تب انتخاباتی اصول‌گرایان و تردید‌های جدید درباره سقوط اتفاقی بالگرد رئیسی

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۸

کمتر از یک ماه پس از سانحه بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهان او، دوباره شبهه تصادفی نبودن این سانحه مطرح شده است. علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال اصول‌گرا، گفت که آن بالگرد و کادر پروازش برای جابه‌جایی علی خامنه‌ای استفاده می‌شده است. این شبهات کارکرد انتخاباتی دارند یا کلان‌تر هستند؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه بالگرد تایید شد. پس از پیدا شدن جسدها، محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، گروهی را مامور بررسی علت سقوط بالگرد کرد. از همان ابتدا، عمدی بودن سانحه یکی از اصلی‌ترین احتمالات بود.

آرامش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مراسم نماز میت مورد توجه محافل خبری قرار گرفت و احتمال عمدی بودن سانحه را تشدید کرد اما احتمال دیگر، دست داشتن یک کشور خارجی در سقوط بالگرد بود.

نزدیکی محل سقوط به جمهوری آذربایجان که با اسرائیل روابط خوبی دارد، اول مورد توجه قرار گرفت. از طرفی اینکه اسرائیل پس از حملات موشکی مستقیم جمهوری اسلامی، پاسخی هم‌وزن به آن نداد، احتمال دست داشتن اسرائیلی‌ها را در سقوط بالگرد رئیسی تقویت کرد.

هم‌زمان مقامات اسرائیل دست داشتن در سقوط بالگرد را رد کردند.

از سوی دیگر اطلاعیه‌های رسمی بررسی عامل سقوط نیز وجود توطئه یا عمدی بودن سانحه را رد کردند.

بذرپاش، مار در آستین

وقتی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی در مراسم یادبود او حاضر شد، به کنایه گفت: «خیلی‌ها که دنبال تک دوره‌ای شدن شهید رئیسی بودند، احتمالا خوشحال هستند.»

صحبت‌های او که بر اساس برخی روایت‌ها، از سوار شدن به بالگرد رئیسی خودداری کرده بود، خیلی زود مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

همان زمان غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این اظهارات خطاب به بذرپاش گفت: «مبادا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنی و آبروی رفقایت را ببری.»

با وجود این بذرپاش با حضور در وزارت کشور برای حضور در انتخابات زودهنگام و جانشینی رئیسی ثبت‌نام کرد.

بذرپاش که فیلم انتخاباتی‌اش را هم قبل از بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان منتشر کرده است، امروز دوباره هدف حملات ایمن‌آبادی قرار گرفت.

نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس در گفت‌وگویی با اصلاحات نیوز گفت: «بذرپاش که لحظه آخر سوار هلی‌کوپتر نمی‌شود، بعد از دو هفته با برنامه برای ثبت‌نام می‌آید. خدا رئیسی را دوست داشت که رفت و ندید چه مارهایی در آستینش پرورش می‌داده‌ است.»

طرح دوباره خودداری بذرپاش از سوار شدن به بالگرد و اشاره به آماده بودن او برای انتخابات، بار دیگر ابهام‌ها را درباره عمدی بودن سانحه سقوط بالگرد رئیسی به میان آورد.

رائفی‌پور: بالگرد رئیسی برای جابه‌جایی خامنه‌ای استفاده می‌شد

هم‌زمان با مصاحبه ایمن‌آبادی درباره بذرپاش، علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال سیاسی اصول‌گرا - نزدیک به جریان سعید محمد - نیز در یک ویدیو، تردیدهای جدیدی درباره سانحه بالگرد رئیسی مطرح کرد.

او گفت: «با چندین خلبان در خصوص سقوط بالگرد صحبت کردم و برای آن‌ها هم این اتفاق عجیب بود. خلبان بالگرد رییس‌جمهور بسیار ماهر بوده است و برای جابه‌جایی رهبر انقلاب بارها از همین بالگرد و خلبان استفاده شده بود. افرادی که با این خلبان پرواز کرده‌اند می‌گویند او در رعایت نکات ایمنی خیلی محتاط بوده است.»

اگر اظهارات رائفی‌پور - که سابقه بلند بالایی در اظهار‌نظرهای شبه علمی و نشر تئوری‌های توطئه دارد - این بار واقعی باشد، زاویه جدیدی درباره مرگ رئیسی باز شده است؛ به خصوص اینکه اولین بار نیز بحث احتمال دست داشتن اسرائیل در سانحه بالگرد رئیسی را فوآد ایزدی، از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به سپاه پاسداران مطرح کرد.

حالا رائفی‌پور می‌گوید از آن بالگرد و کادر پرواز آن برای جابه‌جایی خامنه‌ای استفاده می‌شده است. بنابراین شاید این پیام روشنی برای خامنه‌ای پس از حمله مستقیم موشکی از ایران به اسرائیل بوده است.

هر که تو را غیر خدا کشت

اخبار تایید نشده‌ای وجود دارد که می‌گویند خانواده ابراهیم رئیسی، اتفاقی بودن سانحه را نپذیرفتند. ویدیویی از مادر رئیسی منتشر شده است که در آن می‌گوید: «بکشد هر که غیر خدا تو را کشت.»

این ویدیو مورد توجه قرار گرفته است.

اخباری هم از اعمال محدودیت بر احمد علم‌الهدی، پدر‌زن ابراهیم رئیسی، پس از مرگ او منتشر شد؛ گرچه حضور مجدد او در جایگاه نماز جمعه مشهد، نشان داد او محدودیتی برای سخنرانی ندارد.

علم‌الهدی همین امروز، ۱۸ خرداد ۱۴۰۳، دوباره در نماز جمعه حاضر شد.

در میان فرضیه‌ها و واکنش‌های مطرح شده از ابتدای وقوع سانحه‌ سقوط بالگرد رئیسی تاکنون که به نوعی به عمدی بودن آن اشاره داشتند، اظهارات جدید رائفی‌پور جدی‌ترین آن‌هاست که به نظر می‌رسد مثل اظهارات ایمن‌آبادی، هدف انتخاباتی ندارد.

اگر واقعا آن بالگرد برای جابه‌جایی خامنه‌ای استفاده می‌شده و همان‌طور که کارشناس نزدیک به سپاه پاسداران گفته، در نزدیکی جایی سقوط کرده که اسرائیلی‌ها حضور دارند، این می‌تواند زاویه جدیدی به موضوع سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم باز کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها