• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo
روایت شما

قطع آب و برق بار دیگر زندگی شهروندان را مختل کرد

۴ تیر ۱۴۰۵، ۰۸:۳۶ (‎+۱ گرینویچ)

همزمان با آغاز تابستان و افزایش دما در بسیاری از نقاط ایران، شماری از شهروندان با ارسال پیام‌هایی به ایران‌اینترنشنال از قطع روزانه آب و برق در شهرهای مختلف کشور گزارش دادند.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی کاهش ذخایر آبی، افزایش مصرف و فشار بر شبکه برق را عامل این وضعیت معرفی می‌کنند، اما بسیاری از شهروندان شرایط موجود را نتیجه ناکارآمدی حکومت و سال‌ها فرسودگی زیرساخت‌ها می‌دانند.

پیام‌های ارسالی از خوزستان، ایلام، لرستان، آذربایجان شرقی، البرز، تهران و استان‌های دیگر نشان می‌دهند قطعی‌های چندساعته آب و برق از همین روزهای ابتدای تابستان آغاز شده و زندگی روزمره مردم را مختل کرده است.

یک شهروند از خوزستان، استانی که بخش مهمی از برق کشور را تولید می‌کند، در پیامی به ایران‌اینترنشنال نوشت: «با شروع اولین روز تابستان و ثبت دمای بالای ۵۰ درجه در خوزستان، قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده برق هم استارت خورده و برق استانی را که دو برابر نیاز خودش برق تولید می‌کند، هر روز قطع می‌کنند.»

شهروندان ساکن شهرهای مختلف استان ایلام نیز از چهار ساعت قطع برق در دمای ۴۶ درجه خبر دادند.

مخاطبی هشدار داد اگر خاموشی‌ها ادامه پیدا کند، مسئولان با «جمعیت مردم معترض و خشمگین» روبه‌رو خواهند شد.

شهروندی ساکن برجی ۱۴ طبقه در پردیس تهران، از چهار ساعت قطع برق در میانه روز خبر داد و نوشت: «بدون آسانسور چطور ما این طبقات را با پله رفت‌وآمد کنیم؟»

شماری دیگر از شهروندان نیز اشاره کردند نبود دسترسی به آسانسور در گرمای تابستان برای بسیاری از سالمندان و خانواده‌ها بحرانی مضاعف است.

بحران آب و خاموشی

در کنار قطع برق، روایت‌های متعددی درباره قطع آب نیز به دست ایران‌اینترنشنال رسیده است.

مهدی مسائلی، دبیر سندیکای صنعت برق، اواسط اردیبهشت سال گذشته گفته بود وقتی برق نیست، آب هم نداریم چون پمپ قطع می‌شود.

همان زمان برخی شهروندان، قطع روزانه برق را برابر با «فلج شدن» زندگی مردم خواندند.

با تداوم بحران انرژی در سال جاری، چند شهروند از بومهن گفتند در هفته گذشته تنها دو روز و آن هم برای چند ساعت به آب دسترسی داشته‌اند.

مخاطبی در همین زمینه نوشت: «در خانه فرد بیمار داریم. دیگر نمی‌دانیم باید دردمان را به چه کسی بگوییم.»

ساکنان شهریار نیز از سه روز قطعی آب خبر دادند و گفتند تماس با اداره آبفا نتیجه‌ای جز دریافت کد پیگیری و شنیدن پیام‌های ضبط‌شده نداشته است.

از شهر قدس در غرب تهران نیز چندین پیام مشابه دریافت شده است.

شهروندان گفتند آب از ساعت سه بعدازظهر تا هفت صبح قطع بوده و مردم برای ساعت‌های طولانی از ابتدایی‌ترین نیاز زندگی محروم مانده‌اند.

یکی از ساکنان این منطقه نوشت: «آب یک نیاز اولیه است، نه یک خدمت لوکس.»

مقام‌های جمهوری اسلامی کمبود منابع آبی، کاهش ذخایر سدها و افزایش مصرف را از دلایل اصلی وضعیت موجود معرفی می‌کنند، اما بسیاری از شهروندان معتقدند مقام‌ها به جای پاسخگویی درباره سال‌ها سوءمدیریت و کمبود سرمایه‌گذاری، مسئولیت بحران را متوجه مردم می‌کنند و از آنان می‌خواهند مصرف خود را کاهش دهند.

بر اساس پیام‌های رسیده از شباب ایلام، آب این شهر سه روز کامل قطع بوده است.

از سوی دیگر، برخی شهروندان در پیام‌های خود، وضعیت فعلی را با ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره حمله به زیرساخت‌ها مقایسه کردند.

در یکی از این پیام‌ها آمده است: «لازم نبود کسی زیرساخت‌های انرژی را بزند. ناکارآمدی حکومت، آب را از ما گرفته و ما را به عصر حجر برگردانده. ما با گالن آب می‌آوریم.»

قبوض گران‌تر، خدمات کمتر

در کنار قطعی‌های گسترده، شهروندان از افزایش هزینه آب و برق نیز گلایه دارند.

یک شهروند از زنجان نوشت: «قبوض آب و برق را بی‌سر‌و‌صدا گران کردند، قطعی برق هم چند روز است شروع شده.»

از اهواز نیز گزارش شده مبلغ قبوض آب به حدی افزایش یافته که بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند.

به گفته یک شهروند، اداره آب حاضر به قسط‌بندی بدهی‌ها نیست و این وضعیت می‌تواند به تضعیف بهداشت عمومی در گرمای شدید جنوب کشور منجر شود.

شهروند دیگری از جنوب ایران در پیامی به ایران‌اینترنشنال نوشت: «نه آب کافی هست و نه برق. در این گرمای شدید روزی چند ساعت برق را قطع می‌کنند. بنزین هم به‌سختی پیدا می‌شود، در حالی که بخش بزرگی از سوخت کشور از همین بنادر جنوب تامین می‌شود.»

بحرانی که سال‌هاست تکرار می‌شود

قطع آب و برق در ایران پدیده تازه‌ای نیست.

در سال‌های گذشته نیز شهروندان بارها با خاموشی‌های گسترده در تابستان و حتی زمستان روبه‌رو شده‌اند. در برخی سال‌ها، خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده از اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود.

کارشناسان می‌گویند ریشه اصلی بحران را باید در فرسودگی زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری کافی جست‌وجو کرد.

به گفته آنان، جمهوری اسلامی از دهه ۱۳۹۰ تاکنون سرمایه‌گذاری متناسبی برای توسعه نیروگاه‌ها، نوسازی شبکه انتقال و توزیع برق و همچنین تقویت زیرساخت‌های آبی انجام نداده است.

نتیجه این روند، شبکه‌ای فرسوده است که با هر موج گرما یا سرما با کمبود ظرفیت روبه‌رو می‌شود.

به گفته شهروندان و کارشناسان، حکومت به جای حل ریشه‌ای بحران، سال‌هاست با قطع برق صنایع و مشترکان خانگی یا اعمال محدودیت در تامین آب، تلاش می‌کند کمبودها را از یک فصل به فصل بعد منتقل کند.

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار
۱
اختصاصی

افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

۲

ماموریت دشوار روبیو در خلیج فارس آغاز شد

۳

با تاکید بر ترک فوری خاک پس از بازی؛ آمریکا محدودیت‌های تیم ملی ایران را کاهش داد

۴

پشت پرده عجیب‌ترین ترند فوتبال؛ راز جوراب‌های سوراخ‌ ستاره‌های جام جهانی چیست؟

۵

وقفه نوشیدن آب؛ معدن طلای ۲۵۰ میلیون دلاری در جام جهانی که با اعتراض هواداران همراه شد

انتخاب سردبیر

  • کارزار کشف حقیقت؛ آنچه در بیمارستان غرضی اصفهان گذشت
    گزارش ویژه

    کارزار کشف حقیقت؛ آنچه در بیمارستان غرضی اصفهان گذشت

  • رییس سازمان اطلاعات استرالیا: جمهوری اسلامی همچنان تهدیدی جدی برای امنیت ماست

    رییس سازمان اطلاعات استرالیا: جمهوری اسلامی همچنان تهدیدی جدی برای امنیت ماست

  • قیمت نفت به سطح روز پیش از کشته شدن علی خامنه‌ای بازگشت

    قیمت نفت به سطح روز پیش از کشته شدن علی خامنه‌ای بازگشت

  • کانادا دانشجوی ایرانی را به ظن کمک به برنامه تسلیحاتی جمهوری اسلامی، «تهدید امنیتی» دانست

    کانادا دانشجوی ایرانی را به ظن کمک به برنامه تسلیحاتی جمهوری اسلامی، «تهدید امنیتی» دانست

  • افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار
    اختصاصی

    افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

  • حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند
    اختصاصی

    حمله به زیباشهر شیراز؛ نظامیان پنهان‌شده در اقامتگاه مسافری هدف بمباران بودند

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

  • شهروندان از هزینه سنگین قطع روزانه برق بر زندگی خود گفتند

    شهروندان از هزینه سنگین قطع روزانه برق بر زندگی خود گفتند

  • مخاطبان ایران‌اینترنشنال: بی‌کفایتی جمهوری اسلامی عامل قطعی برق است

    مخاطبان ایران‌اینترنشنال: بی‌کفایتی جمهوری اسلامی عامل قطعی برق است

  • ۴۶ سال پس از وعده‌ آب و برق مجانی ۲۳ استان کشور به دلیل بحران انرژی تعطیل شدند

    ۴۶ سال پس از وعده‌ آب و برق مجانی ۲۳ استان کشور به دلیل بحران انرژی تعطیل شدند

•
•
•

مطالب بیشتر

روبیو به کشورهای خلیج فارس اطمینان داد امنیت آن‌ها در مذاکرات با جمهوری اسلامی لحاظ می‌شود

۴ تیر ۱۴۰۵، ۰۱:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)

رویترز گزارش داد مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، به کشورهای خلیج فارس اطمینان داد واشینگتن در مذاکرات با جمهوری اسلامی منافع و امنیت آن‌ها را در نظر خواهد گرفت. او همچنین تاکید کرد آمریکا از دریافت عوارض برای عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز حمایت نمی‌کند.

رویترز گزارش داد مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در سفر به کویت به کشورهای خلیج فارس اطمینان داد که واشینگتن در مذاکرات با جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق نهایی درباره جنگ خاورمیانه، منافع و امنیت آن‌ها را در نظر خواهد گرفت.

روبیو گفت آمریکا در مذاکرات با تهران «کاملا با شرکای خود در خلیج فارس هماهنگ» خواهد بود و آن‌ها را در جریان تصمیم‌های مرتبط قرار می‌دهد. او افزود: «واشینگتن کاری نخواهد کرد که امنیت متحدانش را تضعیف کند.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با مارک روته، دبیرکل ناتو، گفت مذاکرات آمریکا با جمهوری اسلامی «خیلی خوب» پیش می‌رود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر حفظ عبور آزاد کشتی‌ها از تنگه هرمز بدون دریافت عوارض تاکید کرد و گفت هیچ کشوری را نمی‌شناسد که از دریافت عوارض برای استفاده از این آبراه حمایت کند.

ترامپ نیز دریافت هرگونه هزینه از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را «غیرقابل قبول» خوانده است. در مقابل، جمهوری اسلامی اعلام کرده است قصد دارد همراه با عمان کنترل تنگه هرمز را حفظ کند و برای عبور کشتی‌ها آنچه را «هزینه خدمات دریایی» می‌خواند، دریافت کند.

افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۹:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
•
مجتبا پورمحسن
افشای یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای در عمق ۳۵ متری مجهز به اتاق ضد انفجار
100%

ایران‌اینترنشنال به اطلاعات اختصاصی از یک مخفیگاه زیرزمینی علی خامنه‌ای، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، دست یافته است که نشان می‌دهد سپاه پاسداران، مجموعه‌ای مجهز و مخفی در کوچه مفید تهران برای محافظت از جان او ساخته بود. این مجموعه یک اتاق ضد انفجار دارد.

براساس نسخه کامل نقشه این سازه که منبع آگاه داخلی در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار داده و یک منبع امنیتی آن را تایید کرده است، سپاه پاسداران طی ۱۰ سال مجموعه‌ای زیرزمینی موسوم به «حبیب ابراهیمی» را کنار بیت خامنه‌ای ساخته بود. حبیب ابراهیمی راننده پیشین خامنه‌ای بود که پیش از آغاز این پروژه درگذشت.

مخفیگاه مورد نظر، روبه‌روی کوچه مفید بین خیابان خوش‌زبان و انستیتو پاستور واقع شده است، یک دروازه ورودی برای عبور خودرو از کوچه مفید دارد و ماشین‌ها از طریق این دروازه می‌توانند به مخفیگاه در عمق ۳۰ متری برسند.

مخفیگاه «حبیب ابراهیمی» با یک تونل ۲۷ متری به خروجی‌ها متصل می‌شود. یکی از آنها در شرق به پارکینگ جامی در خیابان ولی‌عصر‌ و دیگری به خیابان پاستور غربی می‌رسد.

سه خروجی این مجموعه در خیابان جنگ قرار دارد؛ یکی روبه‌روی خیابان ۲۹ فروردین، یکی در ساختمانی موسوم به ولایت ۲ و یک تونل دیگر که از عمق ۱۲ متری مخفیگاه به پارکینگ ۱۲ فروردین در تقاطع خیابان جمهوری می‌رسد.

ایران‌اینترنشنال تصویر خروجی به تونل پناهگاه در عمق ۳۰ متری در زمان ساخت را مشاهده کرده است. در تصویری دیگر که ایران‌اینترنشنال نسخه‌ای از آن را مشاهده و بررسی کرده است، مجموعه‌ای پنج طبقه از دفترهای فرماندهان و مدیران «بیت رهبری» در حال ساخت دیده می‌شود که عمق ۳۰ متری تا ۱۵ متری زمین قرار دارند.

100%

به‌گفته منابع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع، به شرط محفوظ ماندن نامشان با ایران‌اینترنشنال گفت‌وگو کردند، برای مجموعه حبیب ابراهیمی یک پوشش امنیتی ایجاد شده بود، روی زمین یک مرکز ورزشی قرار داشت اما زیر آن، در عمق ۱۵ متری، پارکینگی سه طبقه و چند سالن‌ تیراندازی ساخته شده بود.

مجموعه مخفیگاه، شامل دو پناهگاه در تراز منفی ۳۰ و منفی ۳۵ متر است. طبق نقشه‌ این سازه، در یکی از این پناهگاه‌ها یک اتاق ضدانفجار ساخته شده بود که در مواقع خطر خامنه‌ای به آنجا منتقل می‌شد تا از اصابت موشک در امان بماند.

حسن اکبری و علی خامنه‌ای
100%
حسن اکبری و علی خامنه‌ای

ساخت مخفیگاه حبیب ابراهیمی با تایید شخص علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۸ آغاز شد و تامین مالی آن را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران برعهده گرفت. مسئولیت طرح با معاونت مهندسی این نهاد بود که در آن زمان فرماندهی آن را «سردار علی مسجدیان» بر عهده داشت. مجری طرح نیز موسسه ویژه «شهید رجایی»، یکی از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم، اجرا کرد.

فرماندهی این موسسه «سردار حسین اکبری» بر عهده داشت. برادر او، «سردار حسن اکبری»، که بر اجرای پروژه نظارت داشت، از اعضای سرتیم محافظان خامنه‌ای و همزمان مسئول «سپاه حفاظت ولی امر» هم بود. اکبری با عنوان شغلی محافظ تماس، نزدیک‌ترین فرد به علی خامنه‌ای بود و در بسیاری از گردهمایی‌ها و بازدیدها در کنار او دیده می‌شد.

حسین اکبری
100%
حسین اکبری

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که حسن اکبری، ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۵‌، حین ماموریت آموزشی و تمرینی به دلیل نقص فنی سلاح به‌طور تصادفی کشته شد، اما یک منبع امنیتی به ایران‌اینترنشنال گفت او در نزاع درونی بیت حذف شده بود.

مخفیگاه حبیب ابراهیمی یکی از اهداف اسرائیل در حمله ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۴ به مجموعه بیت رهبر جمهوری اسلامی بود اما تصاویر ماهواره‌ای نشان نمی‌دهد که این مجموعه تخریب شده باشد.

100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%

پیش‌تر، مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین کشور و معاون سابق وزارت اطلاعات گفته بود علی خامنه‌ای پناهگاه زیرزمینی نداشت. عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشین گردشگری و رییس سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی، هم گفته بود علی خامنه‌ای با ساخت پناهگاه زیرزمینی برای خود مخالفت کرده بود.

علی خامنه‌ای، صبح ۹ اسفند ۱۴۰۴، در نخستین لحظات آغاز جنگ ایران، در حمله هدفمند اسرائیل به اقامتگاهش در خیابان پاستور کشته شد. او در جلسه اعضای شورای دفاع شرکت کرده بود.

روزنامه فایننشال‌تایمز ۱۱ اسفند در گزارشی نوشت اسرائیل با هک دوربین‌های ترافیکی و دکل‌های مخابراتی اطراف خیابان پاستور، از برگزاری جلسه خامنه‌ای و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی در لحظه حمله با‌خبر شده بود.

فرانت لاین دیفندرز: فشار بر جواد علی‌کردی پس از پیگیری مرگ مشکوک برادرش شدت گرفت

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۹:۳۰ (‎+۱ گرینویچ)
فرانت لاین دیفندرز: فشار بر جواد علی‌کردی پس از پیگیری مرگ مشکوک برادرش شدت گرفت
100%
خسرو علی‌کردی، نرگس محمدی و جواد علی‌کردی

سازمان حقوق‌بشری «فرانت لاین دیفندرز» حکم ۱۸ سال زندان، دو سال تبعید به سراوان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت دائم جواد علی‌کردی از وکالت را محکوم کرد. این سازمان اعلام کرد او به دلیل فعالیت‌های حقوق‌بشری و پیگیری حقیقت درباره مرگ مشکوک برادرش هدف فشارهای قضایی قرار گرفت.

فرانت لاین دیفندرز در بیانیه‌ای که چهارشنبه سوم تیر منتشر شد، از ادامه هدف قرار گرفتن وکلای مدافع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی از ابزارهای قضایی برای خاموش کردن صدای کسانی استفاده می‌کنند که در پی حقیقت، پاسخ‌گویی و عدالت هستند.

این سازمان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست محکومیت و حکم صادرشده علیه جواد علی‌کردی را لغو و او را فورا آزاد کنند، به هرگونه آزار و فشار قضایی علیه او پایان دهند و حق او برای فعالیت در حرفه وکالت را بازگردانند.

فرانت لاین دیفندرز همچنین خواستار لغو مجازات‌های تکمیلی علیه علی‌کردی، انجام تحقیقاتی مستقل و انتشار عمومی نتایج آن درباره مرگ خسرو علی‌کردی شد.

جبهه ملی ایران- شاخه خراسان نیز ۳۱ خرداد با محکوم کردن حکم علی‌کردی، نسبت به روند دادرسی این پرونده ابراز نگرانی کرد و خواستار توجه نهادهای حقوق‌بشری، سازمان‌های بین‌المللی و گزارشگران ویژه به انطباق آن با اصول دادرسی عادلانه و استانداردهای حقوق بشر شد.

سایت هرانا ۳۰ خرداد گزارش داد بر اساس حکم صادرشده از شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد، جواد علی‌کردی به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی برخلاف امنیت ملی» بر اساس ماده چهار قانون تشدید مجازات جاسوسی به ۱۳ سال حبس محکوم شده است.

دادگاه همچنین او را به محرومیت دائم از وکالت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال تبعید به شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان محکوم کرده است.

علی‌کردی ۲۱ آذر ۱۴۰۴، پس از مراسم هفتم برادرش در مشهد، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان وکیل‌آباد این شهر به سر می‌برد. جلسه رسیدگی به پرونده او نیز ۲۰ خرداد در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

پیگیری مرگ خسرو علی‌کردی و آغاز فشارهای قضایی

فرانت لاین دیفندرز اعلام کرد فشارهای قضایی علیه علی‌کردی پس از آن آغاز شد که او روایت رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی درباره مرگ برادرش را زیر سوال برد و خواستار شفاف‌سازی درباره این پرونده شد.

پیکر خسرو علی‌کردی، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر، صبح ۱۵ آذر ۱۴۰۴ در دفتر کارش در مشهد پیدا شد. مقام‌های جمهوری اسلامی علت مرگ او را حمله قلبی اعلام کردند، اما بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی وکلا و فعالان سیاسی و مدنی، مرگ او را «قتل حکومتی» توصیف کردند.

خانواده او نیز با اشاره به سابقه تهدید و زندانی شدن او به دلیل فعالیت‌های حقوق‌بشری، خواستار تحقیق مستقل درباره این موضوع شدند.

فرانت لاین دیفندرز همچنین به مراسم هفتم این وکیل دادگستری در ۲۱ آذر ۱۴۰۴ اشاره کرد؛ مراسمی که با حضور گسترده نیروهای امنیتی برگزار شد و به بازداشت شماری از فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر انجامید.

دادستان مشهد ۲۲ آذر از بازداشت ۳۹ نفر در این مراسم خبر داد، اما فعالان حقوق بشر شمار بازداشت‌شدگان را بیش از ۵۰ نفر برآورد کردند.

پس از این مراسم، جواد علی‌کردی بازداشت شرکت‌کنندگان و نحوه برخورد با سوگواران را در شبکه‌های اجتماعی محکوم کرد و همچنان خواستار شفاف‌سازی درباره مرگ برادرش شد.

  • بیش از هزار فعال مدنی در بیانیه‌ای مشترک بازداشت‌های مشهد را محکوم کردند

    بیش از هزار فعال مدنی در بیانیه‌ای مشترک بازداشت‌های مشهد را محکوم کردند

نگرانی از قانون تشدید مجازات جاسوسی

فرانت لاین دیفندرز در ادامه نسبت به پیامدهای استفاده از قانون تشدید مجازات جاسوسی علیه مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد.

این سازمان اعلام کرد علی‌کردی بر اساس ماده چهار قانون تشدید مجازات جاسوسی محکوم شده است؛ ماده‌ای که فعالیت‌های تبلیغی مغایر با امنیت ملی را تا ۱۵ سال حبس قابل مجازات می‌داند.

فرانت لاین دیفندرز همچنین هشدار داد برخی اصلاحات این قانون، از جمله اصلاحیه مربوط به مجازات اعدام، نگرانی‌هایی جدی درباره حق حیات و فعالیت مدافعان حقوق بشر ایجاد کرده است.

  • دادگاه انقلاب مشهد طیبه نظری، مادر دادخواه مریم آروین را به پنج سال حبس محکوم کرد

    دادگاه انقلاب مشهد طیبه نظری، مادر دادخواه مریم آروین را به پنج سال حبس محکوم کرد

به گفته این سازمان، ادامه اجرای این اصلاحات می‌تواند مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و افرادی را که نقض حقوق بشر و محدودیت‌های آزادی تجمع و تشکل‌یابی را مستندسازی می‌کنند، با خطر پیگرد قضایی روبه‌رو کند و به جرم‌انگاری بیشتر فعالیت‌های حقوق‌بشری، تسهیل بازداشت‌های خودسرانه و محدود شدن استقلال قضایی منجر شود.

فرانت لاین دیفندرز اعلام کرد علی‌کردی در طول فعالیت حرفه‌ای خود بارها با بازداشت، زندان، فشار قضایی، محرومیت از تدریس و محدودیت در حرفه وکالت روبه‌رو شده و اعضای خانواده‌اش نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در پرونده مرتبط با بازداشت‌های مراسم هفتم خسرو علی‌کردی، شماری دیگر از بازداشت‌شدگان، از جمله نرگس محمدی، طیبه نظری مکی‌آبادی، سپیده قلیان و محمد زنگنه نیز با احکام حبس مواجه شده‌اند.

افزایش فاصله بین اولویت‌های ترامپ و نتانیاهو هم‌زمان با اصرار اسرائیل بر ماندن در لبنان

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۷:۰۷ (‎+۱ گرینویچ)
افزایش فاصله بین اولویت‌های ترامپ و نتانیاهو هم‌زمان با اصرار اسرائیل بر ماندن در لبنان
100%

اسرائیل در حالی بر حفظ نیروهای خود در جنوب لبنان اصرار دارد که دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای پیشبرد توافق با جمهوری اسلامی تلاش می‌کند؛ روندی که به گفته تحلیلگران، نفوذ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر سیاست واشینگتن در قبال تهران را با چالش روبه‌رو کرده است.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه سوم تیر در یک گزارش خبری و یک تحلیل جداگانه، اصرار اسرائیل بر ادامه حضور نظامی در جنوب لبنان و پیامدهای تفاهم آمریکا و جمهوری اسلامی برای جایگاه سیاسی نتانیاهو را بررسی کرد.

یسرائیل کاتز، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه در یک کنفرانس گفت: «حتی در صورت درخواست آمریکا نیز از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

او افزود: «سربازان ما در داخل این مناطق و ساکنان در خارج خواهند بود. زیرساخت‌ها در آنجا ویران و خانه‌های تهدیدآمیز نیز تخریب شده‌اند و ما عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

کاتز ادامه داد: «۲۰۰ هزار نفر از ساکنان باز نخواهند گشت. هیچ ساکنی وجود ندارد و هیچ تروریستی هم وجود ندارد. در گذشته، در مناطق امنیتی که جمعیت غیرنظامی نیز در آن حضور داشت، مواد منفجره کار گذاشته می‌شد و علیه سربازان حمله صورت می‌گرفت و ما اجازه تکرار آن را نخواهیم داد.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که لبنان و اسرائیل در واشینگتن درباره طرحی مورد حمایت آمریکا گفت‌وگو می‌کنند؛ طرحی که بر اساس آن، نیروهای اسرائیلی از بخشی از مناطقی که در جریان جنگ به آن وارد شده‌اند خارج شوند و کنترل آن مناطق به ارتش لبنان واگذار شود.

مقام‌های اسرائیلی، از جمله نتانیاهو و کاتز، بارها گفته‌اند نیروهای خود را از جنوب لبنان خارج نخواهند کرد؛ منطقه‌ای که به گفته آنان، برای حفاظت از ساکنان شمال اسرائیل به یک منطقه امنیتی تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی نیز توقف درگیری‌ها در لبنان را به یکی از محورهای اصلی خواسته‌های خود در هرگونه تفاهم با آمریکا تبدیل کرده است.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: «برای ما، آتش‌بس در لبنان به همان اندازه آتش‌بس در ایران اهمیت دارد و پایان جنگ در لبنان به همان اندازه پایان جنگ در ایران مهم است.»

منابع امنیتی و پزشکی لبنان به رویترز گفتند حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان، دست‌کم دو کشته بر جای گذاشت. ارتش اسرائیل اعلام کرد در حال بررسی این گزارش است.

ارتش اسرائیل پیش‌تر گفته بود نیروی هوایی این کشور دو عضو مسلح حزب‌الله را در نزدیکی منطقه تحت کنترل نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان هدف قرار داده است. هنوز روشن نیست این دو گزارش به یک رویداد واحد مربوط هستند یا نه.

  • آمریکا سرانجام متن رسمی یادداشت تفاهم با جمهوری اسلامی را منتشر کرد

    آمریکا سرانجام متن رسمی یادداشت تفاهم با جمهوری اسلامی را منتشر کرد

نتانیاهو و کاهش نفوذ بر سیاست واشینگتن

رویترز در تحلیلی جداگانه نوشت بزرگ‌ترین پیامد تفاهم آمریکا و جمهوری اسلامی ممکن است نه برای راهبرد اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی، بلکه برای جایگاه سیاسی نتانیاهو باشد؛ نخست‌وزیری که طی دهه‌ها هویت سیاسی خود را بر این تصویر بنا کرده بود که تنها رهبر اسرائیلی قادر به هماهنگ نگه داشتن واشینگتن و تل‌آویو در پرونده جمهوری اسلامی است.

با این حال، تحلیلگران، مقام‌های پیشین آمریکایی و دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند تفاهم موقت واشینگتن و تهران برای پایان دادن به جنگ، این تصویر را وارونه کرده است.

به‌گفته آنان، نتانیاهو به جای شکل دادن به سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، اکنون ناچار است با رویکردی کنار بیاید که ترامپ برای پایان دادن به درگیری‌ها دنبال می‌کند.

دنیس راس، مقام پیشین آمریکایی، به رویترز گفت نتانیاهو در داخل اسرائیل نیز بیش از پیش میان دو خواسته متضاد گرفتار شده است؛ از یک سو رییس‌جمهوری آمریکا که خواهان پایان دادن به درگیری‌هاست و از سوی دیگر، پایگاه سیاسی داخلی او که با امتیازدهی، به‌ویژه در لبنان، مخالفت می‌کند.

به‌گفته راس، عقب‌نشینی از لبنان می‌تواند برای نتانیاهو هزینه سیاسی داخلی داشته باشد و تشدید تنش نیز خطر رویارویی با واشینگتن را افزایش دهد.

رویترز نوشت جنگی که نتانیاهو امیدوار بود میراث سیاسی او را به‌عنوان رهبر مقابله‌کننده با جمهوری اسلامی تثبیت کند، ممکن است به جنگی تبدیل شود که یکی از مهم‌ترین منابع قدرت او را از میان ببرد.

آویو بوشینسکی، مشاور پیشین نتانیاهو، به رویترز گفت: «توافق آمریکا و جمهوری اسلامی ضربه‌ای تعیین‌کننده به نتانیاهو است. او نه‌تنها جنگ با جمهوری اسلامی را باخته، بلکه ترامپ را هم به‌عنوان دوست خود از دست داده است.»

دفتر نتانیاهو به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداد. نتانیاهو در یک نشست خبری در ماه جاری، رابطه خود با ترامپ را رابطه‌ای میان دو شریک توصیف کرده بود که «بارها با یکدیگر موافق هستند و گاهی هم اختلاف نظر دارند».

نتانیاهو چهارشنبه در کنفرانس استانداران و فرمانداران محلی، با دفاع از سیاست دولت خود گفت امنیت اسرائیل «با کلمات یا بیانیه‌ها» به دست نمی‌آید، بلکه با «قدرت» و «قاطعیت» تامین می‌شود.

او در دفاع از عملیات اسرائیل علیه جمهوری اسلامی افزود: «اگر علیه جمهوری اسلامی دست به عملیات نزده بودیم، این حکومت همین حالا بمب‌های اتمی برای نابودی کامل ما در اختیار داشت.»

نتانیاهو اضافه کرد: «ما این تهدید را دور کردیم. ما تهدید فوری را عقب راندیم. همچنین تهدید فوری هزاران و هزاران موشک بالستیک را از میان برداشتیم.»

  • هاآرتص: نتانیاهو ممکن است برای برهم زدن توافق آمریکا و ایران به دنبال جنگی تازه باشد

    هاآرتص: نتانیاهو ممکن است برای برهم زدن توافق آمریکا و ایران به دنبال جنگی تازه باشد

یک مقام کاخ سفید نیز به رویترز گفت ترامپ و نتانیاهو رابطه‌ای قوی دارند و نیروهای اسرائیلی در جنگ، «شریک‌هایی فوق‌العاده» بوده‌اند.

با این حال، رویترز نوشت اختلاف میان واشینگتن و تل‌آویو فراتر از رابطه شخصی دو رهبر است. ترامپ می‌خواهد آمریکا را از ورود به جنگی دیگر در خاورمیانه دور نگه دارد، اما نتانیاهو ادامه فشار بر جمهوری اسلامی و متحد آن، حزب‌الله را برای امنیت اسرائیل ضروری می‌داند.

به‌نوشته رویترز، واشینگتن با مذاکره مستقیم با تهران، قرار دادن درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان در چارچوبی گسترده‌تر و ایجاد سازوکارهایی برای مدیریت اختلافات مربوط به آتش‌بس، به گفته سه منبع دیپلماتیک منطقه‌ای، اسرائیل را به‌تدریج از برخی تصمیم‌گیری‌های کلیدی کنار گذاشته است.

رویترز همچنین نوشت نتانیاهو سال‌ها حمایت جمهوری‌خواهان آمریکا را تقویت کرده و از آن به‌عنوان ابزاری برای جبران تنش با دولت‌های دموکرات استفاده کرده بود، اما تحلیلگران آمریکایی می‌گویند جمهوری‌خواهان حاضر نیستند به خاطر نتانیاهو در برابر ترامپ بایستند.

بر اساس این تحلیل، دو هدف اصلی نتانیاهو، یعنی تضعیف یا حتی سرنگونی ساختار حاکم جمهوری اسلامی و گسترش پیمان ابراهیم از طریق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، تاکنون محقق نشده‌اند.

منابع منطقه‌ای به رویترز گفتند جنگ غزه، بلاتکلیفی الحاق کرانه باختری و این برداشت فزاینده که اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو ممکن است در نظم منطقه‌ای جدید به جای یک دارایی راهبردی، به یک بار سیاسی تبدیل شود، باعث شده برخی کشورهای عربی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل محتاط‌تر عمل کنند.

هادی، فضل‌الله و محمد نیک‌بخت، سه برادر زندانی سیاسی، در خطر صدور و اجرای حکم اعدام هستند

۳ تیر ۱۴۰۵، ۱۵:۰۷ (‎+۱ گرینویچ)
هادی، فضل‌الله و محمد نیک‌بخت، سه برادر زندانی سیاسی، در خطر صدور و اجرای حکم اعدام هستند
100%

هادی و فضل‌الله نیک‌بخت، دو زندانی سیاسی در اصفهان، از سوی دادگاه انقلاب گلپایگان به اعدام محکوم شده‌اند و محمد نیک‌بخت، برادر دیگرشان، با اتهام‌هایی روبه‌روست که می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود. هم‌زمان، خانواده این سه زندانی سیاسی خواستار اقدام برای نجات جان آنان شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد هادی و فضل‌الله حدود دو هفته پیش از سوی دادگاه انقلاب گلپایگان به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده‌اند.

مصادیق دقیق اتهام «افساد فی‌الارض» در پرونده آن‌ها مشخص نیست، اما در بخشی از پرونده‌شان آمده است که برای اعتراض علیه حکومت، اقدام به سازماندهی جوانان کرده‌اند.

پس از صدور این حکم، خانواده نیک‌بخت وکیلی را برای پیگیری پرونده انتخاب کردند، اما هنوز مشخص نیست این وکیل به پرونده دسترسی پیدا کرده باشد. هادی و فضل‌الله طبق قانون، ۲۰ روز فرصت دارند تا نسبت به حکم صادرشده اعتراض کنند.

این دو زندانی سیاسی با وکیل تسخیری در جلسه رسیدگی که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، حاضر شدند، اما به گفته یک منبع مطلع، به دلیل اختلال و ضعف اینترنت زندان نتوانستند روند دادرسی را به‌درستی دنبال کنند.

  • کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: حقوق بشر مردم ایران قابل معامله نیست

    کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: حقوق بشر مردم ایران قابل معامله نیست

صدور حکم اعدام برای این دو شهروند در شرایطی گزارش شده که کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در صدوبیست‌وششمین هفته خود از گسترش این کارزار به ۵۷ زندان خبر داده و درباره افزایش صدور و اجرای احکام اعدام هشدار داده است.

موج صدور احکام اعدام در اصفهان به پرونده نیک‌بخت‌ها محدود نیست. بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، مهنام صفوی، رپر ۲۲ ساله اهل اصفهان که ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۴ پس از انتشار مطالبی در حمایت از اعتراضات در محل کار خود بازداشت شد، در زندان دستگرد اصفهان با خطر اعدام روبه‌روست.

بر پایه این گزارش‌ها، صفوی پس از اخذ اعترافات اجباری و در پرونده‌ای که نزدیکانش گفته‌اند دادگاه آن به‌صورت غیرحضوری برگزار شده، از سوی قاضی همتی‌نژاد به اعدام محکوم شده است.

  • عفو بین‌الملل و کارشناسان سازمان ملل: حقوق بشر در تفاهم با جمهوری اسلامی نادیده نماند

    عفو بین‌الملل و کارشناسان سازمان ملل: حقوق بشر در تفاهم با جمهوری اسلامی نادیده نماند

بازداشت برادران نیک‌بخت پس از اعتراض به تصرف زمین کشاورزی

هادی و فضل‌الله نیک‌بخت دوم آبان ۱۴۰۴ پس از آن‌که تلاش کردند مانع تصرف زمین کشاورزی خود شوند، در منزلشان در گلپایگان بازداشت و پس از دو ماه بی‌خبری مطلق به زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند.

هادی ۴۵ ساله و فضل‌الله ۵۱ ساله، هر دو پدر سه فرزند هستند و پیش‌تر در کارزار درخواست برگزاری همه‌پرسی درباره ادامه حاکمیت جمهوری اسلامی مشارکت داشتند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین اعلام کرد محمد نیک‌بخت، برادر دیگر این خانواده، اسفندماه ۱۴۰۴ با خشونت در منزل خود بازداشت شد و دو ماه را در بی‌خبری مطلق گذراند.

سایت ماده ۱۸ نیز فروردین سال جاری گزارش داده بود محمد نیک‌بخت، نوکیش مسیحی، ۲۴ اسفند ۱۴۰۴ به دست نیروهای امنیتی بازداشت و در بند ۲الف زندان دستگرد اصفهان نگهداری شده است.

  • عبدالرسول مرتضوی: معترضان بازداشتی در زندان اصفهان شکنجه شده‌اند

    عبدالرسول مرتضوی: معترضان بازداشتی در زندان اصفهان شکنجه شده‌اند

همچنین عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی، ۲۰ خرداد در پیامی صوتی از زندان دستگرد اصفهان، نام این زندانی سیاسی را در میان گروهی از بازداشت‌شدگان آورد و گفت آثار شکنجه را بر بدن برخی از آنان دیده است.

این نوکیش مسیحی ۴۸ ساله اکنون در بند زندانیان سیاسی زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شود و تاکنون دو بار به‌صورت شفاهی با اتهام‌هایی روبه‌رو شده که می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.

درخواست خانواده برای اقدام فوری

نیکی نیک‌بخت، خواهر این سه زندانی، پیش‌تر با انتشار یک پیام ویدیویی گفت از طریق تماس کوتاه هادی با خانواده مطلع شده‌اند که برای هادی و فضل‌الله حکم اعدام صادر و تایید شده است. او هم‌زمان نسبت به جان برادرانش ابراز نگرانی کرد.

او گفت خانواده پیش‌تر از دادگاه گلپایگان پیگیری کرده بودند و به آن‌ها گفته شده بود مجازات احتمالی این دو برادر بین یک تا پنج سال حبس خواهد بود.

به گفته نیکی، سازمان اطلاعات سپاه و محمدتقی کرامتی، امام‌جمعه گلپایگان، در روند رسیدگی به این پرونده دخالت کرده‌اند و پس از آن حکم اعدام برای برادرانش صادر شده است.

نیکی همچنین نسبت به وضعیت محمد هشدار داد و از شهروندان، نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی خواست برای نجات جان برادرانش و دیگر زندانیان سیاسی اقدام کنند.

  • صدها پرونده قضایی برای بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه و جنگ ۴۰ روزه تشکیل شده است

    صدها پرونده قضایی برای بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه و جنگ ۴۰ روزه تشکیل شده است

طی یک سال گذشته، به‌ویژه پس از اعتراضات دی‌ماه ۱۴۰۴ و جنگ‌های ۱۲ روزه و ۴۰ روزه، صدور، تایید و اجرای احکام اعدام زندانیان سیاسی در ایران افزایش چشمگیری داشته است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تنها از ۲۷ اسفند ۱۴۰۴ تاکنون، دست‌کم ۴۴ زندانی سیاسی را اعدام کرده و برای صدها تن دیگر احکام اعدام، حبس‌های سنگین و مصادره اموال صادر کرده است.

این روند نگرانی‌ها از محاکمه‌های شتاب‌زده و افزایش خطر برای بازداشت‌شدگان پرونده‌های تازه را تشدید کرده و اعتراض‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشته است.