اتحادیه اروپا ۱۵۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه برای افغانستان در نظر گرفته است

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲

کمیسیون اروپا اعلام کرد با توجه به وضعیت رو به وخامت انسانی در افغانستان و برای جلوگیری از خطر قحطی در این کشور، اتحادیه اروپا با فعال کردن ذخیره کمک‌های اضطراری خود، نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار کمک به این کشور و پناهجویان افغانستانی در پاکستان و ایران اختصاص داده است.

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا در روز دوشنبه ۲۱ خرداد، نزدیک به ۱۲۶ میلیون یورو از این کمک‌ها به داخل افغانستان اختصاص خواهد یافت.

کمیسیون اروپا اعلام کرده در افغانستان این کمک‌ها برای پاسخ به نیازهای جوامع آسیب‌پذیر به ویژه در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور، از طریق سازمان‌های امدادی و کمک‌رسانی مصرف می‌شود.

این کمک‌های مالی که به دولت افغانستان پرداخت نمی‌شود، در درجه نخست برای تامین غذا، سرپناه و مسکن، مراقبت‌های پزشکی و دسترسی به آب بهداشتی نیازمندان هزینه می‌شود.

تا ۱۴.۵ میلیون یورو از این بسته کمک مالی برای آموزش در شرایط اضطراری تخصیص یافته است، زیرا هشت میلیون کودک و نوجوان از جمله نزدیک به یک میلیون و نیم نفر از دختران محروم از تحصیلات دوره متوسطه به کمک‌های آموزشی نیاز دارند.

همزمان برای کمک به پناهندگان افغانستانی و آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی که این پناهندگان را تهدید می‌کند در پاکستان بیش از ۱۱ میلیون یورو و در ایران نزدیک به ۱۱ میلیون یورو هزینه می‌شود.

در پاکستان، بیش از هفت میلیون یورو برای پاسخ به نیازهای بشردوستانه آوارگان افغان و جوامع میزبان آن‌ها از جمله برای دسترسی به کمک‌های حقوقی، مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه و همچنین آموزش اختصاص خواهد یافت.

چهار میلیون یورو دیگر از این بسته مالی در پاکستان برای آمادگی در برابر بلایای طبیعی که به این پناهجویان و جوامع میزبان آن‌ها در این کشور اسیب می‌زند، اختصاص خواهد یافت.

در ایران، تا ۱۰.۲۵ میلیون یورو از این کمک که بخش اعظم آن را شامل می‌شود، برای پاسخ به نیازهای جمعیت‌های آواره افغانستانی و جوامع میزبان آن‌ها اختصاص خواهد یافت.

کمیسیون اروپا در گزارش خود تاکید کرده که در دو کشور پاکستان و ایران هم کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا صرفا از طریق سازمان‌های امدادی و بشردوستانه که با اتحادیه اروپا همکاری دارند هزینه می‌شود.

کمیسیون اروپا از سال ۱۹۹۴ کمک‌های بشر‌دوستانه در اختیار افغانستان می‌گذارد که تا پایان سال ۲۰۲۳ در مجموع به حدود ۱.۸ میلیارد یورو رسیده است.

کمیسیون اروپا می‌گوید جانیز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران این اتحادیه هشدار داده که مردم افغانستان در حال حاضر با یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان مواجه هستند: «بیش از ۵۰ درصد جمعیت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از ۸۵ درصد جمعیت افغانستان در فقر به سر می‌برند و بسیار مهم است که جهان چشمانش را بر روی این وضعیت اضطراری نبندد.»

کمیسیون اروپا همچنین با اشاره به این‌که بیش از ۲۳.۷ میلیون شهروند افغانستانی نیازمند کمک هستند، هشدار داده که «با بیش از ۱۵ میلیون شهروند فاقد امنیت غذایی، خطر بروز قحطی بسیار واقعی و حاد است و اگر روند کنونی معکوس نشود، مناطق قحطی‌زده ممکن است پدیدار شوند.»

در این گزارش همچنین گفته شده افغانستان در نرخ سوتغذیه و کوتاهی قد کودکان زیر ۵ سال یکی از اولین‌ها در جهان است و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه بسیار محدود است.

این کشور همچنین در شاخص خطر بروز بلایای طبیعی، دومین کشور جهان است و تغییرات اقلیمی، خطراتی مانند خشکسالی و سیل را در این کشور تشدید می‌کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها