• العربية
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • شنیداری
  • ایران
  • جهان
  • حقوق بشر
  • انقلاب ملی
  • جاویدنامان
  • گزارش ویژه
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

نیویورک‌تایمز: با وجود جنگ و توافق، تهدیدهای اصلی ایران همچنان پابرجا هستند

۱ تیر ۱۴۰۵، ۰۰:۱۵ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۰۲:۴۲ (‎+۱ گرینویچ)

نیویورک‌تایمز در تحلیلی نوشت که با گذشت نزدیک به چهار ماه از آغاز جنگ آمریکا و ایران و امضای تفاهم‌نامه، نه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران از میان رفته، نه حکومت سقوط کرده و نه تنش‌های منطقه‌ای پایان یافته؛ موضوعی که به گفته تحلیلگران، دستاوردهای جنگ را زیر سوال برده است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم نیل مک‌فارکوهار نوشت که دونالد ترامپ هنگام آغاز جنگ علیه [حکومت] ایران در ۲۸ فوریه [۹ اسفند]، این عملیات را گامی بی‌سابقه برای دگرگون کردن خاورمیانه و پایان دادن به تهدید جمهوری اسلامی توصیف کرده بود. با این حال، حدود ۱۰۰ روز بعد و پس از دستیابی تهران و واشینگتن به یادداشت تفاهمی برای پایان جنگ، بسیاری از تحلیلگران معتقدند تغییر بنیادینی در موازنه منطقه‌ای ایجاد نشده است.

دونالد ترامپ پس از انتشار این گزارش نیویورک‌تایمز، در تروث‌سوشال به آن واکنش نشان داد و ضمن رد آن بار دیگر تاکید کرد که ارتش، نیروی دریایی و هوایی، موشک‌ها، پهپادها و توان تولید جمهوری اسلامی تقریبا نابود شده‌اند. او افزود اقتصاد ایران فروپاشیده و تورم به ۲۵۰ درصد رسیده است.

به نوشته این روزنامه، برنامه هسته‌ای ایران اگرچه آسیب سنگینی دیده، اما از بین نرفته و سرنوشت آن به مذاکرات آینده موکول شده است. برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز در تفاهم‌نامه جایی ندارد، حکومت جمهوری اسلامی با وجود تغییر در راس هرم قدرت پابرجا مانده، گروه‌های هم‌پیمان [حکومت] ایران همچنان فعال هستند و درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله نیز ادامه دارد.

نیویورک‌تایمز همچنین نوشت حتی مهم‌ترین دستاورد فوری توافق، یعنی بازگشایی تنگه هرمز، نیز با چالش روبه‌رو شده است. به نوشته این روزنامه، نیروهای مسلح حکومت ایران روز شنبه اعلام کردند به دلیل آنچه ناتوانی آمریکا در متوقف کردن درگیری‌ها در لبنان خواندند، بار دیگر این آبراه را خواهند بست، هرچند ارتش آمریکا این ادعا را رد کرده و گفته است تنگه هرمز همچنان مطابق توافق باز است.

کیتلین تالمج، استاد موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، به نیویورک‌تایمز گفت این توافق نتیجه برتری نظامی آمریکا نیست، بلکه حاصل آن است که واشینگتن وارد جنگی فراتر از توان خود شد و اکنون تمایلی به تشدید درگیری ندارد. او افزود اگرچه جلوگیری از گسترش جنگ هدفی ارزشمند است، اما این پرسش همچنان باقی است که در مقایسه با توافق هسته‌ای اولیه ایران، چه دستاوردی حاصل شده است.

به نوشته این روزنامه، در مقابل، جمهوری اسلامی ممکن است از مزایای اقتصادی قابل توجهی برخوردار شود؛ از جمله رفع محاصره دریایی آمریکا، ایجاد صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری بازسازی با مشارکت کشورهای عربی خلیج فارس، آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدودشده و لغو تحریم‌های آمریکا. در مقابل، تهران متعهد می‌شود خصومت با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را کنار بگذارد.

نیویورک‌تایمز نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی از جنگ به‌عنوان یک پیروزی یاد می‌کنند. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و از مذاکره‌کنندگان ارشد [حکومت] ایران، گفت مهم‌ترین دستاورد جنگ این بود که ایران به ظرفیت خود برای استفاده از تنگه هرمز به‌عنوان اهرم فشار پی برده است. او همچنین گفت «دشمنان ایران این ظرفیت بالقوه را به واقعیت تبدیل کردند.» این گزارش می‌افزاید اگرچه یادداشت تفاهم عبور آزاد کشتی‌ها را برای دو ماه تضمین کرده، تهران تهدید کرده است برای خدمات عبور از تنگه هرمز عوارض دریافت خواهد کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، این توافق را تلاشی برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی و عادی‌سازی روابط خصمانه چهار دهه گذشته توصیف کرده و گفته است اگر [حکومت] ایران رفتار خود را تغییر ندهد، از مزایای اقتصادی توافق نیز بهره‌مند نخواهد شد.

با این حال، کارشناسان به این ارزیابی خوش‌بین نیستند. کریم حجاج، مدیر موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، به نیویورک‌تایمز گفت جنگ‌های خاورمیانه معمولاً به افراط‌گرایی بیشتر منجر می‌شوند و منطقه پس از این جنگ ناامن‌تر از گذشته خواهد بود.

این گزارش سپس پیامدهای توافق را برای بازیگران اصلی منطقه بررسی می‌کند. به نوشته نیویورک‌تایمز، ایالات متحده با حمله مستقیم به ایران، مهم‌ترین ابزار بازدارندگی خود یعنی تهدید به استفاده از زور را مصرف کرد، اما به اهدافش نرسید. به گفته تحلیلگران، حملات [حکومت] ایران به پایگاه‌های آمریکا نیز تصور آسیب‌ناپذیر بودن این پایگاه‌ها را خدشه‌دار کرد. افزون بر این، یادداشت تفاهم خروج نیروهای آمریکایی از «مجاورت» ایران را ظرف ۳۰ روز پیش‌بینی کرده است؛ بندی که به گفته رابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا، پرسش‌های جدی درباره سیاست امنیتی واشینگتن ایجاد می‌کند.

نیویورک‌تایمز درباره ایران نوشت که جنگ حدود یک‌هزار و ۷۰۰ کشته غیرنظامی بر جای گذاشت، رهبر جمهوری اسلامی و ده‌ها فرمانده ارشد نظامی کشته شدند، سامانه‌های پدافندی آسیب‌پذیری خود را نشان دادند و بازسازی زیرساخت‌های نظامی و صنعتی صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. با این حال، افشون استوار، پژوهشگر مسائل ایران، معتقد است مقاومت حکومت، تصور جمهوری اسلامی از امنیت و توان بقای خود را تقویت کرده است.

به نوشته این روزنامه، اسرائیل نیز برخلاف انتظار خود نتوانست [حکومت] ایران را برای سال‌ها تضعیف کند و در نهایت در توافقی که آمریکا با تهران امضا کرد، به حاشیه رانده شد. دنی سیترینوویچ، افسر بازنشسته اطلاعاتی اسرائیل، این توافق را «فاجعه» و به منزله فروپاشی راهبرد اسرائیل در قبال ایران توصیف کرد. نیویورک‌تایمز همچنین به انتقادهای مکرر ترامپ از بنیامین نتانیاهو اشاره کرده و آن را نشانه‌ای از شکاف کم‌سابقه میان دو متحد دانسته است.

در بخش مربوط به لبنان، نیویورک‌تایمز نوشت حزب‌الله پس از دو جنگ ویرانگر با کاهش حمایت مردمی روبه‌رو شده است، اما سپاه پاسداران همچنان در حال بازسازی توان نظامی این گروه است و ممکن است بخشی از منابع مالی اختصاص‌یافته به ایران برای بازسازی نیز در اختیار حزب‌الله قرار گیرد؛ موضوعی که می‌تواند این گروه را به پایبندی به توافق ترغیب کند، هرچند احتمال ادامه درگیری‌ها همچنان وجود دارد.

این گزارش درباره کشورهای عربی خلیج فارس نیز می‌نویسد که جنگ، این کشورها را وادار کرده است در وابستگی امنیتی خود به آمریکا تجدیدنظر کنند. هم‌زمان، ایده ایجاد یک «پل طلایی» از طریق سرمایه‌گذاری‌های متقابل میان ایران و کشورهای عربی مطرح شده تا هزینه بازگشت به جنگ افزایش یابد.

نیویورک‌تایمز در پایان، به نقل از پل سالم، تحلیلگر خاورمیانه، نتیجه می‌گیرد که این یادداشت تفاهم تغییرات ملموس و اساسی ایجاد نکرده است. به گفته او، آمریکا مهم‌ترین اهرم فشار خود را از دست داده و از این رو، این توافق در پایان جنگی طولانی و ویرانگر، دستاورد چندانی به همراه نداشته است.

  • مقام سابق پنتاگون: جمهوری اسلامی معتقد است از «موضع قدرت» مذاکره می‌کند

    مقام سابق پنتاگون: جمهوری اسلامی معتقد است از «موضع قدرت» مذاکره می‌کند

  • اورشلیم‌پست: تفاهم آمریکا و ایران به جمهوری اسلامی زمان، پول و فرصت بازسازی می‌دهد

    اورشلیم‌پست: تفاهم آمریکا و ایران به جمهوری اسلامی زمان، پول و فرصت بازسازی می‌دهد

Banner
Banner

پربازدیدترین‌ها

صدا و سیما خواستار پیگرد قضایی نبویان به‌دلیل خواندن نامه‌های به‌کلی سری مجتبی خامنه‌ای شد
۱

صدا و سیما خواستار پیگرد قضایی نبویان به‌دلیل خواندن نامه‌های به‌کلی سری مجتبی خامنه‌ای شد

۲

رقص بندری طارمی برای گلی که آفساید بود

۳

ورود و اهتزاز پرچم شیر و خورشید در استادیوم لس‌آنجلس؛ سرود جمهوری اسلامی هو شد

۴

رونمایی آرژانتینی‌ها از مجسمه ۲۶ متری لیونل مسی با ۷۰ تن وزن

۵

ایران ۰-۰ بلژیک؛ مساوی باورنکردی تیم ملی در دومین بازی جام جهانی

انتخاب سردبیر

  • روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی
    تحلیل

    روان‌شناسی رابطه جامعه با نمادهای ملی در بحران‌های سیاسی و اجتماعی

  • نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

    نخست‌وزیر بریتانیا استعفا داد

  • بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

    بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

  • رییس سازمان بازرسی: بیش از ۹۴ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است

    رییس سازمان بازرسی: بیش از ۹۴ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است

  • محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران
    تحلیل

    محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

  • آمریکا و ایران درباره سازوکار اجرای آتش‌بس در لبنان و وضعیت تنگه هرمز گفت‌وگو کردند

    آمریکا و ایران درباره سازوکار اجرای آتش‌بس در لبنان و وضعیت تنگه هرمز گفت‌وگو کردند

•
•
•

مطالب بیشتر

آمریکا و ایران درباره سازوکار اجرای آتش‌بس در لبنان و وضعیت تنگه هرمز گفت‌وگو کردند

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۲۳:۰۶ (‎+۱ گرینویچ)
آمریکا و ایران درباره سازوکار اجرای آتش‌بس در لبنان و وضعیت تنگه هرمز گفت‌وگو کردند
100%

اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا و ایران در مذاکرات فشرده سوئیس درباره اجرای یادداشت تفاهم، حفظ باز بودن تنگه هرمز، اجرای آتش‌بس لبنان و چارچوب ادامه مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند و به گفته یک دیپلمات آمریکایی، در برخی محورهای کلیدی پیشرفت حاصل شده است.

وب‌سایت اکسیوس نوشت که مذاکره‌کنندگان آمریکا و ایران تا شامگاه یکشنبه در نشست دریاچه لوسرن در سوئیس به مذاکراتی طولانی و تقریباً بی‌وقفه ادامه دادند. به نوشته این رسانه، هدف این گفت‌وگوها آغاز یک روند ۶۰ روزه برای دستیابی به توافقی تازه بر سر برنامه هسته‌ای ایران است و تداوم مذاکرات، با وجود اختلاف‌های قابل توجه، نشان می‌دهد دو طرف همچنان برای ادامه مسیر دیپلماتیک آمادگی دارند. به گزارش اکسیوس، این مذاکرات همچنین می‌تواند مقدمه‌ای برای گفت‌وگوهای گسترده‌تر درباره امنیت منطقه‌ای باشد.

اکسیوس گزارش داد که هیات آمریکایی به ریاست جی‌دی ونس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، و با حضور استیو ویتکاف و جرد کوشنر، فرستادگان کاخ سفید، در این مذاکرات شرکت کرده است. این گفت‌وگوها در حالی برگزار شد که ایران روز شنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد در واکنش به آنچه نقض آتش‌بس لبنان از سوی اسرائیل خواند، تنگه هرمز را خواهد بست.

  • دور نخست مذاکرات سوئیس زیر سایه جنگ لبنان پیش رفت، برنامه هسته‌ای به آینده موکول شد

    دور نخست مذاکرات سوئیس زیر سایه جنگ لبنان پیش رفت، برنامه هسته‌ای به آینده موکول شد

این رسانه به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت که یکی از محورهای اصلی مذاکرات، ایجاد «سازوکارهای جلوگیری از تنش در لبنان و اجرای آتش‌بس» در شرایط درگیری میان حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان بوده است. به گفته این مقام، گفت‌وگوها همه ابعاد توافق هسته‌ای را دربر گرفته و موضوع تنگه هرمز و اظهارات اخیر مقام‌های ایرانی درباره احتمال بستن این آبراه نیز در دستور کار قرار داشته است.

این دیپلمات آمریکایی افزود: «ما به‌روشنی اعلام کردیم که می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم تنگه هرمز کاملاً باز بماند. در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم.»

به گزارش اکسیوس، دو طرف همچنین درباره نحوه اجرای یادداشت تفاهم و چگونگی اطمینان از هماهنگی همه طرف‌های مرتبط با آن گفت‌وگو کردند. علاوه بر این، چارچوبی برای ادامه مذاکرات میان رهبران سیاسی و تیم‌های فنی نیز مورد بحث قرار گرفت.

این دیپلمات آمریکایی همچنین گفت نمایندگان آمریکا، ایران، پاکستان و قطر از روند مذاکرات ابراز رضایت کرده‌اند. به گفته او، میانجی‌ها به دو طرف کمک می‌کنند تا اختلاف‌ها را مدیریت کنند و این دور نخست مذاکرات، زمینه لازم برای اعتمادسازی در مراحل بعدی را فراهم کرده است.

اکسیوس در پایان گزارش خود نوشت که انتظار می‌رود مذاکرات سیاسی در سطح عالی روز دوشنبه به پایان برسد، اما تیم‌های فنی احتمالاً برای ادامه مذاکرات و بررسی جزئیات توافق در سوئیس باقی خواهند ماند.

ارتش اسرائیل از کشف تونل حزب‌الله با طراحی جمهوری اسلامی در جنوب لبنان خبر داد

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۱۷:۱۱ (‎+۱ گرینویچ)
•
بنجامین واینتال
ارتش اسرائیل از کشف تونل حزب‌الله با طراحی جمهوری اسلامی در جنوب لبنان خبر داد
100%
کشف یکی از ورودی‌های تونل شهرک مجدل زون در جنوب لبنان-عکس از وب‌سایت ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل اعلام کرد یک تونل حزب‌الله را که با تامین مالی و طراحی جمهوری اسلامی در قلب مجدل زون، شهرکی در شهر صور در جنوب لبنان ساخته شده، کشف کرده است که می‌تواند برای پرتاب پهپادهای مرگبار به سوی اسرائیل استفاده شود.

ارتش اسرائیل جمعه ۲۹ خرداد اعلام کرد این تونل را کشف کرده است. یک مقام نظامی اسرائیلی به ایران‌اینترنشنال گفت پرتابه‌های هوایی شلیک‌شده از این تونل می‌توانند به شهرهای پرجمعیت تل‌آویو، اورشلیم و حیفا برسند.

به گفته ارتش اسرائیل، این تونل کمتر از ۱۰ روز در جریان تصرف شهرک مجدل زون کشف شد. در این عملیات هشت نیروی حزب‌الله کشته شدند.

ارتش اسرائیل به شماری از خبرنگاران خارجی، از جمله ایران‌اینترنشنال، اجازه داد همراه نیروهایش به جنوب لبنان بروند و از تونلی بازدید کنند که به گفته ارتش بیش از ۵۰ پهپاد مرگبار و اتاقی پر از هشت تُن مین و بمب در آن قرار دارد.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «این تجهیزات و تاسیسات ایرانی است و ثابت می‌کند حزب‌الله یکی دیگر از نیروهای نیابتی در لبنان است.» او این تونل حاوی پرتابگرهای موشک و پهپاد را «یکی از بزرگ‌ترین» تونل‌هایی خواند که در جنوب لبنان پیدا شده است.

یکی از اتاق‌های تونل که به‌عنوان انبار مهمات استفاده می‌شد-عکس از ارتش اسرائیل
100%
یکی از اتاق‌های تونل که به‌عنوان انبار مهمات استفاده می‌شد-عکس از ارتش اسرائیل

در جریان همراهی خبرنگاران با ارتش اسرائیل، درگیری‌های شدیدی میان حزب‌الله و اسرائیل رخ داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد پنج سرباز، از جمله فرمانده گردان ۵۲ ارتش کشته شدند.

دومین جنگ اسرائیل با لبنان از اکتبر ۲۰۲۳ زمانی آغاز شد که حزب‌الله در واکنش به حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به ایران در ۲۸ فوریه، به سوی اسرائیل موشک شلیک کرد.

این دومین گزارش طی سه هفته گذشته درباره کشف تونلی در لبنان است به گفته اسرائیل، حکومت ایران برای حزب‌الله ساخته است.

اسرائیل ۱۱ خرداد اعلام کرد نیروهای این کشور قلعه ۹۰۰ ساله بوفورت و یک خط‌الراس استراتژیک را در جنوب لبنان تصرف کرده‌اند که به آنها اشراف کاملی بر بخش‌های زیادی از جنوب لبنان و شمال اسرائیل می‌دهد. نخستین تونلی که گفته می‌شود به دست نیروهای جمهوری اسلامی برای حزب‌الله ساخته شده است، در نزدیکی این قلعه بود.

این اعلام ارتش اسرائیل ممکن است بر گفت‌وگوهای میان دولت‌های آمریکا و ایران در سوئیس تاثیر بگذارد. برچیدن توان موشک‌های بالستیک و سامانه‌های پهپادی جمهوری اسلامی، از نگرانی‌های اصلی امنیتی اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس است.

مقام‌های دولت اسرائیل پس از امضای یادداشت تفاهم میان آمریکا و جمهوری اسلامی در هفته گذشته بارها درباره اینکه حکومت ایران از محل میلیاردها دلار تخفیف تحریمی طبق این یادداشت تفاهم برای تامین مالی حزب‌الله و پایگاه‌های نظامی زیرزمینی آن در سراسر جنوب لبنان ابراز نگرانی کرده‌اند.

یکی از اتاق‌های تعبیه‌شده در تونل زیرزمینی مجدل زون، در جنوب لبنان، عکس از ارتش اسرائیل
100%
یکی از اتاق‌های تعبیه‌شده در تونل زیرزمینی مجدل زون، در جنوب لبنان، عکس از ارتش اسرائیل

چه چیزهایی در تونل مشاهده شد؟

این تونل که فقط ۲۰ متر با مسجدی در مرکز شهر فاصله دارد، دارای چهار سکوی پرتاب برای شلیک پهپادهای پیشرفته به سوی اسرائیل استاست. یک سخنگوی نظامی به ایران‌اینترنشنال گفت: «ساخت تونلی با محل پرتاب، روشی ایرانی است. تونل‌های حزب‌الله خوب‌اند، اما نه به خوبی [تونل‌های ایرانی].»

او افزود: «ایرانی‌ها توانایی بسیار بالایی در ساخت‌وساز زیرزمینی دارند. آنها در ایران و در یمن برای حوثی‌ها تونل ساخته‌اند.»

در اوایل ژوئن، سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل گفت: «ارتش در حال افشای یکی از دارایی‌های شبکه تونل‌های زیرزمینی سازمان تروریستی حزب‌الله است که با طراحی و تامین مالی رژیم تروریستی ایران در ارتفاعات بوفورت ساخته شده است.»

به گفته ارتش اسرائیل تونل جدید بیش از ۲۰۰ متر طول و بیش از ۲۵ متر عمق دارد و شامل چهار دهانه پرتاب و ۱۲ اتاق است. این اتاق‌ها به‌عنوان محل اقامت نیروها و انبار مواد منفجره، موشک‌های ضدتانک و پهپادها استفاده می‌شدند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «این تونل زیرساختی سطح بالا دارد و مطابق با استانداردهای ایرانی است.»

مجدل زون حدود هفت کیلومتر با مرز اسرائیل فاصله دارد. ارتش اسرائیل خبرنگاران را با خودروهای هاموی در مسیری ۳۵ دقیقه‌ای به این شهر بُرد. به گفته یک مقام نظامی ارتش اسرائیل، این شهرک شیعه‌نشین دو هزار نفر جمعیت داشت و «حزب‌الله در این منطقه از حمایت گسترده‌ای برخوردار است.» از زمان آغاز جنگ با حزب‌الله در اکتبر ۲۰۲۳، مجدل زون به شهری متروکه تبدیل شده است.

نیروهای حزب‌الله پس از آنکه ارتش اسرائیل دو سال پیش این تونل را مسدود کرد، به شهر بازگشتند تا آن را دوباره باز کنند. به گفته یک مقام ارتش اسرائیل، این تونل و موقعیت راهبردی آن در ارتفاعات، آن را به یکی از پایگاه‌های ارزشمند دستگاه نظامی حزب‌الله تبدیل کرده است.

این مقام ارتش اسرائیل گفت: «ساخت آن [تونل] برای آنها [حکومت ایران و حزب‌الله] ده سال طول کشید.»

مسیر انتقال خبرنگاران به مجدل زون از شهر ساحلی ناقوره در لبنان گذشت؛ جایی که مقر نیروهای نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان، یونیفل، قرار دارد. یک مقام ارتش اسرائیل از عملیات یونیفل، نیروی سازمان ملل، به‌شدت انتقاد کرد و گفت این نیرو در خلع سلاح حزب‌الله، آن‌گونه که در قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل مقرر شده، ناکام مانده است.

این مقام نظامی گفت: «یونیفل اصلا کمکی نمی‌کند. آنها تلاش می‌کنند حمایت خود از حزب‌الله را پنهان کنند. یونیفل مسیرهای حرکت خودروهای ارتش اسرائیل را به حزب‌الله اطلاع می‌دهد.»

این مقام ارتش اسرائیل افزود ارتش به‌تازگی کشف کرده است که یکی از کارکنان لبنانی یونیفل، هم‌زمان عضو حزب‌الله است. افزون بر این، یک هتل لبنانی به حزب‌الله خدمات می‌داد و برای حزب‌الله و سازمان ملل کارت شناسایی چاپ می‌کرد.

یک سخنگوی یونیفل در پاسخ به پرسش ایران‌اینترنشنال درباره اتهام‌های ارتش اسرائیل گفت: «اطلاعی ندارم.» او افزود: «از آنجا که امروز تعطیلی یونیفل است، نمی‌توانم بررسی کامل انجام دهم. همه سر کار نیستند، فقط نیروهای ضروری مشغول کارند.»

دور نخست مذاکرات سوئیس زیر سایه جنگ لبنان پیش رفت، برنامه هسته‌ای به آینده موکول شد

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۱۵:۱۲ (‎+۱ گرینویچ)
دور نخست مذاکرات سوئیس زیر سایه جنگ لبنان پیش رفت، برنامه هسته‌ای به آینده موکول شد
100%

نخستین دور مذکرات در چارچوب یادداشت تفاهم ۱۴ بندی با حضور معاون رییس‌جمهوری آمریکا و وزیر خارجه ایران در سوئیس برگزار شد. این گفت‌وگوها در سایه هشدارهای ترامپ درباره حزب‌الله و احتمال بی‌نتیجه ماندن توافق پیش رفت. رایزنی درباره برنامه هسته‌ای تهران نیز به آینده موکول شد.

در این دور از گفت‌وگوها که یکشنبه ۳۱ خرداد برگزار شد، هیات‌های جمهوری اسلامی و آمریکا ابتدا با میانجی‌های قطری و پاکستانی دیدار کردند و سپس یک نشست چهارجانبه‌ای با حضور نمایندگان آمریکا، جمهوری اسلامی، قطر و پاکستان برگزار شد.

شامگاه یکشنبه، ساعاتی پس از آغاز نشست چهارجانبه، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی اعلام کرد که هیات ایرانی در اعتراض به تهدیدهای ترامپ محل مذاکره را ترک کرده است.

در همین حال، سایت خبرآنلاین نوشت هیات جمهوری اسلامی همچنان در هتل محل اقامت خود در استراحتگاه بورگن‌اشتوک حضور دارد. این سایت محور اصلی اختلاف در پیشرفت مذاکرات را «رعایت بند نخست یادداشت تفاهم» عنوان کرد و نوشت استمرار حضور اسرائیل و حملات در لبنان و تهدیدهای ترامپ از نگاه هیات جمهوری اسلامی نقض آشکار بند نخست تفاهم اسلام‌آباد برای پایان جنگ تلقی می‌شود.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، همزمان با برگزاری این نشست در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال نوشت جمهوری اسلامی باید بی‌درنگ حزب‌الله را از «ایجاد دردسر» در لبنان بازدارد و هشدار داد در غیر این صورت آمریکا بار دیگر ایران را هدف قرار خواهد داد.

او سپس در اظهار نظری دیگر در واکنش به اظهارت مسعود پزشکیان، رییس دولت در جمهوری اسلامی، هشدار داد: «بهتر است [پزشکیان] مراقب حرف زدنش باشد و رفتارش را اصلاح کند، اگرنه ما کنترل بقیه کشور را هم به دست خواهیم گرفت.»

پزشکیان گفته بود جمهوری اسلامی از حق غنی‌سازی اورانیوم کوتاه نخواهد آمد و آمریکا ناچار است این را بپذیرد.

تهران حاضر نشد در عکاسی رسمی حاضر شود

نخستین تصویر منتشرشده از نشست چهارجانبه هیات‌های مذاکره‌کننده آمریکا، جمهوری اسلامی، قطر و پاکستان که عصر یک‌شنبه در سوئیس آغاز شد، مقام‌های ارشد حاضر در این مذاکرات را پیش از آغاز گفت‌وگوها نشان می‌دهد.

در این تصویر، ونس در کنار جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، ایستاده است و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پیش از آغاز نشست با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، دست می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی گزارش داد که هیات آمریکایی و برگزارکنندگان نشست ژنو قصد داشتند پیش از آغاز مذاکرات چهارجانبه، مراسم عکس مشترک و صحنه دست دادن میان هیات‌های جمهوری اسلامی و آمریکا برگزار شود اما محمدباقر قالیباف با این تشریفات مخالف کرد.

این رسانه نزدیک به سپاه، به نقل از قالیباف نوشت: «اعضای هیات جمهوری اسلامی در مراسم عکس مشترک با هیات آمریکایی حضور نخواهند داشت.»

به گفته این منبع، هیات آمریکایی از هیات جمهوری اسلامی پنج دقیقه فرصت خواست تا خبرنگاران محل مذاکرات را ترک کنند. او افزود مراسم پیش از آغاز مذاکرات، بدون حضور هیات جمهوری اسلامی برگزار شد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، در حاشیه مذاکرات سوئیس از تلاش هیات‌های آمریکایی و جمهوری اسلامی برای برقراری صلح در خاورمیانه قدردانی کرد و گفت قطر تا رسیدن به یک راه‌حل، به روند دیپلماتیک متعهد خواهد ماند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، حوالی ۷ عصر به وقت تهران، به نقل از یک منبع آگاه در هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی گزارش داد دور نخست مذاکرات چهارجانبه در سوئیس به پایان رسیده است. یک منبع آگاه نیز در گفت‌وگو با رویترز پایان دور اول این مذاکرات را تایید کرد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد گفت‌وگوی دوجانبه هیات‌های جمهوری اسلامی و قطر پس از مذاکرات چهارجانبه آغاز شده و دور نخست گفت‌وگوها، که ۸۰ دقیقه طول کشید، متمرکز بر اجرای ماده ۱۳ تفاهم اسلام‌آباد با اولویت موضوع لبنان بوده است.

این رسانه حکومتی افزود برخلاف گزارش برخی رسانه‌های خارجی، در این دور مذاکره‌ای درباره برنامه هسته‌ای انجام نشده است.

این گفت‌وگوها در اقامتگاه کوهستانی بِرگن‌اشتوک انجام شد؛ جایی که اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت مذاکرات فقط یک روز ادامه خواهد داشت و به اجرای مفاد یادداشت تفاهم محدود می‌شود.

بقائی همچنین گفت از آنجا که واشینگتن نتوانسته آتش‌بس در لبنان را تضمین کند، مذاکرات یک‌شنبه فقط اجرای مفاد یادداشت تفاهم را در بر می‌گیرد و وارد موضوعات اصلی پیش‌بینی‌شده برای مرحله بعدی نخواهد شد.

بر اساس این یادداشت تفاهم، قرار است طی یک دوره ۶۰ روزه درباره موضوعاتی از جمله محدود شدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در برابر لغو تحریم‌های بین‌المللی مذاکره شود.

جمهوری اسلامی: مذاکرات هسته‌ای تا پایان جنگ لبنان آغاز نمی‌شود

این یادداشت تفاهم خواستار بازگشایی تنگه هرمز و توقف همه درگیری‌ها، از جمله در لبنان است؛ جایی که اسرائیل، متحد آمریکا، در ماه‌های اخیر به آن حمله کرد.

با این حال، جمهوری اسلامی اعلام کرد به دلیل ادامه درگیری‌ها در لبنان و ناکامی واشینگتن در توقف آن، حاضر نیست درباره موضوعات هسته‌ای گفت‌وگو کند.

  • محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران

    محور مقاومت؛ اولویت اصلی رهبر سوم جمهوری اسلامی و حاشیه‌نشینی منافع ملی ایران

تهران، شنبه ۳۰ خرداد، اعلام کرد بار دیگر تنگه هرمز را بسته است. بسته ماندن حدودا چهار ماهه این آبراه بزرگ‌ترین اختلال تاریخ در عرضه جهانی انرژی را رقم زد.

جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد تا زمانی که جنگ لبنان پایان نیابد و مزایای اقتصادی وعده داده‌شده را دریافت نکند، مرحله بعدی مذاکرات اساسی، از جمله درباره برنامه هسته‌ای، آغاز نخواهد شد.

اختلاف تهران و واشینگتن بر سر وضعیت تنگه هرمز

مقام‌های آمریکایی بسته شدن تنگه هرمز را رد کرده و گفته‌اند شنبه ۵۵ کشتی تجاری از این مسیر عبور کرده‌اند.

با این حال، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، یک‌شنبه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد تا اطلاع ثانوی هیچ «مجوز» جدیدی برای عبور کشتی‌ها صادر نمی‌شود.

داده‌های تجاری ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در عمل تنگه را بسته است، به‌طوری که پس از اعلام بسته شدن آن، به جز شناورهایی که به بندرهای ایران خدمات می‌دهند، عبوری از سوی کشتی‌هایی که موقعیت خود را اعلام می‌کردند، ثبت نشده است.

اعلام بسته شدن دوباره تنگه هرمز هم‌زمان با تعطیلی بازارهای جهانی انجام شد و همین موضوع ارزیابی فوری پیامدهای اقتصادی آن را دشوار کرده است.

رویترز نوشت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، گفته بود با یادداشت تفاهم هفته گذشته موافقت کرده تا از وقوع رکود اقتصادی جهانی ناشی از افزایش قیمت نفت بر اثر بسته شدن تنگه هرمز جلوگیری شود.

  • مقام سابق پنتاگون: جمهوری اسلامی معتقد است از «موضع قدرت» مذاکره می‌کند

    مقام سابق پنتاگون: جمهوری اسلامی معتقد است از «موضع قدرت» مذاکره می‌کند

پس از اعلام این تفاهم، قیمت نفت با امید به بازگشت سریع عرضه مختل‌شده انرژی به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز جنگ رسید، اما اگر تنگه همچنان بسته بماند، ممکن است بخشی از این کاهش قیمت، دوشنبه با بازگشایی بازارها از بین برود.

ترامپ نیز ۳۱ خرداد در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت شامگاه شنبه به مقام‌های جمهوری اسلامی درباره بستن تنگه هرمز هشدار داده است. او گفت به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته در صورت بستن این آبراه، «دیگر کشوری نخواهند داشت و حتی نمی‌توانند به کشور خودشان برگردند.»

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت: «اگر لازم باشد، ممکن است کنترل تنگه را در دست بگیریم» و افزود ایالات متحده می‌تواند به «فرشته نگهبان» تنگه هرمز تبدیل شود و ۲۰ درصد از نفت عبوری را در اختیار بگیرد.

او درباره جمهوری اسلامی نیز گفت: «آنها را به‌شدت هدف قرار خواهم داد» و با اشاره به احتمال دستیابی به توافق افزود: «اگر توافق نکنند، از آنها عوارض دریافت خواهیم کرد.»

در واکنش، محمدباقر قالیباف، رییس هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی، در شبکه ایکس نوشت جمهوری اسلامی تهدیدهای آمریکا را جدی نمی‌گیرد و نیروهای مسلح آماده‌اند «به نحوی دیگر» پاسخ دهند.

هم‌زمان، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد تهدیدهای ترامپ مذاکرات سوئیس را متوقف کرده و ادامه آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد پس از مشورت مشخص خواهد شد که هیات جمهوری اسلامی به اتاق گفت‌وگوها در محل مذاکرات بازمی‌گردد یا نه.

در مقابل، کریس رایت، وزیر انرژی آمریکا، یک‌شنبه در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت تردد نفت و گاز طبیعی از تنگه هرمز «هم‌اکنون به وضعیت عادی بازگشته است» و صرف‌نظر از نتیجه مذاکرات با جمهوری اسلامی نیز به همین شکل ادامه خواهد داشت.

گروسی در سوئیس؛ انتظار جمهوری اسلامی برای مزایای اقتصادی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز برای این مذاکرات در سوئیس حضور دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالا مسئول راستی‌آزمایی هرگونه توافق هسته‌ای احتمالی خواهد بود.

با این حال، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع آگاه در هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی گزارش داد پرونده هسته‌ای در این دور از مذاکرات در دستور کار قرار نمی‌گیرد و گروسی نیز در محل مذاکرات حضور ندارد.

این منبع افزود هیچ‌یک از اعضای کمیته هسته‌ای جمهوری اسلامی در ترکیب هیات اعزامی به سوئیس حضور ندارند و موضوع هسته‌ای در گفت‌وگوهای جاری مطرح نیست.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران نیز پیش‌تر به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده گزارش داده بود جمهوری اسلامی با حضور گروسی در مذاکرات سوئیس مخالفت کرده است.

هم‌زمان، ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز در شبکه ایکس خواستار جلوگیری از حضور گروسی در مذاکرات شد.

  • تفاهم با آمریکا؛ تهران شاید فرصت تنفس بیابد اما موانع بزرگ همچنان بر جا هستند

    تفاهم با آمریکا؛ تهران شاید فرصت تنفس بیابد اما موانع بزرگ همچنان بر جا هستند

رویترز نوشت جمهوری اسلامی حتی پیش از آغاز مذاکرات اصلی انتظار دارد از مزایای اقتصادی، از جمله معافیت‌های تحریمی و آزادسازی دارایی‌های مسدودشده، بهره‌مند شود.

هم‌زمان، مسعود پزشکیان ابراز امیدواری کرد مذاکرات با آمریکا بتواند زمینه‌ای مناسب برای رشد اقتصادی فراهم کند و تاکید کرد: «مذاکراتی که آغاز شده، می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای رونق اقتصادی، گشایش بازارها و حل مشکلات باشد.»

ونس پیش از عزیمت به سوئیس در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به پیشرفت در مساله هسته‌ای و آتش‌بس در لبنان منجر شود.

او بعدتر در جمع خبرنگاران در بِرگن‌اشتوک گفت: «دولت آمریکا در ماه‌های اخیر بیش از هر دولت دیگری در جهان برای متوقف کردن جنگ در لبنان تلاش کرده است.»

ونس افزود ترامپ نه‌تنها به صلح میان آمریکا و جمهوری اسلامی متعهد است، بلکه برای دستیابی به صلحی فراگیر در منطقه، از جمله در لبنان، نیز تلاش می‌کند.

با وجود اعلام چندین آتش‌بس در لبنان، از جمله تازه‌ترین مورد در روز جمعه، این آتش‌بس‌ها تاکنون تاثیر محدودی بر درگیری‌ها داشته‌اند و تهاجم اسرائیل بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.

مقام‌های لبنانی اعلام کردند شنبه ۲۰ نفر کشته شدند، اما تا صبح یک‌شنبه گزارشی فوری از خشونت گسترده منتشر نشده بود. ارتش لبنان نیز اعلام کرد واحدهای تخصصی همچنان در حال خنثی‌سازی بمب‌های عمل‌نکرده هزار و دو هزار پوندی اسرائیل هستند که بر شهرهای جنوبی فرود آمده‌اند.

ایال زمیر، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، یک‌شنبه در جریان بازدید از جنوب لبنان گفت هدف ارتش اسرائیل در این منطقه همچنان «روشن و بدون تغییر» است و بر دفاع از شهرک‌های شمالی و شهروندان اسرائیل متمرکز است.

زمیر با شکننده خواندن آتش‌بس لبنان گفت نیروهای اسرائیلی باید برای مقابله با تهدیدها و در صورت لزوم، ازسرگیری سریع عملیات نظامی آماده باشند.

او افزود حزب‌الله پس از کشته شدن چند فرمانده میانی این گروه در دو روز گذشته، در «وضعیت بسیار دشواری» قرار دارد.

ترامپ نیز هم‌زمان با مذاکرات در سوئیس، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز درباره لبنان و اسرائیل گفت: «از ناتوانی اسرائیل در مقابله با حزب‌الله ناامید شده‌ام.» او افزود: «شاید اجازه دهیم سوری‌ها کار حزب‌الله را یکسره کنند.»

مخالفت اسرائیل با تفاهم و اصرار نتانیاهو بر ماندن در لبنان

یادداشت تفاهم ترامپ برای پایان دادن به جنگ، که او همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مطرح کرده بود، در اسرائیل محبوبیت چندانی ندارد.

دولت نتانیاهو می‌گوید از بخشی از خاک لبنان که پس از حملات حزب‌الله به اسرائیل در همبستگی با تهران تصرف کرده است، عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ترامپ و نتانیاهو هنگام آغاز جنگ در ۹ اسفند ۱۴۰۴ گفته بودند هدف آنها نابودی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پایان دادن به توانایی تهران برای تهدید همسایگان از طریق موشک‌ها و نیروهای نیابتی و همچنین آسان‌تر کردن مسیر سرنگونی حکومت در ایران به دست مردم این کشور است.

با این حال، هنوز هیچ‌یک از این اهداف محقق نشده است، هرچند مقام‌های آمریکایی می‌گویند همچنان انتظار دارند توافق نهایی قدرتمندی حاصل شود که مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای شود.

در همین حال، با پایان دور نخست مذاکرات سوئیس، سرنوشت تنگه هرمز، آتش‌بس در لبنان و آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای همچنان نامشخص است و هنوز مشخص نیست طرف‌ها چه زمانی وارد مرحله بعدی مذاکرات خواهند شد.

بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۱۰:۱۳ (‎+۱ گرینویچ)
•
امیرهادی انواری
بررسی عملکرد ماهانه غول‌های صنعت؛ پایان جنگ نظامی و نشانه‌های سقوط صنعتی در ایران
100%

جنگ با آتش‌بس ۱۹ فروردین به پایان رسید، اما با انتشار آمارهای جدید، به نظر می‌رسد چالش در بخش‌‌های مختلف صنعت و اقتصاد آغاز شده است. غول‌های فولاد به‌شدت کاهش تولید داشتند، تولید در برخی پتروشیمی‌ها متوقف شده و هنوز اثرات آن به سایر بخش‌ها سرایت نکرده است.

اکثر شرکت‌های بزرگ تولیدی پس از نیمه خرداد، شروع به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود کردند.

بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور به‌شدت کاهش تولید داشتند.

اگرچه شرکت‌ها کوشیدند کاهش تولید را با تغییراتی در سبد محصولات و افزایش نرخ فروش تا حدی پوشش دهند، اما این روند در نهایت خود را در سفره‌ها نشان خواهد داد.

کاهش تولید که به‌خصوص در بخش‌های بالادستی فولاد و پتروشیمی بیشتر محسوس است، تقریبا تمام بخش‌های اقتصاد و صنایع پایین‌دستی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تبعات این کاهش تولید فقط به تاثیر در صنایع پایین‌دستی محدود نمی‌شود. شرکت‌های بزرگ در شرایط بحرانی، عموما به سمت کاهش هزینه پیش می‌روند.

در مجموع ۹ شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی جم، ایران‌خودرو و سایپا که در اینجا بررسی شده‌اند، بیش از ۲۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار هستند.

بخش‌هایی از دو مجموعه فولاد مبارکه و خوزستان در جنگ اخیر آسیب دیدند.

فولاد

تولید سه شرکت اصلی فولاد کشور، یعنی فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان، در اردیبهشت ۱۴۰۵ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۴، به ترتیب ۳۲ درصد، ۲۷ درصد و ۴۶ درصد کاهش یافت.

کاهش تولید در اردیبهشت‌ماه در برخی محصولات به مراتب بالاتر است. این ارقام به لطف اضافه کردن محصولات جدید در برخی ردیف‌ها به دست آمده است.

با این حال، کاهش تولید در اردیبهشت، اولین ماه پس از جنگ، به مراتب نسبت به فروردین که جنگ تا اواخر آن ادامه داشت، بیشتر بود.

فولاد مبارکه: ۶۷ درصد کاهش

فولاد مبارکه، غول فولاد کشور، با حدود ۴۶ هزار کارگر و ۱۴۳ شرکت فرعی، در اردیبهشت ۱۴۰۵ جمعا ۳۴۷ هزار تن تولید داشت.

این رقم نسبت به ۵۶۳ هزار تن تولید اردیبهشت ۱۴۰۴، از کاهش حدود ۳۸ درصدی حکایت دارد.

تولید محصولات سرد، محصولات گرم، محصولات پوشش‌دار و تختال فولاد مبارکه به ترتیب ۵۳ درصد، ۶۴ درصد، ۴۱ درصد، و نزدیک به ۱۰۰ درصد کاهش یافت.

با این حال، فولاد مبارکه با تولید ۱۰۹ هزار تن گندله و ۵۵ هزار تن آهن اسفنجی که در اردیبهشت سال گذشته جزو محصولات آن نبود، تا حدی کاهش تولید خود را پوشش داده است.

در واقع اگر این دو محصول را از سبد اردیبهشت ۱۴۰۵ این مجموعه خارج کنیم، تولید فولاد مبارکه ۶۷ درصد کاهش داشته است.

با وجود اثر تورم و افزایش نرخ فروش محصولات، جمع فروش فولاد مبارکه در اردیبهشت ۱۴۰۵ نزدیک به ۲۲ هزار میلیارد تومان گزارش شد. این رقم در اردیبهشت ۱۴۰۴ نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان بود.

فولاد خوزستان: ۷۶ درصد کاهش

فولاد خوزستان، دیگر غول فولاد کشور، با بیش از ۱۴ هزار کارگر و حدود ۲۰ شرکت فرعی و وابسته، در اردیبهشت ۱۴۰۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۷۶ درصد کاهش تولید داشت.

تولید این مجموعه از یک میلیون و ۵۱ تن در اردیبهشت ۱۴۰۴ به کمتر از ۲۵۶ هزار تن در اردیبهشت ۱۴۰۵ رسید.

همچنین تولید آهن اسفنجی در این مجموعه که در اردیبهشت ۱۴۰۴ نزدیک به ۳۷۷ هزار تن گزارش شده بود، در اردیبهشت ۱۴۰۵ به صفر رسید.

تولید شمش‌های فولادی بیلت و بلوم نیز از نزدیک به ۱۶۸ هزار تن به کمتر از ۶ هزار تن سقوط کرد.

تولید گندله فولاد خوزستان نیز از بیش از ۴۴۷ هزار تن، به حدود ۱۷۳ هزار تن کاهش یافت.

این مجموعه تنها در تولید اسلب افزایش تولید داشت؛ به طوری که تولید این محصول از نزدیک به ۵۹ هزار تن به نزدیک ۷۷ هزار تن رسید.

مجموع فروش فولاد خوزستان با وجود تورم و افزایش نرخ فروش محصولات، از بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ۱۴۰۴ به حدود ۶ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت امسال رسیده است.

ذوب آهن اصفهان: ۴۶ درصد کاهش

اوضاع در ذوب آهن اصفهان، با ۱۷ هزار کارگر، کمی بهتر است. تولید این مجموعه در اردیبهشت ۱۴۰۵ نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نزدیک به ۱۵۹ هزار تن به حدود ۸۵ هزار تن رسید.

تولید کلاف داخلی و صادراتی، ریل و تیرآهن صادراتی عملا در ذوب‌آهن اصفهان متوقف شده است.

این محصولات در اردیبهشت سال ۱۴۰۴، به ترتیب بیش از ۳ هزار تن، بیش از ۵ هزار تن، نزدیک به ۸ هزار تن و ۴ تن تولید شده بودند.

جمع تولید برای فروش داخلی ۱۸ درصد و جمع تولید برای صادرات در مجموعه ذوب آهن ۸۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد این مجموعه برای پوشش کاهش تولید در سایر محصولات، به سراغ افزایش شدید تولید در محصولاتی چون شمش چدن و شمش کالایی رفته است.

تولید این دو در اردیبهشت ۱۴۰۵ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به ترتیب از رشد ۱۵۴ درصدی و ۲۸ درصدی حکایت دارد.

با تمام اینها، مجموع فروش ذوب‌آهن اصفهان در اردیبهشت ۱۴۰۵ نزدیک به ۵.۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به ۵.۴ هزار میلیارد تومان در دوره مشابه سال ۱۴۰۴، افزایش ۴ درصدی داشته است.

فرآورده‌های نفتی

ارزش فروش محصولات پالایشگاه‌های بزرگ کشور به لطف اثر تورم، افزایش نرخ خرید محصولات و تغییر ترکیب سبد محصولات، رو به افزایش بوده است.

این در حالی است که حجم تولید تغییر چندانی نکرده و بررسی ترکیب محصولات نشان می‌دهد این واحدها به سمت تولید محصولات ساده‌تر با ارزش افزوده کمتر و آلایندگی بالاتری پیش رفته‌اند.

پالایش نفت اصفهان: ۲۷ درصد افزایش

پالایشگاه اصفهان، با ۶۵۰۰ کارگر، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تاسیسات پالایشی کشور است که به‌عنوان ستون فقرات صنعت پتروشیمی و سوخت ایران عمل می‌کند.

تولید این پالایشگاه در دوره مورد بررسی افزایش قابل توجه ۲۶.۵۷ درصدی را نشان می‌دهد و از ۱.۶۷ میلیون متر مکعب به ۲.۱۲ میلیون متر مکعب رسیده است.

اما به‌دلیل تورم، افزایش نرخ فروش و تغییر ترکیب سبد محصولات، ارزش فروش با بیش از ۱۵۶ درصد افزایش از ۵۲.۴ هزار میلیارد تومان به ۱۳۴.۲ هزار میلیارد تومان رسید.

افزایش نزدیک به ۲۹۰۰ درصدی تولید نفتای سبک و سنگین در این پالایشگاه که از حدود هزار متر مکعب در اردیبهشت ۱۴۰۴ به ۳۶.۴ هزار مترمکعب در اردیبهشت سال ۱۴۰۵ رسیده، یکی از تغییرات چشمگیر در سبد محصولات این پالایشگاه است.

این محصولات به‌عنوان مخلوط در بنزین و خوراک پتروشیمی‌ها کاربرد دارند. تولید مخلوط آروماتیک‌های سبک نیز در این مجموعه افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی داشته است. این محصول نیز به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پالایشگاه اصفهان تولید گازوئیل پر گوگرد (بیش از ۵۰۰۰ پی‌پی‌ام) را نیز حدود ۴۰۰ درصد افزایش داده است؛ محصولی که تولید آن آسان‌تر، اما به‌شدت آلاینده است.

پالایش نفت تهران: ۱۵ درصد کاهش

فروش پالایشگاه تهران با ۶ هزار نفر کارگر، از ۳۵.۶ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ۱۴۰۴ به ۶۰.۳ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ۱۴۰۵ رسید، عددی که نشان‌دهنده رشد حدودا ۶۹ درصدی است.

با این‌حال، این افزایش فروش بیشتر به‌دلیل اثر تورم و افزایش نرخ خرید محصولات بوده است.

حجم تولید مجموع محصولات پالایشگاه تهران از یک میلیون و ۲۰۱ هزار متر مکعب در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ با کاهش حدود ۱۵ درصدی به یک میلیون و ۲۵ هزار متر مکعب رسید.

اگر رقم تجمیعی تولید پالایشگاه تهران بررسی شود، وضعیت به مراتب بغرنج‌تر است. در دو ماه نخست سال ۱۴۰۴، این پالایشگاه نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب تولید داشت، اما این رقم با کاهش حدود ۴۲ درصدی، به حدود یک میلیون و ۴۰۱ هزار متر مکعب در دو ماه نخست سال ۱۴۰۵ سقوط کرد.

پالایشگاه تهران تنها کاهش حجم تولید نداشته است؛ کیفیت تولید هم دگرگون شده است.

تولید گازوئیل پاک با گوگرد کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام، ۹۹ درصد کاهش یافت. این در حالی است که تولید گازوئیل پرگوگرد (بیش از ۵۰۰۰ پی‌پی‌ام) از حدود ۱۹ هزار مترمکعب در سال ۱۴۰۴ با جهش ۱۵۰۰ درصدی (۱۵ برابر) به ۳۲۱۰ هزار متر مکعب افزایش یافت.

به بیانی، ۴۳۷ هزار مترمکعب گازوئیل پاک در سال ۱۴۰۴، جای خود را به ۳۱۰ هزار متر مکعب گازوئیل به‌شدت آلاینده در سال ۱۴۰۵ داده است.

تولید این سوخت آلاینده هزینه تولید به مراتب پایین‌تری دارد، که احتمالا پالایشگاه تهران برای پوشش کاهش تولید و به تبع آن کاهش درآمد سراغ آن رفته است.

محصولات شیمیایی

تولید در بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین پتروشیمی‌های کشور پس از جنگ متوقف یا به‌شدت کاهش یافته است.

این کاهش تولید طیف گسترده‌ای از صنایع پایین‌دستی و بخش‌های دیگر را متاثر خواهد کرد.

از کشاورزی تا خودروسازی و صنایع پزشکی و غذایی، همه به تولیدات پتروشیمی وابسته هستند.

پتروشیمی پردیس: ۹۳ درصد کاهش

پتروشیمی پردیس با ۲۶۰۰ کارگر، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید آمونیاک و اوره در جهان و بزرگ‌ترین واحد در تولید این محصولات در مقیاس خاورمیانه است.

پردیس را می‌توان بزرگ‌ترین پتروشیمی حاضر در بورس ایران از نظر ظرفیت تولید دانست. جنبه دیگر اهمیت پردیس، سهم آن در صادرات غیرنفتی ایران است.

میزان فروش پتروشیمی پردیس، در اردیبهشت ۱۴۰۵ با کاهش شدید ۹۳ درصدی، نزدیک به ۵۲۰ میلیارد تومان گزارش شد. این رقم در سال ۱۴۰۴ در همین بازه زمانی، ۷۲۴۱ میلیارد تومان بود.

در دوره یک‌ماهه اردیبهشت، تولید آمونیاک از حدود ۱۹۱ هزار تن در سال ۱۴۰۴ به حدود ۳۷ هزار تن در سال ۱۴۰۵ رسید که نشان‌دهنده کاهش ۸۱ درصدی است.

در تولید اوره صنعتی که بیشتر مصرف داخلی دارد، تولید اردیبهشت شرکت از ۲۹۸ هزار تن در سال ۱۴۰۴، با کاهش ۷۹ درصدی به ۶۴ هزار تن در اردیبهشت ۱۴۰۵ رسید.

کاهش شدید تولید این محصولات در بزرگ‌ترین پتروشیمی تولیدکننده آنها، طیف وسیعی از صنایع و بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این محصولات از کشاورزی تا صنایع شیمیایی، خودرو، دارو، خوراک دام، محصولات غذایی و غیره کاربرد دارند.

پتروشیمی جم: توقف تولید

پتروشیمی جم با حدود ۵ هزار کارگر یکی از واحدهای استراتژیک در ایران است.

این پتروشیمی بزرگ‌ترین تولیدکننده الفین کشور به شمار می‌رود؛ به این معنا که خوراک بسیاری از واحدهای پلیمری پایین‌دستی از سوی این پتروشیمی تولید می‌شود.

اختلال در کار پتروشیمی جم، واحدهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در اینجا بحث درباره کاهش تولید نیست؛ تولید عملا در این پتروشیمی متوقف شده است.

گزارش عملکرد ماهانه این شرکت در پایان اردیبهشت ۱۴۰۵ نشان می‌دهد تولید این پتروشیمی مطلقا در تمام بخش‌ها صفر بوده است.

این در حالی است که جنگ دوم، با آتش‌بس عملا در ۱۹ فروردین متوقف شد.

جم در اردیبهشت سال گذشته ۲۲۷ هزار متر مکعب بوتن ۱، پروپیلن، اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، بنزین پیرولیز، پلی‌اتیلن سبک، نفت کوره، بوتادین و غیره تولید کرده بود.

توقف تولید این محصولات در صنایع پایین‌دستی پلاستیک‌سازی، بسته‌بندی، خودروسازی، لوله و پروفیل، نساجی، لاستیک‌سازی، ساختمانی و پزشکی به‌طور مستقیم اثرگذار است.

خودرو

تولید دو خودروساز اصلی کشور، ایران‌خودرو و سایپا در اردیبهشت ۱۴۰۵ جمعا حدود ۵۷ هزار دستگاه گزارش شد.

این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۸۲ هزار دستگاه بود که نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی است.

صنعت خودرو هنوز از کاهش صنایع بالادستی در اردیبهشت، به‌خصوص فولاد و پتروشیمی، متاثر نشده است.

ایران‌خودرو: ۱۶ درصد کاهش

نزدیک به ۶۴ هزار نفر در ایران‌خودرو مشغول به کار هستند. مجموع تولید ایران‌خودرو از ۵۳ هزار و ۵۰۴ دستگاه در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ با کاهش ۱۶ درصدی به ۴۴ هزار و ۷۲۹ دستگاه رسید.

با این حال، به‌دلیل تورم و افزایش نرخ فروش محصولات، مجموع فروش این کارخانه از ۳۸.۷ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ با رشد ۴۴ درصدی به ۵۵.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به تیراژ خودروهای هایما، گروه سورن، گروه پژو، تارا و دنا بود. در همین حال، تولید رانا و گروه سایر محصولات افزایش داشتند.

سایپا: ۵۳ درصد کاهش

نزدیک به ۴۹ هزار نفر در سایپا مشغول به کار هستند. کاهش تولید سایپا به مراتب شدیدتر از ایران‌خودرو بود.

در اردیبهشت ۱۴۰۴، تولید این خودروساز ۲۸ هزار و ۱۱۲ دستگاه گزارش شده بود که با کاهش ۵۶ درصدی در اردیبهشت ۱۴۰۵، به ۱۲ هزار و ۴۶۵ دستگاه رسید.

کاهش تیراژ آن‌چنان در سایپا شدید بود که تورم نیز نتوانست آن را پوشش بدهد و فروش مجموعه با کاهش ۵۳ درصدی از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

محصولات گروه چانگان، شاهین، خانواده کوئیک، ساینا و تیبا و وانت ۱۵۱، به ترتیب بیشترین کاهش را در سبد محصولات این خودروساز داشتند.

مورد ویژه سیمان

مورد سیمان متفاوت از سایر صنایع است. برخلاف سایر بخش‌ها، تقریبا اکثر واحدهای تولید سیمان در اردیبهشت ۱۴۰۵، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش تولید داشتند.

برای نمونه، سیمان خوزستان که تولید آن در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ تقریبا صفر بود، در اردیبهشت ۱۴۰۵ تولید خود را به ۳۲۴ هزار تن رساند.

به نظر می‌رسد این افزایش تولید به لطف کاهش قطعی برق و ظرفیت سایر واحدها محقق شده است.

با این حال، سطح تولید هنوز به سال‌های پیش از قطع برق نرسیده است. در نمونه سیمان خوزستان، در اردیبهشت ۱۴۰۱ و اردیبهشت ۱۴۰۳، تولید ماهانه به ترتیب ۳۳.۳ هزار تن و ۳۲ هزار تن بود.

مقام سابق پنتاگون: جمهوری اسلامی معتقد است از «موضع قدرت» مذاکره می‌کند

۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۰۷:۰۸ (‎+۱ گرینویچ)
مقام سابق پنتاگون: جمهوری اسلامی معتقد است از «موضع قدرت» مذاکره می‌کند
100%

یک مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد جمهوری اسلامی حاضر است خطر برهم خوردن مذاکرات هسته‌ای و بستن تنگه هرمز را بپذیرد، زیرا بر این باور است که در شرایط کنونی، «دست بالا» را در اختیار دارد.

میک مولروی بامداد یک‌شنبه ۳۱ خرداد در مصاحبه با ای‌بی‌سی‌نیوز، به استفاده جمهوری اسلامی از تنگه هرمز به‌عنوان اهرم فشار اشاره کرد و گفت تهران معتقد است از «موضع قدرت» مذاکره می‌کند.

به گفته او، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با فشارهای اقتصادی و افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای روبه‌رو است و در سوی دیگر، حکومت ایران از هم‌اکنون در حال بهره‌مندی از کاهش تحریم‌ها و امکان فروش نفت خود است، آن هم پیش از آنکه مذاکرات اساسی و جدی حتی آغاز شده باشد.

مولروی افزود: «آن‌ها در حال دریافت بخش عمده‌ای از امتیازاتی هستند که هرگز تصور نمی‌کردیم در هیچ دولتی [در آمریکا] پیش از ورود به مذاکرات هسته‌ای حاضر به واگذاری آن‌ها باشیم.»

مولروی در دولت نخست ترامپ بر سیاست‌های دفاعی پنتاگون نظارت داشت.

  • وای‌نت: جمهوری اسلامی با وجود خسارت‌های سنگین نظامی، در عرصه راهبردی دست بالا را پیدا کرد

    وای‌نت: جمهوری اسلامی با وجود خسارت‌های سنگین نظامی، در عرصه راهبردی دست بالا را پیدا کرد

انتخابات سراسری آمریکا قرار است سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شود. در این رقابت، سرنوشت تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان و بخشی از کرسی‌های سنا مشخص خواهد شد.

سپاه پاسداران ۳۰ خرداد اعلام کرد به‌دلیل ادامه حملات اسرائیل به لبنان و «نقض» تفاهم اخیر، تنگه هرمز مجددا مسدود شده است.

با این حال، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، تاکید کرد کنترل این آبراه در اختیار جمهوری اسلامی نیست و تردد کشتی‌ها همچنان ادامه دارد.

تنگه هرمز گذرگاه باریکی میان ایران و عمان است که حدود یک‌پنجم نفت خام و گاز طبیعی مایع جهان از آن عبور می‌کند.

آمریکا و حکومت ایران ۲۵ خرداد از دستیابی به تفاهمی برای پایان جنگ خبر دادند. این یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد به امضای ترامپ و مسعود پزشکیان، رییس دولت جمهوری اسلامی، رسید.

بر اساس این سند، یک دوره ۶۰ روزه برای گفت‌وگوهای تخصصی در نظر گرفته شده است؛ مذاکراتی که قرار است بر موضوعات حساسی همچون سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران و چگونگی رفع تحریم‌ها تمرکز داشته باشد.

ترامپ ۳۰ خرداد در پیامی در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال نوشت در طول دوره ۶۰ روزه آتش‌بس و پس از آن، هیچ عوارضی در تنگه هرمز وجود نخواهد داشت، «مگر اینکه توسط و به نفع ایالات متحده اعمال شود».

این در حالی است که ان‌بی‌سی‌نیوز تاکید کرد بندی در خصوص دریافت عوارض به نفع واشینگتن در تفاهم‌نامه اخیر وجود ندارد.

  • مقایسه واشینگتن‌پست؛ تفاهم ترامپ با جمهوری اسلامی چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با برجام دارد

    مقایسه واشینگتن‌پست؛ تفاهم ترامپ با جمهوری اسلامی چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با برجام دارد

مناقشه لبنان و رویکرد انتقادی اسرائیل

به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، مناقشه لبنان دیگر عاملی است که می‌تواند توافق در حال ظهور میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده را بر هم بزند.

مولروی گفت اسرائیل که نقش پررنگی در تاثیرگذاری بر تصمیم آمریکا برای ورود به جنگ اخیر داشت، «اکنون از توافقی کنار گذاشته شده که خواهان آن نیست».

او افزود به‌جای تغییر رژیم در ایران، «نسخه‌ای جوان‌تر از همان حکومت» باقی مانده است و اسرائیل استدلال می‌کند که تسهیلات مالی یادداشت تفاهم اخیر به تهران امکان خواهد داد توان نظامی خود را در سطحی فراتر از دوره پیش از جنگ بازسازی کند.

ان‌بی‌سی‌نیوز در ادامه نوشت شکاف و اختلاف نظر میان ایالات متحده و اسرائیل اکنون به‌طور فزاینده‌ای علنی شده است.

۲۹ خرداد، روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داد نهادهای اطلاعاتی آمریکا به کاخ سفید هشدار داده‌اند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، احتمالا در جهت تضعیف روند مذاکرات تهران و واشینگتن اقدام خواهد کرد.

این مذاکرات قرار است ۳۱ خرداد آغاز شود و جی‌دی ونس، معاون ترامپ، به همین منظور راهی سوئیس شده است.

ونس پیش‌تر نسبت به پیشرفت در روند گفت‌وگوها ابراز خوش‌بینی کرده بود.

با این حال، ای‌بی‌سی‌نیوز نوشت جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در وقت‌کشی دارد و احتمال می‌رود این بار نیز همین شیوه را در مذاکرات در پیش گیرد.

مولروی در همین رابطه گفت: «آن‌ها می‌توانند ما را معطل نگه دارند و امیدوار باشند در آینده دولتی [در آمریکا] روی کار بیاید که بیشتر با خواسته‌هایشان همسو باشد، زیرا تاکنون حتی موافقت نکرده‌اند برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را کنار بگذارند.»

سایمون گس، سفیر سابق بریتانیا در تهران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای سال ۲۰۱۵، پیش‌تر هشدار داد دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با جمهوری اسلامی در شرایط کنونی به‌مراتب دشوارتر از زمان برجام خواهد بود، زیرا سطح بی‌اعتمادی میان طرف‌های مذاکره افزایش یافته و دامنه اختلافات نیز گسترده‌تر شده است.