تشکل‌های صنفی فرهنگیان گذاشتن تابوت بر دوش دختران دانش‌آموز را محکوم کرد

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اشاره به مراسمی حکومتی با عنوان «شهدای غواص» در کیش که در آن روی دوش کودکان دختر دانش‌آموز تابوت‌ قرار داده شده، این «رویه نامبارک» را محکوم کرد و استفاده از کودکان برای اهداف سیاسی را «تعرض آشکار به حقوق و علایق کودکان» خواند.


تصویر منتشر شده در کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران کودکانی را نشان می‌دهد که تابوت‌های نمادین را بر دوش می‌کشند.

این تشکل صنفی تصویر منتشر شده از این کودکان را به عنوان استفاده ابرازی از آنها برای تحقق اهداف سیاسی، اجتماعی یا دیگر هدف‌ها توصیف کرده و آن را تعرض آشکار به حقوق و علایق کودکان دانسته است.

شورای هماهنگی ضمن محکوم کردن استفاده ابزاری از کودکان، از اولیای دانش‌آموزان و معلمان خواسته با مخالفت‌هایشان مانع از تداوم این «رویه نامبارک حاکمیت» شوند.

خبرگزاری فارس گزارش کرده که ده‌ها کودک و نوجوان در کنگره موسوم به «۱۷۵ شهید غواص» در کیش شرکت کردند.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، تصاویری از این کنگره منتشر کرده که در آن برخی دختران نوجوان لباس‌های نظامی به تن دارند.

در این مراسم برخی مقام‌های جمهوری اسلامی، مثل محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور داشتند و در حالت احترام نظامی از آنها تصویربرداری شده است.

بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک، افراد زیر سن ۱۸ سال کودک تعریف می‌شوند و ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است.

بر اساس این تعهدنامه، استفاده از کودکان و نوجوانان در حوزه‌های نظامی ممنوع است، اما جمهوری اسلامی با آموزش نظامی و به‌کارگیری افراد زیر سن ۱۸ سال، حقوق آنها را نقض کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها

حقیقت در صدای توست

فیلم‌ها و صداهای خود را برای ما ارسال کنید.