آمریکا ۱۰ فرد، نهاد و کشتی را به دلیل انتقال غیرقانونی محموله‌های حوثی‌ها تحریم کرد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۱

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۰ فرد، نهاد و کشتی را به دلیل نقش آن‌ها در انتقال غیرقانونی نفت و سایر کالاها برای حوثی‌های یمن تحت تحریم قرار داده است.

بر اساس این بیانیه که روز دوشنبه ۲۱ خرداد منتشر شد، ایالات متحده با این اقدام «تسهیل‌گران امور مالی، چندین مدیر و مالک کشتی، و یک شرکت دخیل در جعل اسناد حمل و نقل» را هدف قرار داد.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های اخیر تعهد این کشور را در به انزوا کشاندن «گروه‌های تروریستی بین‌المللی، مانند حوثی‌ها» و اخلال در تامین مالی آن‌ها به نمایش می‌گذارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۰ آبان ۱۴۰۲ بر ضرورت توقف صدور نفت و ارزاق به اسرائیل تاکید کرد و از دولت‌های اسلامی خواست با اسرائیل همکاری اقتصادی نکنند.

در پی اظهارات خامنه‌ای، حوثی‌های یمن، از گروه‌های نیابتی حکومت ایران، حملات خود را به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن آغاز کردند و امنیت دریانوردی را در منطقه به خطر انداختند.

این گروه هدف از این عملیات را هم‌بستگی با مردم فلسطین در جنگ اسرائیل علیه حماس اعلام کرده است.

تظاهرات حوثی‌های یمن در حمایت از فلسطین، صنعا، ۱۱ خرداد

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز ۲۱ خرداد گفت: «حوثی‌ها همچنان از یک شبکه پشتیبانی گسترده برای تسهیل فعالیت‎های غیرقانونی خود استفاده می‌کنند که پنهان کردن مبدا محموله‌ها، جعل اسناد حمل و نقل، و ارائه خدمات به کشتی‌های تحریم‌شده را شامل می‌شود.»

نلسون با اشاره به عملیات آمریکا علیه مواضع حوثی‌های یمن افزود واشینگتن به تلاش‌های خود برای «ایجاد اختلال و تضعیف توانایی‌های حوثی‌ها در حمله به کشتی‌های تجاری و نظامی» ادامه خواهد داد.

به دنبال شدت گرفتن حملات حوثی‌ها در سال گذشته، ایالات متحده یک نیروی دریایی چندملیتی را به منظور محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ شکل داد.

آمریکا و بریتانیا از دی‌ماه ۱۴۰۲ در پاسخ به عملیات حوثی‌ها، مواضع این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی را در نقاط مختلف یمن در چندین نوبت هدف قرار دادند.

ادای احترام یکی از اعضای حوثی‌های یمن به ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان پس از کشته شدن آن‌ها در سانحه هوایی، سفارت جمهوری اسلامی در صنعا، یکم خرداد

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های اخیر شبکه سعید الجمال، سرمایه‌دار حوثی مستقر در ایران و مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران را هدف قرار می‌دهند.

این هفتمین دور تحریم‌ها علیه شبکه جمال از زمان آغاز مناقشه کنونی خاورمیانه در اکتبر ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

جمال که با نام مستعار چینی «کای‌هونگ» به معنی رنگین‌کمان شناخته می‌شود، با شبکه‌ای از شرکت‌های کشتی‎رانی خارجی برای فروش و انتقال محموله‌ها به چین، سوریه و سایر نقاط همکاری کرده است.

نام دو شرکت کشتی‌رانی «شارک» مستقر در عمان و امارات متحده عربی و «رایان» مستقر در هند، در فهرست تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری ایالات متحده دیده می‌شوند.

در یکی دیگر از تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده حوثی‌های یمن، دولت استرالیا روز چهارم خرداد این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد.

دادستان کل استرالیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حملات خشونت‌آمیز حوثی‌ها باعث کشتار غیرنظامیان، گروگان‌گیری و اختلال شدید در حقوق و آزادی‌‌های دریانوردی در آب‌های اطراف شبه‌جزیره عربستان شده و امنیت دریایی و رفاه جهانی را تضعیف کرده است.

این تحریم‌ها در حالی وضع می‌شوند که حملات حوثی‌ها در آب‌های منطقه همچنان ادامه دارد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) شامگاه یک‌شنبه ۲۰ خرداد خبر داد دو موشک حوثی‌ها به کشتی‌های باری «ام/‌وی تاویش» با پرچم لیبریا و تحت مالکیت سوئیس، و کشتی «ام/وی نوردرنی» با پرچم «آنتیگوا و باربودا» و متعلق به آلمان اصابت کردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

در کارگه هنرمندی - فصل دوم
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها