی هدایت می‌شدند و اطلاعات ورودشان سرقت می‌شد. سپس هکرها از این اطلاعات برای دسترسی به پایگاه‌های داده کتابخانه‌ها و سامانه‌های پژوهشی استفاده می‌کردند.

اف‌بی‌آی اعلام کرد اطلاعات سرقت‌شده طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها، از جمله علوم، فناوری، مهندسی، پزشکی، علوم اجتماعی و دیگر رشته‌های دانشگاهی را در بر می‌گرفت.

به گفته مقام‌های تحقیقاتی آمریکا، هکرها همچنین از روشی موسوم به «پاشش گذرواژه» (Password Spraying) برای حمله به شرکت‌ها و نهادهای دولتی استفاده می‌کرده‌اند و از این طریق به حساب‌های ایمیل و اطلاعات حساس دسترسی می‌یافتند.

ناشران دانشگاهی، شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی، شرکت‌های فناوری و موسسه‌های سرمایه‌گذاری، از جمله قربانیان این حملات بودند.

هنگام اعلام کیفرخواست در سال ۲۰۱۸، دیوید بودیچ، معاون وقت مدیر اف‌بی‌آی، گفت بازداشت متهمان دشوار خواهد بود، اما «غیرممکن نیست».

او افزود اگر متهمان از ایران خارج شوند، ممکن است بازداشت شوند.

بودیچ در آن زمان گفت: «اگر نتوانیم این افراد را به‌سرعت بازداشت کنیم، از روش‌های دیگری استفاده خواهیم کرد؛ از جمله افشای هویت آن‌ها، اعمال تحریم و اطلاع‌رسانی گسترده. ما این پرونده را رها نخواهیم کرد، زیرا اف‌بی‌آی و همکاران ما در وزارت دادگستری حافظه‌ای بسیار بلندمدت دارند.»

تشدید حملات سایبری جمهوری اسلامی

پیش از این نیز رویترز به نقل از پژوهشگران اسرائیلی گزارش داده بود هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در حمله سایبری اسفندماه به سامانه حمل‌ونقل عمومی لس‌آنجلس دست داشتند.

رویدادی که منجر به اختلال در فعالیت بخشی از شبکه ترابری این کلان‌شهر شد.

شرکت امنیت سایبری «گمبیت سکیوریتی»، مستقر در تل‌آویو، پنجم خرداد گزارش داده بود هکرها بیش از ۷۰۰ گیگابایت داده شامل ایمیل‌ها، نسخه‌های پشتیبان و فایل‌های داخلی «سازمان حمل‌ونقل کلان‌شهر لس‌آنجلس» را به سرقت بردند.

این شرکت افزود داده‌های ربوده‌شده را پس از آن که به اشتباه در فضای آنلاین انتشار یافته بود، کشف کرده است.

به گزارش گمبیت سکیوریتی، شواهد دیجیتال موجود، سرور میزبان این اطلاعات را به یک گروه هکری مرتبط می‌کند که پیش‌تر از سوی مقام‌های اسرائیلی به تهران نسبت داده شده بود.

از زمان آغاز کارزار نظامی آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در ۹ اسفند ۱۴۰۴، مجموعه‌ای از عملیات سایبری به هکرهای وابسته به تهران نسبت داده شده است. از جمله حمله مخرب به شرکت تجهیزات پزشکی «استرایکر» و افشای ایمیل‌های شخصی کش پاتل، رییس اف‌بی‌آی.

پیش‌تر شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود هکرهای ایرانی مظنون به دستکاری از راه دور در نشانگرهای سوخت برخی پمپ‌بنزین‌‌ها در آمریکا هستند.

پلیس لندن دو خانه را در پرونده‌ای مرتبط با ایران بازرسی کرد

۵ تیر ۱۴۰۵، ۰۷:۱۳ (‎+۱ گرینویچ)
پلیس لندن دو خانه را در پرونده‌ای مرتبط با ایران بازرسی کرد
100%

پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا در چارچوب تحقیقات درباره جرائم مشکوک مرتبط با ایران، دو خانه در شمال غرب لندن را بازرسی کرد. مقام‌های پلیس اعلام کردند تحقیقات در این پرونده همچنان ادامه دارد و در حال حاضر تهدیدی فوری متوجه شهروندان یا هیچ گروه خاصی نیست.

به گزارش جمعه پنجم تیر ماه روزنامه جوئیش کرونیکل، عملیات سوم تیر ماه، دو ملک مسکونی در شمال غرب پایتخت بریتانیا را هدف قرار داد.

پلیس متروپولیتن لندن اعلام کرد این پرونده در چارچوب تحقیقات مربوط به «تهدیدهای دولتی» در حال بررسی است و هیچ ارتباطی با حملات آتش‌سوزی اخیر در منطقه گولدرز گرین یا دیگر حملات خرابکارانه‌ای که طی هفته‌های اخیر جامعه یهودیان بریتانیا را هدف قرار داده‌اند، ندارد.

مقام‌های پلیس همچنین تایید کردند که تاکنون هیچ مظنونی بازداشت نشده و روند تحقیقات همچنان ادامه دارد.

هلن فلاناگان، فرمانده پلیس مبارزه با تروریسم لندن، گفت این عملیات بخشی از تلاش گسترده‌تر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا برای مقابله با فعالیت‌های خصمانه دولت‌های خارجی در خاک این کشور است.

او گفت: «در یک سال گذشته، حجم فعالیت‌های ما در حوزه امنیت ملی و تهدیدهای ناشی از دولت‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته و این تحقیقات نیز ادامه همان روند و بخشی از تلاش گسترده‌تر برای مختل کردن فعالیت‌های خصمانه است.»

فلاناگان با تاکید بر اینکه پلیس در حال حاضر هیچ تهدید فوری‌ای علیه عموم مردم و هیچ گروه، فرد یا مکان خاصی در ارتباط با این پرونده شناسایی نکرده است، افزود تحقیقات ادامه خواهد یافت و در صورت لزوم اقدامات بیشتری انجام می‌شود.

  • حمله با چاقو به عابران در منطقه یهودیان در شمال لندن دو زخمی بر جا گذاشت

    حمله با چاقو به عابران در منطقه یهودیان در شمال لندن دو زخمی بر جا گذاشت

او همچنین از شهروندان خواست هوشیار باشند و یادآور شد سطح هشدار تروریستی بریتانیا همچنان در وضعیت «شدید» قرار دارد.

به گفته او، اگر شهروندان مورد مشکوکی مشاهده یا اطلاعات نگران‌کننده‌ای دریافت کردند، باید آن را به پلیس گزارش دهند.

بریتانیا در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه حملات یهودستیزانه بوده است؛ از جمله حمله با چاقو به دو مرد یهودی ارتدوکس در منطقه گولدرز گرین در اواخر ماه آوریل.

این حمله موجب شد دولت بریتانیا برای نخستین بار در بیش از چهار سال، سطح هشدار ملی تروریسم را از «قابل توجه» به «شدید» افزایش دهد.

پیش‌تر در هفتم اردیبهشت نیز دیوار یادبود جاویدنامان انقلاب ملی ایرانیان در منطقه گولدرز گرین لندن هدف آتش‌سوزی عمدی قرار گرفته بود.

کی‌یر استارمر، نخست‎‌وزیر بریتانیا، ۹ اردیبهشت در سخنانی در مجلس عوام، حمله با چاقو در شمال لندن را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

او سوم اردیبهشت نیز از کنیسه‌ای که هدف حملات اخیر قرار گرفته بود، بازدید کرده و گفته بود نگرانی‌ها درباره استفاده برخی کشورها از عوامل نیابتی برای انجام فعالیت‌های مجرمانه در بریتانیا رو به افزایش است.

حملات به اماکن یهودی

در هفته‌های اخیر، حملات به اماکن یهودی و همچنین دفتر شبکه ایران‌اینترنشنال خبرساز شده است.

پلیس بریتانیا سوم اردیبهشت اعلام کرد تاکنون ۲۵ نفر در ارتباط با این رویدادها که شامل تلاش برای ایجاد حریق در کنیسه‌ها بوده، بازداشت شده‌اند.

به گفته پلیس بریتانیا، احتمال ارتباط جمهوری اسلامی با برخی از این حوادث در دست بررسی است.

یک گروه نزدیک به حکومت ایران با نام «حرکت اصحاب الیمین الاسلامیه» در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت شماری از این حملات را بر عهده گرفته است.

مقام‌های بریتانیایی پیش‌تر هشدار دادند جمهوری اسلامی می‌کوشد از باندهای تبهکار برای پیشبرد اقدامات خصمانه در خاک بریتانیا استفاده کند.