ادامه فشار امنیتی به متهمان پرونده شهرک اکباتان در بند اطلاعات سپاه

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

بررسی‌های ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد با گذشت حدود ۴۰ روز از انتقال میلاد آرمون، نوید نجاران، محمدمهدی حسینی و مهدی ایمانی، متهمان پرونده موسوم به «شهرک اکباتان» از زندان قزل‌حصار کرج به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، آنها همچنان در زندان اوین از سوی ماموران امنیتی تحت بازجویی هستند.

پیش‌تر برخی منابع نزدیک به خانواده این معترضان زندانی، در تماس با ایران‌اینترننشال از بازگشت آنها به زندان قزلحصار کرج خبر داده بودند. با این حال اطلاعات تازه رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد آنها همچنان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو-الف زندان اوین به‌سر می‌برند.

آرمون، نجاران، حسینی و ایمانی در نیمه اول اردیبهشت‌‌ماه امسال از زندان قزل‌حصار کرج به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین منتقل شدند و این امر باعث افزایش نگرانی نزدیکان آن‌ها شده است.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه ششم خرداد ماه در پاسخ به سوالی در رسانه اجتماعی ایکس درباره انتقال این افراد، خبر داد که آن‌ها در اطلاعات سپاه و در حال تکمیل تحقیقات درخواستی دادگاه کیفری‌اند.

طی یک ماه گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها نسبت به انتقال این چهار معترض زندانی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه و خطر اخذ اعتراف اجباری تلویزیونی به قصد پرونده‌سازی و صدور حکم‌های سنگین برای آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی بارها با ضبط و پخش اعترافات اجباری از بازداشت‌شدگان، آن‌ها را به شهادت دادن علیه خود وادار کرده و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی احکام خود علیه زندانیان سیاسی را بر اساس همین اعترافات اجباری صادر می‌کند که این رویه‌ همواره مورد اعتراض شدید سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

در ابتدای آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری، یکی از نیروهای بسیج جمهوری‌اسلامی به نام «آرمان علی‌وردی» در شهرک اکباتان کشته شد.

نهادهای امنیتی دست‌کم بیش از ۵۰ تن از جوانان ساکن این شهرک را بازداشت کردند که برای ۱۴ نفر از آن‌ها کیفرخواست صادر شد.

بنا بر کیفرخواست صادرشده، آن‌ها به مواردی از جمله «محاربه از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، مشارکت در قتل عمد و اخلال در نظم و آرامش عمومی» متهم شده‌اند و پرونده‌شان به دادگاه ارجاع داده شد.

از میان این افراد تاکنون ۱۰ نفر از جمله حسین نعمتی، علیرضا برمرزپورناک، علیرضا کفایی و امیرمحمد خوش‌اقبال با تودیع قرار وثیقه آزاد و چهار نفر دیگر در بازداشت به‌سر می‌برند.

شهرک اکباتان در غرب تهران که ساکنان آن عموما از طبقه متوسط هستند، یکی از کانون‌های اعتراضات در جریان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ مردم علیه جمهوری اسلامی بود که از ابتدای خیزش، ویدیوهای فراوانی از اعتراض هماهنگ و یک‌پارچه آن در رسانه‌های اجتماعی هم‌رسانی شد.

سازمان عفو بین‌الملل روز سوم خردادماه امسال با انتشار نامه‌ای نسبت به خطر جدی اجرای حکم اعدام دست‌کم ۱۵ زندانی در ارتباط با اعتراضات سراسری در ایران هشدار داد.

به نوشته عفو بین‌الملل، هشت تن از این افراد در رابطه با خیزش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند و هفت تن دیگر در معرض صدور حکم اعدام قرار دارند.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در شهریور ۱۴۰۱، سرکوب فعالان مدنی، سیاسی و معترضان از سوی حکومت شدت گرفته و همچنان ادامه دارد.

این اعتراضات به یک خیزش سراسری در ایران تبدیل شد و جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم ۹ معترض از جمله محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، مجید کاظمی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، میلاد زهره‌وند و محمد قبادلو را در ارتباط با آن اعدام کرده است.

* این خبر اصلاح شده است

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

حرف آخر با پوریا زراعتی
جهان‌نما
خبرها
تابستان قهرمانان

شنیداری

پادکست‌ها